המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 17.7.2011
17/7/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 17.7.2011

 

בתקציר: מחלוקות בוועידת האופוזיציה הסורית באיסטנבול * אל-חיאת: ארה"ב שוקלת להעביר לטאליבאן שליטה בדר' אפגניסטן * בכיר סיני בטהראן: חותרים לשת"פ אסטרטגי בין המדינות * מצרים: מאמצים להרגעת המחאה העממית * עבאס: ייתכן שבחודש הבא לא תוכל הרש"פ לשלם משכורות

 

עימותים אלימים בשביתת שבת של האופוזיציה בירדן

בשביתת שבת מטעם "תנועת ה-15 ביולי" בעמאן (15.7.11), בהשתתפות כאלפיים איש, פרצו עימותים בין המפגינים לכוחות הביטחון הירדניים בהם נפצעו עשרות מפגינים, אנשי ביטחון ועיתונאים. איגוד העיתונאים בירדן ו"המרכז להגנה על העיתונאים וחירותם" טענו כי תקיפת העיתונאים ע"י כוחות הביטחון תוכננה מראש, כדי למנוע מהם לסקר את האירוע, ודרשו לחקור ולהעניש את האחראים לו. מנהלת הביטחון הכללי מסרה (16.7.11) כי היא הקימה ועדת חקירה ואף עצרה ארבעה שוטרים החשודים במעורבות בעימותים ותפרסם את מסקנותיה בתוך שלושה ימים. ביומונים אל-ראי ואל-דוסתור המקורבים למשטר, נטען כי האחים המוסלמים עמדו מאחורי השביתה, הסיתו לאלימות ולשהאדה, אך נכשלו בהשגת מטרותיהם.

אל-דוסתור, אל-ראי (ירדן), 16, 17.7.11,  www.assabeel.net, 16.7.11

 

מחלוקות בוועידת האופוזיציה הסורית באיסטנבול

"הוועידה להצלה לאומית" שנערכה באיסטנבול (16.7.11) בהשתתפות כ-300 אנשי אופוזיציה סוריים, קראה להחרפת המאבק הלא אלים להפלת המשטר הסורי ולהקמת ממשלת אחדות לאומית זמנית והחליטה על הקמת מועצה בת 75 נציגים מהאופוזיציה בסוריה ובחו"ל. בדיונים נמתחה ביקורת חריפה על הצעת איש האופוזיציה הית'ם אל-מאלח להקים ממשלת צללים, בטענה שהיא תפגע במחאה בשטח. מגזרים שונים, בהם הצעירים והשבטים הערביים, טענו כי נדחקו לשולי הוועידה למרות תרומתם למאבק והמשלחת הכורדית אף פרשה מהדיונים במחאה על אופן הטיפול בעניין הכורדי. היומון אל-וטן, המקורב למשטר הסורי טען כי הוועידה נועדה לפגוע במאמצי הדיאלוג והרפורמה. יצוין כי למרות מאמצי המשטר למנוע את וועידת אנשי האופוזיציה שהיתה אמורה להתקיים במקביל בדמשק, הצליחו כמה אנשי אופוזיציה להתכנס בבירה ולהשתתף בוועידה באיסטנבול באמצעות הטלפון.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), אל-וטן (סוריה), 17.7.11

 

השיח' עמר עבד אל-רחמן מבקש סיוע מהממסד המצרי

השיח' עמר עבד אל-רחמן, מנהיגה הרוחני של תנועת אל-גמאעה אל-אסלאמיה הכלוא בארה"ב, ביקש ממשפחתו להקים ועדה של עורכי דין אסלאמיים אשר יפנו יחד עם פעילי התנועה אל משה"ח המצרי ואל המועצה הצבאית העליונה במצרים בבקשה לסיוע בשחרורו. נמסר כי משפחתו של עבד אל-רחמן מארגנת עצרת למען שחרורו ב- 22.7.11

אל-אהראם (מצרים), 17.7.11

 

בכיר סיני בטהראן: חותרים לשת"פ אסטרטגי בין המדינות

בפגישה בטהראן עם משלחת רמת דרג מטעם המפלגה הקומוניסטית הסינית, בראשות הו גוצ'יאנג, אמר נשיא איראן, אחמדי-נז'אד, כי סין ואיראן חולקות אויבים משותפים ויש לחזק את שתה"פ ביניהן בתחומי הטכנולוגיה, האנרגיה והחלל, ולהגדיל את סחר החליפין השנתי ל-100 מיליארד דולר. גוצ'יאנג אמר כי ארצו חותרת לשת"פ אסטרטגי עם איראן ידידתה בתחומי האנרגיה, התקשורת, התשתיות והסחר. בסמינר בנושא הסחר בין סין לאיראן אמר שגריר סין בטהראן, יוהאנג יאנג, שבשנת 2010 הסתכם הייצוא הסיני לאיראן ב-11.1 מיליארד דולר והיבוא מממנה לסין ב-18.3 מיליארד דולר.

אתר מוסד הנשיאות, פרס טי וי (איראן) 16.7.11; אירנא (איראן), 11.7.11

 

על המגף הצבאית: "גדודי המשטר" של אל-קד'אפי

אל-וטן (קטר), 17.3.11

 

מצרים: מאמצים להרגעת המחאה העממית

שביתת השבת בכיכר אל-תחריר בקהיר - עליה הכריזו עשרות תנועות וארגונים כהמשך להפגנה שהיתה ב-8.7.11 עד להיענות דרישותיהם – נמשכת, אם כי רבים ממשתתפיה פרשו ממנה בעקבות הבטחות הממשלה והמועצה הצבאית לחולל רפורמות. מקור ממשלתי מסר כי המועצה הצבאית שוקלת לפנות את הכיכר משום שהמפגינים מפריעים לשגרת העבודה. בעוד רה"מ, עיסאם שרף, פועל להרכבת ממשלה חדשה, הודיעו שה"ח ושר התעשייה והמסחר על התפטרותם.

אל-אהראם; אל-מצרי אל-יום (מצרים), 17.7.11

 

אל-חיאת: ארה"ב שוקלת להעביר לטאליבאן שליטה בדר' אפגניסטן

היומון אל-חיאת דיווח מפי מקורות אפגאניים כי ארה"ב שוקלת להעביר לשליטת הטאליבאן את דרום אפגניסטן, בדומה לכוחות הצחואת בעיראק (כוחות סוניים שנלחמו יחד עם האמריקאיים וצבא עיראק באל-קאעדה), אשר קיבלו לשליטתם אזורים בעיראק ולאחר מכן נטמעו בצבא ובחיים האזרחיים במדינה.

אל-חיאת (לונדון), 17.7.11

 

עבאס: ייתכן שבחודש הבא לא תוכל הרש"פ לשלם משכורות

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, אמר כי הרש"פ סובלת ממצוקה כספית אמיתית. לדבריו, החודש קיבלו עובדיה מחצית ממשכורתם וייתכן ובחודש הבא גם בסכום כזה תתקשה הרש"פ לעמוד.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 17.7.11

 

נשיא פקיסטן בטהראן: איראן – דוגמא לעמידה איתנה ולהתקדמות

בפגישתו (16.7.11) עם נשיא פקיסטן, אסיף עלי זרדרי, אמר מנהיג איראן, עלי ח'אמנאי, שהמערב, ובראשו ארה"ב, הוא האיום העיקרי על העם הפקיסטני ועל אחדותו הלאומית, והביע תקווה שפקיסטן תיפטר מאויביה. זרדרי אמר שאיראן היא מודל לעמידה איתנה ולהתקדמות וקרא להמשך שתה"פ ביניהן.

Farsi.khamenei.ir,16.7.11 

 

השכל מצוי בראשה של עוטת החג'אב - מימין

פארס (איראן), 15.7.11