המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 28.7.2011
28/7/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 28.7.2011

 

בתקציר: מצרים: היערכות להפגנה המונית של כל הכוחות הפוליטיים * אל-חיאת: מחלוקת בין מלך ירדן לנשיא צרפת לגבי שלטונו של אסד * עבאס: הרש"פ לפני אסון כלכלי; ח"כ ברכה: תומך בפניית הרש"פ לאו"ם * שה"ח האיראני: הקשרים עם מצרים חודשו למעשה * סוריה: ההפגנות נמשכות ועימן המעצרים

 

עבאס: הרש"פ לפני אסון כלכלי; ח"כ ברכה: תומך בפניית הרש"פ לאו"ם

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, קרא בכינוס המועצה המרכזית של אש"פ למדינות ערב לסייע לרש"פ משום שזו עומדת לפני אסון כלכלי. עבאס שיבח את ח"כ מחמד ברכה, שהשתתף בכינוס, על קריאתו לישראל שתשיב לפלסטינים את אדמתם ותשחרר את ערביי ישראל מן "הדמוקרטיה המזויפת" שלה. ברכה הביע תמיכה בפניית הרש"פ לאו"ם בספטמבר. חמאס החרימה את הכינוס עקב הקיפאון ביישום הסכם הפיוס.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 28.7.11 

 

מצרים: היערכות להפגנה המונית של כל הכוחות הפוליטיים

מחר (29.7.11) צפויה להיערך בכיכר אל-תחריר בקהיר הפגנת ענק, המשותפת למרבית הכוחות הפוליטיים במצרים, ובכללם הכוחות האסלאמיים – האחים המוסלמים, אל-גמאעה אל-אסלאמיה והסלפים, בסימן אחדות השורה. המפגינים הסכימו על כמה דרישות משותפות, בהן העמדת מובארכ ואנשיו לדין בהקדם, מתן סמכות מלאה לממשלה לנקוט צעדים למיגור השחיתות ממנגנוני המדינה, הגדרת לוח זמנים ברור לבחירות לפרלמנט ולנשיאות והגדרת סמכויותיה של המועצה הצבאית.

אל-אהראם (מצרים), 28.7.11

 

סוריה: ההפגנות נמשכות ועימן המעצרים

ברחבי סוריה נמשכים ההפגנות והמעצרים: עוצר הוטל על העיר חומס ודווח על ירי ארטילרי אל מסגדים ובתים. בעיירה כנאכר באזור הכפרי של דמשק נהרגו 11 איש, ביניהם ילד בן 7, ונעצרו כ-300. בחלב, העיר השנייה בגודלה בסוריה, הפגינו משפטנים ורופאים בקריאה לשחרר עצורים וחלקם נעצרו. עוזר סגן נשיא סוריה, חסן תורכמאני, אמר בכנס בעיר חלב, כי מדובר במזימה נגד סוריה וציין כי תהליך הרפורמות, המבטא את האמון ההדדי בין העם הסורי למנהיגו בשאר אל-אסד, נמשך.   

סו"י סאנא (סוריה), www.zaman-alwsl.net, אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 28.7.11; www.zaman-alwsl.net, אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 27.7.11

 

שה"ח האיראני: הקשרים עם מצרים חודשו למעשה

שה"ח האיראני, עלי אכבר צאלחי, אמר לחברי משלחת מצרית המבקרים באיראן, כי נוכחותם במדינה גורמת לו לחוש כי הקשרים העמוקים בין הארצות חודשו למעשה, ואיראן לא תמתין לטקס ההודעה הרשמית על כך.

אבתכאר (איראן), 28.7.11

 

ארה"ב וישראל מכשילות את "ההכרה במדינה פלסטינית"

אל-דוסתור (ירדן), 28.7.11

 

הצתת מחנה קיץ של אונר"א ואתר נופש בעזה

כשלושים רעולי פנים חמושים הציתו את אתר הנופש "גני פריז" בצפון עזה;  אלמונים הציתו גם מחנה קיץ של אונר"א, אף הוא בצפון הרצועה. הבעלים של אתר "גני פריז" טען כי פנה למשטרה שתגן על האתר, בעקבות איומים שקיבל, אך זו לא עשתה דבר. 

ופא (רש"פ), 26.7.11, אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 28.7.11, www.maannews.net , 28.7.11

 

שה"ח האיראני: רוסיה ואיראן זקוקות זו לזו

נוכח החשש באיראן שרוסיה לא תעמוד בהבטחתה להפעיל את הכור בבושהר בחודש הבא, אמר שה"ח האיראני עלי אכבר צאלחי, בראיון לתקשורת הרוסית, כי שתי המדינות זקוקות זו לזו ושיבח את מאמציה של רוסיה להביא להפעלת הכור. הוא הדגיש כי תוכנית הגרעין של איראן אינה ניתנת לעצירה.

אירנא (איראן), 28.7.11

 

אל-חיאת: מחלוקת בין מלך ירדן לנשיא צרפת לגבי המשך שלטונו של אסד

היומון אל-חיאת דיווח כי בפגישה בין נשיא צרפת, סרקוזי, למלך ירדן, עבדאללה השני (27.7.11), היו חילוקי דעות ביחס להמשך שלטון משטרו של אסד בסוריה. לפי הדיווח, סרקוזי טען כי אסור שמשטר זה  ימשיך לשלוט, מחשש שהמחאות יובילו ל"אירועים ביטחוניים" בלבנון; מלך ירדן טען שאין חלופה לאסד.

אל-חיאת (לונדון), 28.7.11

 

סו"י מהר: צמצום יצוא הנפט להודו – בעיה טכנית

סו"י האיראנית מהר טענה כי צמצום יצוא הנפט האיראני להודו בשבוע זה, מ-400 אלף חביות ביום ל-90 אלף, נובע מבעיה טכנית שמקורה בהודו ואיננו קשור לדרישה האיראנית ממנה לפרוע את חובה לה. עם זאת דיווחה מהר, שהודו חתמה על חוזה לייבוא שלושה מליון חביות נפט עם אחת ממדינות המפרץ. אתר איראני דיווח, כי בכירים בתעשיית הנפט בהודו הבהירו, שבתי הזיקוק שלה ימשיכו לפעול גם אם תיפסק כליל אספקת הנפט מאיראן.

מהר, www.irdiplomacy.ir (איראן), 27.7.11