המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 7.7.2011
7/7/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 7.7.2011

 

בתקציר: סוריה: נידחו הבחירות לפרלמנט * ביקורת מצד מנהיג האח"ס במצרים על המועצה הצבאית * רמטכ"ל בחריין: לבחון צירוף מצרים למשפ"מ * האח"ס מכשירה בוררים ליישוב סכסוכים בדרך השריעה * עזה: בית מלון ראשון בדירוג של חמישה כוכבים * שישה מזכרי הבנה בין איראן לעיראק

 

שישה מזכרי הבנה בין איראן לעיראק

משלחת שרים איראנית בראשות מחמד רזא רחימי, סגנו של אחמדי-נז'אד, ביקרה בבגדד (6-7.7.11) וחתמה על שישה מזכרי הבנה בנושאי טכנולוגיית מידע, בריאות ותרבות עם עיראק. רחימי אמר לר"מ עיראק, נורי אל-מאלכי, שעיראק איננה זקוקה לארה"ב כדי לדאוג לביטחונה וכי איראן מוכנה לסייע לה בתחומי תשתית, נפט ובניין. אל-מאלכי אמר שהידוק היחסים בין שתי המדינות יסייע ליציבות האזור.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 7.7.11; אירנא (איראן), 6.7.11; פרס טי וי (איראן), 4.7.11

 

הרמטכ"ל האיראני: להעמיד לדין את בוש ובלייר

רמטכ"ל צבא איראן, חסן פירוזאבאדי, קרא להעמיד לדין בינ"ל את נשיא ארה"ב לשעבר ג'ורג' בוש, ואת ר"מ בריטניה לשעבר, טוני בלייר, בגין פשעי מלחמה. יחיא רחים צפוי, יועצו הצבאי של מנהיג איראן ח'אמנאי, קרא למדינות האסלאם לנצל את העובדה שנתיבי סחר ימי רבים נמצאים בתחומיהן כדי להפעיל לחץ כלכלי על המערב וכדי להצר את צעדיו של חיל הים האמריקאי.

טהראן טיימס (איראן), 7.7.11; אירנא (איראן), 6.7.11

 

סוריה: נידחו הבחירות לפרלמנט

היומון הסורי אל-וטן המקורב למשטר דיווח כי הבחירות לפרלמנט, שהיו אמורות להתקיים בחודש אוגוסט,  נדחו למועד לא ידוע "כדי לאפשר גיבוש חיים פוליטיים פלורליסטיים באמצעות תיקונים בחוקה וחקיקות חדשות הנוגעות לבחירות ולמפלגות". נציגי האופוזיציה הסורית שהוזמנו לכנס ההתייעצות מטעם ועדת הדיאלוג של המשטר ב-10-11.7.11 דחו את ההזמנה בהסבירם שהאווירה הקיימת לא מאפשרת דיאלוג. יצוין כי מתנגדי המשטר קראו בדף הפייסבוק של "המהפכה הסורית" להפגין (8.7.11) נגד דיאלוג עם המשטר.

אל-וטן (סוריה), אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 7.7.11

 

אסד קורא ל"דיאלוג עם האופוזיציה"

אל-ח'בר (אלג'יריה), 6.7.11

 

ביקורת מצד מנהיג האח"ס במצרים על המועצה הצבאית

תנועת האח"ס במצרים הודיעה על השתתפותה בהפגנה ההמונית (8.7.11) בכיכר אל-תחריר בקהיר למען יישום דרישות המהפכה והעמדתם לדין של בכירי משטר מובארכ ואנשי המשטרה האחראים להרג מפגינים. ההחלטה על ההשתתפות באה לאחר שמארגני ההפגנה קיבלו את דרישת האח"ס והסירו את התביעה לדחות את הבחירות לפרלמנט ולהקדים להן את ניסוח החוקה. המדריך הכללי של תנועת האח"ס במצרים, מוחמד בדיע, קרא למועצה הצבאית במצרים לפעול הרחק משיקולי הישארות בשלטון.

אל-שורוק (מצרים), 7.7.11; www.ikhwanonline.com, 6.7.11

 

ביקורת בעיראק על כוונתה של כווית להקים נמל בסמוך לגבול

שר התעבורה העיראקי, האדי אל-עאמרי קרא לכווית לשנות את מיקומו של נמל "אל-מובארכ" העתיד לקום בסמוך לגבול עם עיראק משום שהוא חודר לשטחה של עיראק. יצוין כי בעבר טען שה"ח העיראקי, הושיאר זיבארי, בישיבה של הפרלמנט, כי הקמת הנמל איננה פוגעת בעיראק.

אל-וטן (כווית), 6.7.11 

 

רמטכ"ל בחריין: לבחון צירוף מצרים למשפ"מ

רמטכ"ל בחריין, השיח' ח'ליפה בן אחמד אאל ח'ליפה, קרא לבחון את צירוף את מצרים - "המדינה היחידה שיכולה לשמור על ביטחון המפרץ ומהווה עומק אסטרטגי לבחריין" - למועצת שתה"פ במפרץ. לדבריו, מצרים אינה צריכה להיות עוינת לאיראן ובחריין מברכת על כל דיאלוג שיתרום ליציבות האזור. הוא טען כי המהומות בבחריין מקורן ב"מזימה" של ארה"ב ואיראן, שלהן אינטרסים משותפים רבים. עוד אמר כי מאז המהפכה, זקוקה מצרים לסיוע כלכלי בלתי מוגבל.

אל-אהראם (מצרים), 7.7.11

 

האח"ס מכשירה בוררים ליישוב סכסוכים בדרך השריעה

תנועת האח"ס במצרים חשפה כי היא מכשירה משנת 2000 בוררים ליישוב סכסוכים ע"פ חוקי השריעה, מחוץ למערכת המשפט הפורמאלית. בטקס סיום מחזור חמישי בו השתתפו כמאה בוגרים (2.7.11), אמר המדריך הכללי של התנועה, מוחמד בדיע, כי הוא רואה בעיסוק זה חובה, ואמצעי לתמיכה בעשוקים.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 7.7.11; www.ikhwanonline.com, 3.7.11

 

עזה: בית מלון ראשון בדירוג של חמישה כוכבים

"חברת פלסטין להשקעות נדל"ן" תחנוך בקרוב את מלון "אל-משתל", הראשון ברצועה ברמה של חמישה כוכבים. במלון, שעלותו כ-45 מיליון דולר, יש 225 חדרים, מסעדות, אולמות כנסים ובריכות שחיה. ר"מ החמאס, אסמאעיל הניה, מסר כי במעבר רפיח יתקיימו עבודות פיתוח בהיקף של 4.5 מיליוני דולרים.

אל-חיאת (לונדון), 7.7.11; פלסטין (עזה), 6.7.11

 

 

תחקיר באתר האח"ס: ישראל מייצאת למצרים חומרים מסרטנים

תחקיר באתר הרשמי של האח"ס טען כי ישראל מפעילה שיטות שונות לפגיעה בחקלאות המצרית, ביניהן  המלחת הקרקע, יצוא זני ירקות מהונדסים גנטית, הדוחקים את הזנים המצריים באירופה, ויצוא חומרים מסרטנים למצרים.

www.ikhwanonline.com, 6.7.11

 

שליט עומאן לביקור פיוס באמירויות

מקורות בעומאן דיווחו כי שליט עומאן, סולטאן קאבוס בן סעיד יבוא למדינת איחוד האמירויות במסגרת ניסיון פיוס בין המדינות לאחר חשיפת רשת ריגול בעומאן, אשר לטענת שליט עומאן, הופעלה על ידי האמירויות. נמסר כי שליט כווית תיווך בין הצדדים במטרה לאפשר את הביקור.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 7.7.11