המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 23.6.2011
23/6/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 23.6.2011

 

בתקציר: יומון ירדני: לבחון מחדש את האופציה הצבאית מול ישראל * הוקפאה חברותם של אלפי צעירים בתנועת האח"ס במצרים * יומון סורי: חמושים מערערים את הביטחון בצפון המדינה * סו"י מען משתתפי משט החירות נערכים להתקפה ישראלית * אל-קדס אל-ערבי: תיווך תורכי-מצרי בין פת"ח לחמאס

 

סו"י פלסטינית: משתתפי משט החירות מתאמנים לקראת התקפה ישראלית

סו"י הפלסטינית מען דיווחה כי משתתפי משט החירות השני והצוותים העיתונאיים הנמצאים על הספינות, העוגנות באתונה בהמתנה להפלגה, מכשירים עצמם להתמודדות עם מצב  של הפעלת אלימות מצד חיל הים הישראלי מול חופי עזה ונוקטים צעדי מנע לקראת התקפות כלשהן על הספינות.

www.maannews.net, 22.6.11

 

יומון ירדני: על הערבים לבחון מחדש את האופציה הצבאית מול ישראל

מאמר המערכת של היומון הירדני אל-דוסתור טען כי תרגיל העורף שקיימה ישראל (22.6.11) והתמרונים שהיא עורכת, מעידים על כוונותיה המלחמתיות בעוד מדינות ערב שקועות בתרדמה עמוקה. היומון תקף את  החלטת מדינות ערב לבטל את האופציה הצבאית מול ישראל במסגרת האסטרטגיה שאימצו לאחר ועידת מדריד, וקרא לבחון מחדש אסטרטגיה זאת, משום שהאויב הציוני מבין רק את שפת הכוח.

אל-דוסתור (ירדן), 23.6.11

 

אל-קדס אל-ערבי: תורכיה ומצרים מתווכות בין פת"ח לחמאס

היומון אל-קדס אל-ערבי דיווח מפי בכיר בפת"ח, כי מצרים ותורכיה פועלות לגיבוש הסכמה בין פת"ח לחמאס לגבי זהותו של רה"מ הפלסטיני הבא, לאחר שחמאס דחתה בתוקף את מועמדותו של ר"מ הרש"פ הנוכחי, סלאם פיאד. יצוין כי יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, נמצא בימים אלו בתורכיה, אליה הגיע (22.6.11) גם ראש הלשכה המדינית של החמאס, ח'אלד משעל, שנפגש עם שה"ח התורכי אחמד דאוד אור'לו, אך לא עם עבאס. בכיר בג'יהאד האסלאמי, נאפד' עזאם, מסר כי תנועתו מקיימת מגעים עם פת"ח וחמאס בניסיון לסייע ליישום הסכם הפיוס, על אף הסתייגותה מכמה מסעיפיו.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 23.6.11; www.paltoday.ps, 22.6.11

 

אל-וטן הסורי: חמושים מערערים את הביטחון בצפון המדינה

היומון הסורי אל-וטן, המקורב למשטר, דיווח כי הצבא לא נכנס לערים מערה אל-נעמאן וג'בל אל-זאויה שבצפון המדינה כדי לתת הזדמנות לדיאלוג בין ההנהגה המקומית לחמושים, אך ציין כי החמושים ניצלו את הוואקום הביטחוני באזור ושבו להפריע לשגרת החיים, להפחיד את התושבים ואף למנוע מהסורים שהיגרו לתורכיה לחזור לבתיהם. ייתכן כי מדובר בהכשרת דעת הקהל לפעילות צבאית באזור.

אל-וטן (סוריה), 23.6.11

 

סופרמן עם דגל סוריה: "נפתיע את העולם בדמוקרטיה"

אל-ערב (קטר), 23.6.11

 

עורך אל-שרק אל-אוסט: להשיב את איראן "לגבולותיה הטבעיים"

עורך היומון אל-שרק אל-אוסט, טארק אל-חומיד, קרא במאמרו לצמצם את השפעתה של איראן באזור, ו"להחזירה לתוך גבולותיה הטבעיים" והדגיש כי אין לעשות זאת באמצעות לחימה באיראן אלא ע"י קידום דרישת העם הסורי לדמוקרטיה, הסדרת המצב בעיראק ונסיגת הכוחות האמריקאים. לדבריו, בכך יקוצצו הזרועות ששלחה איראן למדינות אלה והיא תיאלץ לטפל בבעיותיה הפנימיות. הוא ציין כי משלוח כוחות המגן המפרציים לבחריין תרמו לצמצום השפעתה של איראן שם.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 23.6.11

 

הוקפאה חברותם של אלפי צעירים בתנועת האח"ס במצרים

פעיל תנועת האחים המוסלמים במצרים מסר כי למעלה מ-3000 מצעירי התנועה גילו שחברותם בה הוקפאה, בשל תמיכתם בד"ר עבד אל-מונעם אבו אל-פתוח, בכיר שהודח מהתנועה בשל החלטתו לרוץ לנשיאות במצרים, בניגוד למדיניות התנועה. במקביל, דיווחו חברי קואליציית צעירי המהפכה, כי תנועת האח"ס פועלת לסילוקם של צעירים נוספים משורותיה, לאחר שהודיעו (22.6.11) על הקמת מפלגת "הזרם המצרי", מפלגה נפרדת ממפלגת "החירות והצדק" של התנועה.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 23.6.11 

 

אתר איראני: למנוע הגעתו של עומר בשיר לטהראן

האתר השמרני המתון באיראן, עסר-י איראן קרא למשטר לבטל את הזמנתו של נשיא סודאן, עומר בשיר, לוועידה הבינ"ל למאבק בטרור בטהראן (25-26.6.11). האתר טען כי על איראן, המואשמת ע"י המערב בהפרת ז"א, לנהוג כמדינות רבות שסירבו לארח  את בשיר, המבוקש למעצר ע"י האו"ם בגין פשעים נגד האנושות ופשעי מלחמה בדארפור. לדברי האתר, נוכחותו של בשיר בוועידה תסב לאיראן נזק רב ואין זה ראוי לארח מי שהואשם ברצח מאות אלפי איש. באיראן דווח כי בשיר כבר אישר את בואו לוועידה.

עסר-י איראן (איראן), 23.6.11; מהר (איראן), 20.6.11