המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 22.7.2011
22/7/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 22.7.2011

 

בתקציר: סוריה: פעילים עלווים נגד משטרו של אסד * שר ההגנה הכוויתי: לא נתיר תקיפת איראן מכווית * עבאס: אחרי ספטמבר נחזור בכל מקרה למו"מ * מצרים: החייאת חוק מ-1952 להעמדת בכירי המשטר לדין * נאסרה הפצת שבועון צרפתי במרוקו בשל פגיעה במלך * מלחמת האקרים סעודיים וירדניים

 

סעודיה: הגדלת סובסידיות, פיקוח על מחירים, תוספות שכר לעובדים

עבדאללה מלך סעודיה פרסם צו מלכותי שנועד להיאבק בעליית מחיריהם של מוצרי מזון בסיסיים. במסגרת הצו תוגדל הסובסידיה למספוא ב-50 אחוז, יוטל פיקוח על מחירי הסחורה בשווקים ויוטלו עונשים על מי שיגזים במחירים. בנוסף, אישר המלך שש החלטות הנוגעות לתוספות שכר עובדים בשירות הציבורי בתחומי הביטחון, הבריאות והחקלאות.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 21.7.11

 

שר ההגנה הכוויתי: לא נתיר לתקוף את איראן משטחנו

בפגישה עם שגריר איראן בכווית, רוחאללה קהרמאני צ'אבכ, בה נכח הנספח הצבאי האיראני, אמר שר ההגנה הכוויתי, שיח' ג'אבר אל-מובארכ אל-צבאח, כי ארצו תמנע תקיפה של איראן משטחה, מעשה שהוא בבחינת "קו אדום" עבורה, וקרא להידוק הקשרים בין המדינות. שגריר איראן עמד על האינטרסים המשותפים לשתי המדינות והזמין את שר ההגנה הכוויתי לביקור בתעשיות הביטחוניות של איראן ואת בכירי הצבא הכוויתי לתמרונים משותפים. שגריר איראן בכווית נפגש גם עם השר הכוויתי לנושאים מוניציפאליים, פאדל צפר והשניים דנו בשת"פ כלכלי בין המדינות ובהרחבתו. 

כיהאן (איראן), 20.7.11

 

עבאס: אחרי ספטמבר נחזור בכל מקרה למו"מ

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, אמר כי הפנייה לאו"ם כדי לקבל הכרה במדינת פלסטין, אינה נעשית על חשבון המו"מ או השלום, וכי לאחר הפנייה לאו"ם ישובו הפלסטינים בכל מקרה לשולחן המו"מ.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 22.7.11

 

קבוצת פעילים עלווית תוקפת את משטרו של אסד

היומון אל-שרק אל-אוסט דיווח כי קבוצת פעילים עלווים סוריים, פרסמה בפייסבוק הודעה בתגובה לדיכוי המחאות האלים בעיר חומצ, המאשימה את המשטר בניסיון לעורר מלחמה עדתית ולטפול האשמות נגד המפגינים, כדי להצדיק את דיכויין האלים של המחאות. עוד נאמר כי גם העדה העלווית סבלה ממשטרו של אסד לאורך השנים. מחברי ההודעה קראו להתאחד מול ניסיונות המשטר לפלג את העם הסורי.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 22.7.11

 

"וליד מועלם מאיים למנוע משגרירי ארה"ב וצרפת להרחיק מעבר ל- 25 ק"מ" מדמשק

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 22.7.11

 

מצרים: החייאת חוק מ-1952, כדי לאפשר העמדת בכירי משטרו של מובארכ לדין

ר"מ מצרים, עיסאם שרף, הורה לשר המשפטים להפעיל מחדש חוק משנת 1952, שנחקק כדי לאפשר להביא לדין את אנשי משטרו של המלך פארוק. פעילי זכויות אדם טענו כי חוק זה נחקק בשעתו במסגרת חוקי מצב החירום שיש לבטלם, ולמצוא מסגרת חוקית אחרת שתאפשר לשפוט את בכירי משטר מובארכ.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 22.7.11

 

נאסרה הפצת שבועון צרפתי במרוקו בשל פגיעה במלך

מקורות ממשרד התקשורת במרוקו דיווחו כי הפצת הגיליון האחרון של השבועון הצרפתי Courrier International נאסרה בממלכה משום שפרסם קריקטורה הפוגעת בכבודו של המלך, מוחמד השישי.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 21.7.11

 

בנק פלסטין ישלים את משכורותיהם עובדי הרש"פ

לאחר שהרש"פ העבירה לעובדיה רק חלק ממשכורתם לחודש יוני 2011 עקב מצוקת תקציב הודיע בנק פלסטין כי הוא ישלם את החלק השני של המשכורות.

אל-איאם (רש"פ), 22.7.11  

 

אילאפ: רפעת אל-אסד צפוי לשוב לסוריה

האתר אילאפ מסר כי דודו של נשיא סוריה, רפעת אל-אסד, עשוי לשוב לסוריה ולהשתתף בכינוס של מפלגת הבעת' בחודש הבא וייתכן כי אף יקבל תפקיד במפלגה. רפעת אל-אסד עזב את סוריה לפני כעשרים שנה עקב מחלוקות עם אחיו, הנשיא דאז, חאפט' אל-אסד. שמו נקשר בדיכוי האחים המוסלמים בחמאה בשנות השמונים.

www.elaph.com , 22.7.11

מלחמת האקרים סעודיים וירדניים

בימים האחרונים מתנהלת מלחמה אלקטרונית בין האקרים סעודיים להאקרים ירדניים, ככל הנראה על רקע תבוסתה של נבחרת הכדורגל הירדנית לנבחרת הסעודית במשחק שנערך בירדן. בעקבות המשחק פרצו האקרים ירדנים לאתר התאחדות הכדורגל הסעודית והאקרים סעודיים הגיבו בפריצה לאתר ההתאחדות הירדנית ואף איימו לפרוץ לאתר משרד התקשורת הירדני. היומון הירדני אל-סביל דיווח גם כי האקרים ירדניים טענו כי פרצו לאתר משרד החוץ הסעודי.

www.assabeel.net, 22.7.11, www.factjo.com, 21.7.11

 

בית דין מצרי: שמו של מובארכ לא יוסר ממקומות ציבור

בית דין מצרי לערעורים ביטל את ההחלטה להסיר את שמותיהם ואת תמונותיהם של הנשיא המודח, חוסני מובארכ, ושל רעייתו סוזאן, ממקומות ציבוריים במדינה, כמו רחובות, כיכרות, בתי"ס, ספריות ועוד.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 22.7.11