המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 14.7.2011
14/7/2011


מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 14.7.2011

 

בתקציר:  נציג חזבאללה באיראן: נתקוף את ישראל אם תתקוף את איראן * מזכ"ל הליע"ר: מתנגד להצהרות האמריקאיות נגד נשיא סוריה בשאר אל-אסד * תורכיה: מוכנים לארח ועידת גרעין בין איראן ל-5+1 * אל-קדס אל-ערבי: חיסול אחיו של קרזאי - תחילת תבוסתה של ארה"ב באפגניסטן

 

מתיחות בירדן לקראת שביתת שבת של האופוזיציה

תנועת האופוזיציה הירדנית "ה-24 במרץ" הודיעה כי תקיים מחר (15.7.11) יחד עם ארגוני צעירים נוספים שביתת שבת בלתי מוגבלת בזמן בעמאן, בדרישה לבצע רפורמה כוללת במדינה. במקביל פרסם (12.7.11) השיח' מוחמד אבו פארס, יו"ר הועדה המרכזית של חכמי הדת וחבר מועצת השורא של האח"ס, פסק הלכה בו קבע כי ירדני שישתתף בשביתת שבת וייהרג בה, יהיה שהיד ואלה שיגרמו למותו יילכו לגיהינום. ממשלת ירדן, הטוענת כי תנועת האח"ס עומדת מאחורי ארגוני הצעירים הללו, הודיעה כי לא תאפשר את קיומה של השביתה בכיכרות ציבוריות. עוד דווח, כי בכירי המשטר נפגשו עם בכירים באח"ס בניסיון לבטל את השביתה כשהם מתריעים מפני הידרדרות המצב. מאמר המערכת ביומון הממסדי אל-ראי תקף בחריפות את האח"ס, ואמר כי קריאת האופוזיציה לבצע "רפורמה במשטר" היא קו אדום ותהה מי ישא באחריות אם המצב ידרדר לכדי התנגשויות ושפיכות דמים.

אל-ערב אל-יום, אל-ראי (ירדן), 14.7.11; www.assabeel.net , 13.7.11; www.ammanpost.net, 12.7.11

 

שה"ח הסורי מאיים בהגבלת תנועתו של  שגריר ארה"ב במדינה

שה"ח הסורי, וליד אל-מעלם, הודה במסיבת עיתונאים, כי תומכי המשטר, שחדרו למתחם השגרירות האמריקאית בדמשק במהלך הפגנה (11.7.11) במחאה על ביקור השגריר בעיר חמאה, טעו. לדבריו המחאה היא לגיטימית והשלטון חש אהדה כלפיה, אך כמדינה הם אחראים להגן על השגרירות. לדבריו, אם השגריר ייסע לערים נוספות ללא אישור המשטר, סוריה תפעל כמו ארה"ב, שמגבילה את תנועתם של חלק מהדיפלומטים המשרתים בשטחה לרדיוס של 25 ק"מ.  

סו"י סאנא (סוריה), 14.7.11

 

נציג חזבאללה באיראן: נתקוף את ישראל אם תתקוף את איראן

בכנס מטיפי דת בטהראן, אמר נציג חזבאללה באיראן, עבדאללה צפי אל-דין, כי אם ישראל תתקוף את איראן יפעל חזבאללה נגד ישראל, אשר צפויה להיעלם ממפת העולם, בין אם במלחמה, בין אם לאו. לדבריו, חזבאללה מתמודד נגד שכירי חרב ומרגלים אמריקאיים, צרפתיים, סעודיים וישראליים.

פארס (איראן), 12.7.11

 

"פתיחת דלת הדיאלוג הלאומי הסורי"

אל-ג'זירה (קטר), 13.7.11

 

כיהאן: תורכיה מוכנה לארח ועידת גרעין בין איראן ל-5+1

היומון האיראני כיהאן טען מפי מקורות בתורכיה כי שה"ח התורכי, דאוד אור'לו, אמר כי אנקרה מוכנה לארח ועידה נוספת בנושא הגרעין בין איראן ל-5+1 במסגרת הניסיון לחדש את המו"מ בין הצדדים.

כיהאן (איראן), 14.7.11

 

שר האוצר של החמאס: ממשל החמאס אינו סובל ממשבר כלכלי

על רקע הודעתו של ר"מ הרש"פ סלאם פיאד על משבר כלכלי ברש"פ ותשלום מחצית מהמשכורות לעובדיה, הודיע שר האוצר בממשל החמאס, עלאא' אל-דין אל-רפאתי, כי ממשלו אינו סובל ממשבר כלכלי והוא ישלם לעובדיו במועד (14.7.11) משכורות מלאות; ר"מ החמאס, אסמאעיל הניה, הודיע בפגישה עם צעירים בעזה, כי ימנה לעצמו יועץ מבין הצעירים ויקים ועדת צעירים מייעצת בלשכת רה"מ שתשתתף בקבלת ההחלטות הפוליטיות ותעסוק בענייני הצעירים. הניה הכריז על העברת כמיליון דולר לפרויקט של נישואי צעירים בעזה ועל השקת פרויקט תעסוקה לצעירים ברצועה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), www.paltoday.ps, 14.7.11

 

מזכ"ל הליע"ר: מתנגד להצהרות האמריקאיות נגד אסד

בתגובה לדבריהם של הנשיא אובמה ושל מזכירת המדינה האמריקאית קלינטון, על כך שנשיא סוריה, בשאר אל-אסד, איבד את הלגיטימיות שלו, אמר מזכ"ל הליע"ר, ד"ר נביל אל-ערבי, כי הוא מתנגד למתקפה מילולית נגד מנהיגי סוריה, וכי לאיש אין זכות לקבוע שנשיא מדינה כלשהי איבד את הלגיטימיות שלו, למעט העם שבחר בו. אל-ערבי אמר לאחר שנפגש עם אסד כי אין לחץ על הליע"ר לקבל החלטה בנוגע לסוריה, בדומה לזו שהתקבלה בנוגע ללוב.

אל-אהראם (מצרים), 13.7.11

 

אל-קדס אל-ערבי: חיסול אחיו של קרזאי - תחילת תבוסתה של ארה"ב באפגניסטן

היומון אל-קדס אל-ערבי טען כי חיסולו של אחמד ואלי קרזאי, אחיו של נשיא אפגניסטן, בידי הטאליבאן, מסמן את ראשית תבוסתה של ארה"ב במדינה זו. היומון הוסיף כי קרזאי ודומיו, מזכירים בהתנהגותם את משתפי הפעולה עם ארה"ב בווייטנאם וכי קרזאי מהווה את אחד מסמלי הכישלון של המפעל האמריקאי באפגניסטן. היומון העריך כי תנועת הטאליבאן תשלוט במדינה בשל היותה תנועת התנגדות שלא ויתרה על "סילוק הכובשים הזרים" ממנה והדגיש כי חיסולו של קרזאי הוא לקח לכל מי שתולה יהבו בנאט"ו.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 14.7.11    

 

איראן: רפסנג'אני קורא לדיאלוג עם האמריקאים בתנאים שווים

בראיון לאתר איראן דיפלומסי, תקף האשמי רפסנג'אני, שהודח מראשות מועצת המומחים, את יריבו הנשיא אחמדי-נז'אד, על הדרך בה מקדם אחמדי-נז'אד את ההדברות עם האמריקאים ובמיוחד את העובדה שהם לא נענים לפניותיו. רפסנג'אני קרא להידבר עם האמריקאים מתוך שוויון וכבוד הדדי.

www.irdiplomacy.ir, 11.7.11

 

מתיחות בגבול איראן-כורדיסטן העיראקית
הטלוויזיה האיראנית דיווחה כי איראן ריכזה 5,000 חיילים בגבולה עם כורידסטן העיראקית, בתגובה לכך שנשיא כורדיסטן העיראקית, מסעוד ברזאני, מסר שטח של 300 אלף הקר לארגון האופוזיציה הכורדי הבדלני פז'אק, המתנגד למשטר האיראני. שגריר עיראק באיראן, מג'יד אל-ש'יח, אמר כי ארצו לא תתיר לפז'אק לתקוף את איראן משטחה.

פרס טי וי (איראן), 13-4.7.11