המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
בכיר בגי'ש אל-אסלאם: יש לנו אלפי פעילים בעזה
22/6/2011

 

בכיר בגי'ש אל-אסלאם: 11,000 חברים בארגונים הסלפים-ג'יהאדים בעזה

 

ב-3.6.2011 פרסם היומון המצרי אל-מצרי אל-יום ראיון עם אדם שהזדהה כפעיל מרכזי בזרם הסלפי-ג'יהאדי בעזה, שכינה עצמו בשם אבו אל-בראא. הוא הוצג כאחד ממייסדי וראשי ארגון ג'יש אל-אסלאם ברצועת עזה, המזוהה עם הג'יהאד העולמי – או מציג את עצמו ככזה - וקשור לחמולת דור'מוש העזתית.

 

אבו אל-בראא עשה בראיון מאמץ רב להאדיר את ארגונו ואת עצמו, בין היתר על-ידי יצירת הילה של מחתרת ג'יהאדית והילה של מסתורין סביבם. כך למשל, לדברי כתב היומון, אבו אל-בראא השמיע לו הקלטה של סוכן מוסד שאיים בטלפון לחסלו.  

 

אבו אל-בראא אמר כי הוא מדבר בשם ארגוני הסלפים החמושים בעזה וביקש להפריך את טיעוניהם של ראשי חמאס לפיהם כמות הפעילים הסלפים-ג'יהאדים בעזה אינו עולה על מאות, ואמר שמספר החברים בארגונים אלה מגיע ל11,000. אין אימות ממקור אחר לאומדן זה. בנוסף, טען, כי קיים גוף המתאם בין הארגונים הסלפים החמושים בעזה. יצוין כי זו פעם ראשונה מדווח על קיומו של גוף כזה. עוד משתמע מדבריו, כי בעיתות הסלמה בין חמאס לישראל מקבל ארגון ג'יש אל-אסלאם אישור לבצע פיגועים נגד ישראל

 

בעיה יסודית העולה מדבריו של אבו אל-בראא נוגעת לזיקה בין ג'יש אל-אסלאם וארגוני הסלפים לאל-קאעדה. לדבריו, ארגונו מזדהה עם אל-קאעדה ברמה הרעיונית, אך הוא  מבהיר כי הארגון מקבל את רעיון הג'יהאד רק ביחס למלחמה ביהודים ולא ביחס לג'יהאד העולמי של אל-קאעדה.

 

להלן קטעים מן הראיון:

 

ש: מי אתם, וכיצד קמתם?

ת: אנחנו קבוצות של [תנועת] הסלפיה-ג'יהאדיה שהחלו לפעול בראשית שנות התשעים של המאה שעברה. [בזמנו] פעילותנו נעשתה בחשאיות מוחלטת, אך למרות זאת נעצרנו בידי השלטון הקודם. המשכנו לפעול בחשאי, ולמרבה הצער היו מי שגידפו אותנו, ושאלו איפה הפעולות שלכם, מה אתם עושים. אם היינו מכריזים על מה שעשינו ומפרסמים את עצמנו, ארה"ב הייתה רודפת אותנו ואומרת הללו הם אל-קאעדה בעזה, ואז היינו מוצאים את הספינות האמריקאיות במרחק מטרים מאיתנו. לכן, אנו עובדים בחשאיות מוחלטת, אך ישנן פעולות שהתקיימו בעבר וגם כעת. היעד שלנו בעזה הוא רק להילחם ביהודים ואין לנו קשר לכל עניין אחר.

 

ש: האם יש לכם קשר לארגון אל-קאעדה ומטרותיו להילחם באמריקאים ולהכריז על הממשלות ככופרים?

ת: התפקיד שלנו מסתכם בלחימה ביהודים בלבד, וישנן הוכחות לכך. ואולם, בתקופה האחרונה אירעו שינויים בתוכנו. אני מכיר בכך שרעיונות מוזרים וקיצוניים נכנסו אלינו, והתרחש העימות האמיתי הראשון עם השלטונות בפרשת מסגד אבן תימיה [ברפיח]. אולם אומר בבירור: אנו לא מכריזים על איש ככופר, ואולם ישנם רעיונות חדשים שחלחלו [לקרבנו] והביאו למה שקרה [במסגד אבן תימיה].[1]

 

ש: מה מספר המשתייכים אליכם ואיזה ארגונים יש לכם?

ת: הקבוצה הראשונה הייתה ג'ונד אללה, ולאחריה הוקם ג'יש אל-אסלאם, שהוא הארגון הגדול ביותר מבחינת כמות האנשים והנשק, ולו נוכחות חזקה [בשטח]. לאחר מכן קם ארגון אל-תוחיד ואל-ג'האד, ולאחריו אנצאר אל-סונה. כמות האנשים שלנו מגיעה לאחד עשר אלף, כולם דוגלים בפעולה צבאית ורובם חשאיים.

 

ש: מנין באו כל אלה?

ת: חלקם היו חברים בארגונים אסלאמיים, ואחרים היו בעלי נטיות סלפיות, וכאשר ממשלת חמאס קיבלה את השלטון ונעצרו הפעולות הג'יהאדיות, הצטרפו אלינו רבים מחברי הארגונים האחרים שרצו בג'יהאד.

 

ש: מה מידת הקשר של הארגונים הללו לאל-קאעדה?

ת: אין שום קשר ברמת הארגון או המימון, אולם ישנם קשרים רעיוניים.

 

ש: איזה ארגון אתה מייצג אישית?

ת: אני מייצג ישות גדולה ששולטת בכולם. ישנו תיאום בין כולם למעט ארגון 'אל-תוחיד ואל-ג'יהאד', שהוא הקיצוני והאלים מכל הארגונים. ישנן סיבות לכך. מפקדו הוא אבו אל-וליד, שהוא פלסטיני ממוצא מצרי ובעל אזרחות מצרית, שחי וגדל במצרים, ועצור כעת אצל הכוח המבצע [של חמאס].

 

ש: האם ישנו מנהיג לארבעת הארגונים?

ת: בזמנו השיח' עבד אל-לטיף [מוסא, המכונה אבו אל-נור אל-מקדסי] מוסא ייצג את כל הגורמים, אך אחרי [מותו] לא נמצא איש שינהיג את [כל] הארגונים. ישנו תיאום אולם הוא לא שלם.

 

ש: מה הוא ציר כוחו של ארגון צבא האסלאם?

ת: הציר הוא כוח חכמי הדת הקשורים ב[חבריו], בכמותם ובכמות הפעולות שהם מבצעים.

 

ש: האם אפשר שהקבוצות הללו יאוחדו לארגון אחד?

ת: אנו פועלים לעשות זאת כעת, ואולם ישנה בעיה מאז מעצרו של אבו אל-וליד אל-מקדסי, מפקד ארגון אל-תוחיד ואל-ג'האד... אנו פועלים כעת לאחד את ארבעת הקבוצות לכדי ארגון אחד.

 

ש: מה היא הדרך שלכם?

ת: דרכנו היא הדרך הסלפית. כקבוצות איננו רחוקים מן הדרך הזו. לכל הסלפים בעולם יש דרך אחת.

 

ש: ואולם ממשלת חמאס ותנועת החמאס הגדירה אתכם כתכפיריון [מכריזים על מוסלמים אחרים ככופרים] וקיצוניים וקשורים באל-קאעדה?

ת: זוהי האשמה  מוכנה מראש נגד הסלפים והיא משוללת יסוד. לא הייתה לנו אף פעולה בתוך האדמות הפלסטיניות נגד בני עמנו. אנחנו קשורים רעיונית לאל-קאעדה, ואולם אין שום קשר ארגוני. באשר לחמאס, היא רוצה להיות התנועה הפוליטית היחידה הנושאת את דגל הפעילות האסלאמית, ומשום כך היא תוקפת אותנו מטעמים פוליטיים. איננו תכפיריון, ומי שאומר זאת מאשים אותנו מטעמים פוליטיים. כל מה שאנו מעוניינים בו הוא ג'יהאד נגד ישראל.[2]

 

ש: האם אתם דוגלים בג'יהאד בתוך פלסטין בלבד, או ש[בעיניכם] זהו שלב ראשון בלבד בג'יהאד רחב יותר?

ת: נכון לרגע זה אנו מאמינים אך ורק בג'יהאד בתוך פלסטין.

 

ש: האם לא ביצעתם שום פעולה מחוץ לפלסטין?

ת: אם הייתה פעולה כזו [שבוצעה בידי סלפים מעזה] הרי שהיא לא נעשתה על-פי פקודה, ולא במסגרת ארגון, , ואולי הייתה פעולה למטרות ספציפיות. 

 

ש: כלומר, היו פעולות מחוץ לפלסטין?

ת: [היו פעולות] לא מאורגנות ולא הורינו עליהן.

 

ש: ישנן האשמות המופנות לארגון אל-תוחיד ואל-ג'יהאד לפיהן יש לו זרועות בסיני, שביצעו את הפיצוצים בטאבא.[3]  [מה נכונות ההאשמות הללו]?

ת: איני מאמין שיש איזשהו קשר בין ארגון אל-תוחיד ואל-ג'יהאד בעזה לבין הארגון הנמצא בסיני, אולי רק דמיון בשמות. השם אל-תוחיד ואל-ג'יהאד לקוח מארגונו של אבו מצעב אל-זרקאוי, ירחם עליו אללה [בעיראק][4], איני מאמין שיש לו יד בפיצוצים בסיני.

 

ש: [אולם] החקירות העלו שמבצעי הפיצוצים עברו אימונים צבאיים ב[רצועת] עזה?

ת: במהלך האינתיפאדה הגיעו אלינו כמה צעירים מצריים, שמטרתם היחידה הייתה ג'יהאד נגד ישראל, אך איש מהם לא התאמן כדי לשוב למולדתו ולבצע שם פעולות מסוג כלשהוא. ישנם שלושה שחזרו מסיבות משפחתיות, וישנם כאלה שעודם עמנו כאן.

 

ש: [איך זה מתיישב עם] השתייכותכם הרעיונית לאל-קאעדה, ארגון המאמין בהרחבת הג'יהאד לעוד ארצות?

ת: אנחנו סבורים שמוקד הסכסוך הוא פלסטין, ושעל לוחמי הג'יהאד להגיע לכאן ולהילחם עמנו, משום שהג'יהאד האמיתי הוא נגד היהודים.

 

ש: האם מתירים לכם לעשות ג'יהאד כעת?

ת: רק בעיתות הסלמה. מלבד זאת איננו מורשים לירות אפילו כדור אחד, וישנו לחץ גדול עלינו.

 

ש: ישנה האשמה אחרת נגד ג'יש אל-אסלאם, והיא שהוא ביצע פעולות טרור נגד מצרים [הכוונה לשר הפנים בזמן ממשלת מובארכ, חביב אל-עדלי, שהאשים את הארגון בביצוע הפיגוע כנגד כנסיה קופטית באלכסנדריה]

ת: לא היו דברים מעולם. האשימו אותנו בפיצוץ כנסיית הקדושים [הקופטית באלכסנדריה]. ג'יש אל-אסלאם הכחיש את מעורבותו בכך. מאוחר יותר נודע ששר הפנים המצרי חביב אל-עאדלי הוא זה [שאחראי] לפיגוע.

 

ש: האם קרה שביצעתם פעולות נגד ישראל מתוך אדמת מצרים?

ת: אנחנו סבורים שמוקד הג'יהאד הוא [נגד] ישראל, ואולם איני יכול לדבר על האמצעים ועל הדרכים לכך.

 

ש: מהם מקורות המימון שלכם?

ת: כל המימון שלנו מגיע מתוך פלסטין, ותקציבנו עודנו מוגבל.

 

ש: האם יש לכם קשרים עם קבוצות סלפים במצרים?

ת: לא בצורה ישירה, ואולם באמצעות האינטרנט ישנו קשר וישנו גם קשר רעיוני. אנחנו מסתמכים על כמה אתרי אינטרנט המוכרים לנו [לצורך כך].

 

 



[1] לסקירה מקיפה של פרשת מסגד אבן תימיה ראה דו"ח ממרי

[2] לסקירת עמדותיהם של הסלפים-ג'יהאדים כלפי חמאס ראה דו"ח ממרי בנושא

[3] כך במקור, ככל הנראה הכוונה לפיצוצים שאירעו בחודשים האחרונים בצינורות הגז בסיני.

[4] בהשערתו לגבי מקור השם של ארגון אל-תוחיד ואל-ג'יהאד הפגין אבו אל-בראא בורות מסוימת, שכן גם ארגונו של אל-זרקאוי וגם הארגון העזתי קיבלו השראה לשמם מסיסמתו של המנהיג הרוחני של הזרם הסלפי-ג'יהאדי, אבו מחמד אל-מקדסי, אל-תוחיד ואל-ג'יהאד.