המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 12.7.20111
12/7/2011


מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 12.7.20111

 

בתקציר: היערכות הסברתית של הרש"פ לקראת ספטמבר * שה"ח האיראני: אנחנו ספקי אנרגיה בטוחים לאירופה; נקים מנגנון חדש לפתרון תיק הגרעין *  סוריה: התקפה חריפה על דברי קלינטון נגד הנשיא אסד  * המועצה הצבאית במצרים: תמיכה בדרישות העם; לא נכנע לאלימות המפגינים

 

המועצה הצבאית במצרים: תמיכה בדרישות העם; לא נכנע לאלימות המפגינים

בתגובה להסלמת ההפגנות במצרים בימים האחרונים, פרסם סגן שר ההגנה וחבר המועצה הצבאית העליונה במצרים, גנרל מוחסן אל-פנגרי, הודעה בשם המועצה, הכוללת תמיכה בדרישות העם ובזכותו של כל אזרח להביע את דעתו במסגרת החוק; התחייבות המועצה להעביר את השלטון להנהגה אזרחית לאחר הבחירות לפרלמנט ולנשיאות; המשך תמיכה בראש הממשלה וביישום כל החוקים; המשך דיאלוג עם כל המפלגות במצרים ועם צעירי המהפכה וקביעת מסמך עקרונות לבחירת גוף מוסכם שינסח חוקה חדשה. אל-פנגרי יצא נגד מפגינים הנוהגים באלימות, מפיצים שמועות כוזבות הפוגעות באינטרס הציבורי  וביציבותה של מצרים ומונעות ממנה לחזור לחיים טבעיים. לדבריו, המועצה לא תאפשר לאיש לתפוס את השלטון או לעבור על החוק ותנקוט בכל האמצעים הדרושים להתמודדות עם איומים אלה.  

אל-יום אל-סאבע (מצרים), 12.7.11

 

סוריה: התקפה חריפה על דברי קלינטון נגד הנשיא אסד
סוריה גינתה בתוקף את הצהרת מזכירת המדינה האמריקאית, הילרי קלינטון, כי הנשיא בשאר אל-אסד, איבד את הלגיטימיות שלו, וטענה כי זו עוד הוכחה להתערבותה הבוטה של ארה"ב בענייני הפנים שלה, שנועדה להמשיך את המשבר במדינה. מקור סורי בכיר אמר כי ההנהגה הסורית שואבת את הלגיטימיות שלה מהעם "המביע מידי יום תמיכה בהנהגתו הפוליטית וברפורמות שהציעה" ולא מארה"ב.

סו"י סאנא (סוריה), 12.7.2011

 

המערב: אין כניסה ל "מדינה פלסטינית", דרך פתוחה ל"מדינת דרום סודאן"

אל-וטן (סעודיה), 11.7.11

 

סוריה: כנס התייעצות לקראת הדיאלוג הלאומי

ב-10-12.7.2011 התקיים בדמשק ביוזמת המשטר כנס התייעצות בראשות סגן הנשיא, פארוק אל-שרע, ובהשתתפות כ-200 פוליטיקאים, פעילים חברתיים ואמנים, כהכנה לוועידת הדיאלוג הלאומי הכולל. הכנס הוחרם ע"י האופוזיציה שטענה כי אין תועלת בדיאלוג בצל הדיכוי האלים של ההפגנות. הדיונים נסובו על החוקה הסורית ועל שלוש הצעות חוק בנוגע לבחירות, למפלגות ולתקשורת. בדיונים התגלעו מחלוקות על ביטול סעיף 8 בחוקה המעניק מונופול שלטוני למפלגת הבעת'; על הסגת כוחות הצבא מריכוזי אוכלוסיה, ועל הודעת הסיכום של הכנס. היומון אל-וטן, המקורב למשטר, ציין כי משתתפים רבים הביעו אכזבה מתוצאות הכנס. לאחר דחייה של כיממה, פורסמה הודעת סיכום מתוקנת בה נאמר כי רק ע"י דיאלוג ניתן להיחלץ מהמשבר; יש לשחרר את העצורים הפוליטיים ואת עצורי ההפגנות שלא עברו על חוק העונשין ולקדם גיבוש חוקה חדשה. ההודעה מביעה התנגדות לכל התערבות זרה, כולל סיוע הומניטארי.     

אל-וטן, סו"י סאנא (סוריה), 12.7.11 

 

שה"ח האיראני: אנחנו ספקי אנרגיה בטוחים לאירופה; נקים מנגנון חדש לפתרון תיק הגרעין

שה"ח האיראני, עלי אכבר צאלחי, אמר בסלובניה שאיראן יכולה להוות ספקית נפט וגז בטוחה לאירופה, באמצעות הרחבת מסילת רכבת מקזאחסטן לאיראן ומהמפרץ הפרסי לעומאן, וקרא למזכ"ל האו"ם, באן קי מון, לבקר באיראן ללא תנאים מוקדמים; לדבריו, פגישתו בוינה עם מזכ"ל סבא"א, יוקיה אמאנו, היתה "חיובית" והוסכם בה על ייסוד מנגנון חדש, שיאפשר לאיראן להרחיב את שתה"פ עם סבא"א, כדי לפתור את אי-ההבנות בנושא הגרעין האיראני.

אירנא (איראן), 12.7.11 I

 

היערכות הסברתית של הרש"פ לקראת ספטמבר

משרד ההסברה ברש"פ נערך לקראת ספטמבר באמצעות הפצת דוחות בכמה שפות; מתן ראיונות בטלוויזיה ואירוח מומחים למשפט בין-לאומי בתכניות; פעילות במדינות ערב כדי שיציבו את הנושא הפלסטיני במוקד העניין התקשורתי; פגישות עם שגרירים וקונסולים ברש"פ; מאמצים לגיוס תחנות טלוויזיה ברחבי העולם לטובת העניין הפלסטיני.

אל-קדס (ירושלים), 12.7.11