המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 26.7.2011
26/7/2011


מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 26.7.2011

 

בתקציר: סוריה: דיווחים על איומי שביתה ועימותים פנימיים בקרב כוחות הביטחון *  לראשונה: משעל בטקס בשגרירות המצרית בדמשק לרגל יום השנה למהפכת הקצינים * איראן: ח'אמנאי מקים מועצה לבוררות בין הנשיא למג'לס * ציפיות לתשלום שכר עובדי הרש"פ, בעקבות קבלת סיוע מסעודיה

 

סוריה: מפגינים שרפו ספרים של איש דת המקורב למשטר

בהפגנות יום השישי בסוריה (22.7.11), שרפו מפגינים בעיר דיר אל-זור את ספריו של השיח' מוחמד רמדאן סעיד אל-בוטי, המקורב למשטר, במחאה על פסקי הלכה שלו התומכים במשטר. לאחרונה התיר אל-בוטי להשתמש בתמונת הנשיא בשאר אל-אסד כשטיח ולכרוע עליה במהלך התפילה, וטען כי מפגינים שנעצרו לאחר שקראו להפלת המשטר, פעלו בניגוד להוראות הנביא מוחמד לציית למנהיגים. 

www.al-arabiya.net, 25.7.11   

 

סוריה: דיווחים על איומי שביתה ועימותים פנימיים בקרב כוחות הביטחון 

אתר אופוזיציה סורי דיווח כי כמה מכוחות "השביחה" (כוחות בלבוש אזרחי המסייעים בדיכוי ההפגנות) איימו לשבות בשל קיצוצים בשכרם ולאחר שלא קיבלו משכורות זה השבוע השני. אתר אלערביה.נט דיווח על עימותים בין כוחות הצבא לבין גורמים מכוחות הביטחון בעיירה אל-זבדאני באזור הכפרי של דמשק.

www.alarabiya.net, 26.7.11, http://all4syria.info, 25.7.11 

 

לראשונה: משעל בטקס בשגרירות המצרית בדמשק, ביום השנה למהפכת הקצינים

ראש הלשכה המדינית של החמאס, ח'אלד משעל, השתתף לראשונה בטקס לרגל יום השנה למהפכת ה-23 ביולי במצרים, שהתקיים בשגרירות המצרית בדמשק. משעל אמר כי הערבים כולם מצפים לחזרתה של מצרים לתפקיד ההנהגה, לצד כל מדינות ערב ועמיהן, והביע תקווה שמהפכת ה-25 בינואר תגדיל את הדמוקרטיה, את הרווחה ואת כוחה של החזית הפנימית מצרים.

www.palestine-info.info, 25.7.11

 

בכיר בחמאס: ההתנגדות תימשך עד לשחרור פלסטין מהים לנהר

בהודעה שהוציא לעיתונות האחראי על היחסים הבינ"ל בחמאס, אסאמה חמדאן, נאמר כי חמאס מאמינה שההתנגדות תגבר על הישות הציונית ותשחרר את האדמה וכי ההתנגדות תימשך עד לשחרור פלסטין מן הים עד לנהר. כן נאמר כי חמאס לא תכיר בכיבוש וכי ישראל לא קיימת במילון הפוליטי שלה, וכי האסירים הפלסטינים ישוחררו בעסקת חילופין, גם אם יידרש לכך שבי של עוד חיילים. עפ"י ההודעה, מטרת הפיוס הפלסטיני היא להשיב את מפעל השחרור והשיבה על בסיס ההתנגדות והעומק הערבי והאסלאמי, והדבר החשוב באמת איננו ראשות הממשלה או השרים שיכהנו בה, אלא שחרור העם והשבתה של ירושלים.

www.palestine-info.info, 25.7.11

 

הגנרל האמריקאי ברוקס: מברך על שתה"פ בין צבאות ארה"ב ולבנון

הגנרל האמריקאי וינסנט ברוקס, שהגיע (25.7.11) ללבנון בראש משלחת צבאית, הביע את הערכת ארצו לשתה"פ ההדוק בין צבאות המדינות וקרא לצבא לבנון להמשיך במאמציו ליישום החלטת 1701 של מועה"ב, שהסדירה את הפסקת האש לאחר המלחמה בקיץ 2006 ואת שיגור כוחות יוניפי"ל לדרום לבנון.

אל-מסתקבל (לבנון), 26.7.11

 

"התקשורת הרשמית" מכסה על מעשי הדמים של אסד

www.aljazeera.net , 25.7.11

 

סעודיה: תרומה לפליטי סומליה; שת"פ עם אוקראינה בתחום החלל

ממשלת סעודיה החליטה להקצות 60 מיליון דולרים לקניית חומרי מזון ותרופות לפליטים הסומאליים, בשת"פ עם ארגונים בינ"ל. הממשלה גם אשררה הסכם (שנחתם ב-3.11.2010) בין סעודיה לאוקראינה בתחום מחקר ושימוש בחלל למטרות שלום.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 26.7.11 

 

ציפיות לתשלום שכר עובדי הרש"פ, בעקבות קבלת סיוע מסעודיה

השגריר הפלסטיני בסעודיה, ג'מאל אל-שובכי, מסר כי סעודיה תעביר קרוב ל-40 מיליון דולר לרש"פ, עפ"י התחייבויותיה בפסגה הערבית. לדבריו, סעודיה היא המדינה הראשונה בתרומתה לפלסטינים, אשר מעבירה תמיד את הסכומים הנדרשים ויותר מכך, והיא אף מפעילה את כוחה הפוליטי והכלכלי לטובת הפלסטינים ובמערכה על ההכרה במדינתם. ראש איגוד עובדי המגזר הציבורי, בסאם זכארנה, אמר כי בעקבות הסיוע הסעודי הוא מצפה לתשלום שאר המשכורות של עובדי הרש"פ בימים הקרובים, לאחר שבתחילת החודש הודיעה הממשלה על תשלום מחצית המשכורות בלבד, בשל גירעון בתקציב.

אל-וטן (סעודיה), 26.7.11; www.maannews.net, 25.7.11

 

יומונים פלסטיניים: חמאס חותרת לשליטה במנהרות; מצרים הורסת אותן

היומון אל-איאם דיווח כי גורמים ביטחוניים של ממשל החמאס החלו לסתום, מדרום למחוז רפיח, עשרות מנהרות הברחה נטושות ולהגביל את הפעילות במנהרות הקיימות, במסגרת צעדים שנועדו להשיג שליטה באזור המנהרות. מקורות מסרו כי יוצבו שערים לאורך הגבול שרק דרכם ניתן יהיה להגיע למנהרות וזאת על מנת לפקח על הסחורות ועל היוצאים והנכנסים לאזור המנהרות; היומון אל-חיאת אל-ג'דידה מסר כי מצרים הגבירה פעילותה נגד המנהרות, כולל פיצוצן וחסימתן והחרמה מסיבית של סחורות מוברחות.

אל-איאם, אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 26.7.11

 

איראן: ח'אמנאי מקים מועצה לבוררות בין הנשיא למג'לס

מנהיג איראן, עלי ח'אמנאי, מינה את איתאללה האשמי שאהרודי – ראש הרשות השופטת לשעבר - לראש מועצה חדשה שתעסוק ב"בוררות עליונה ותיאום בין שלוש רשויות השלטון" - המג'לס, הממשלה והרשות השופטת – ותהיה כפופה למנהיג העליון. במועצה חברים אנשי דת שמרנים הנאמנים לח'אמנאי, בהם: מוחמד חסן אבו תוראבי; חבר המועצה לאבטחת האינטרס של המשטר, מורתזא נבוי; ודובר מועצת המפקחים, עבאס עלי קדח'ודאי. נראה כי ח'אמנאי מינה את המועצה כדי לבלום את העימות בצמרת המשטר בין הנשיא אחמדי-נז'אד, לבין המג'לס. יצוין כי המועצה לאבטחת האינטרס של המשטר, בראשות האשמי רפסנג'אני (יריבו של  אחמדי-נז'אד), שזיהה עצמו בעבר עם התנועה הירוקה, משמשת כגוף בורר עליון, אך נראה כי ח'אמנאי ביקש כבורר גורם שאיננו מזוהה עם אחד הצדדים היריבים וכחלק ממדיניותו לדחוק את רגלי רפסנג'אני.

פארס (איראן), 25.7.11

 

אתר באיראן: נאסר על הנשיא לשעבר ח'אתמי לצאת לאירופה

האתר האיראני פרארו דיווח כי נאסר על הנשיא לשעבר, מוחמד ח'אתמי, לצאת מאיראן לאירופה, לצורך ביקור ילדיו החיים במערב ולצורך השתתפות בסמינר באירלנד.

פרארו (איראן), 26.7.11