המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 19.6.2011
19/6/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 19.6.2011

 

בתקציר: מצרים: הורחבה סמכותם של בתי הדין הצבאיים * עון: אל-חרירי קיבל כרטיס נסיעה לכיוון אחד לחו"ל  * עזה: הניה חנך את מגרש הכדורגל "ראא'ד צלאח" * ראש ועדה במג'לס באיראן: לא נתיר לשליח האו"ם לבדוק הפרת ז"א * נבחרה הלשכה המבצעת של האופוזיציה הסורית בחו"ל

 

צבא סוריה פעל בכפרים סמוך לגבול עם תורכיה

הפגנות המחאה נגד המשטר הסורי נמשכות ומאמצי הדיכוי של המשטר מתמקדים כעת בצפון המדינה, סמוך לגבול עם תורכיה, לשם העביר הצבא כוחות, טנקים ונגמ"שים. עפ"י דיווחים שונים נכנסו כוחות הצבא לעיירה בדאמא, עצרו עשרות אנשים ושרפו בתים. לאחרונה החריפו היחסים בין שתי המדינות בעקבות ביקורת של ההנהגה התורכית על טיפולו האלים של המשטר הסורי במפגינים. 

www.syria-news.com, 19.6.11, www.zaman-alwsl.net, 18.6.11  

 

ראש ועדה במג'לס באיראן: לא נתיר לשליח האו"ם לבדוק הפרת ז"א

ראש ועדת המג'לס לענייני זכויות אדם באיראן, זהרה אלהיאן, אמרה שאיראן לא תתיר לשליח שמינתה מועצת ז"א של האו"ם, אחמד שאהיד, שה"ח המולדבי בעבר, לחקור בשטחה טענות להפרת ז"א, כיוון שביקורו מונע משיקולים פוליטיים וכי יותר לו ביקור תיירותי בלבד. מפקד כוחות הבסיג', מוחמד רזא נקדי, קרא לאו"ם להתמקד בארה"ב המפרה הראשית של ז"א, ובישראל, שעצם קיומה הוא הפרה של ז"א.

אירנא, עסר-י איראן (איראן), 19.6.11  

 

מצרים: עיתונאים שמתחו ביקורת על המשטרה הצבאית – זומנו לחקירה

עורך השבועון העצמאי "אל-פגר", עאדל חמודה, וכתבת העיתון, רשא עזב, זומנו לחקירה בפרקליטות הצבאית במצרים, עקב כתבה שפרסמו על פגישה בין המועצה הצבאית לבין פעילים המתנגדים להעמדת אזרחים למשפט צבאי, במהלכה הציגו הפעילים ראיות לכך שהמשטרה הצבאית עורכת בדיקות בתולין לנשים, מתעללת באזרחים ומבצעת מעצרים שרירותיים.  

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 18.6.11

 

נשיא איראן מציע הקמת אזור סחר חופשי עם סוריה

נשיא איראן, אחמדי-נז'אד, הגיש הצעת חוק למג'לס בדבר הקמת אזור סחר חופשי בין איראן לסוריה.

פרס טי וי (איראן), 18.6.11

 

מצרים: הורחבה סמכותם של בתי הדין הצבאיים

ראש המועצה העליונה של הכוחות המזוינים במצרים, גנרל טנטאוי, אישר תוספת לחוק המשפט הצבאי, הקובעת כי בתי הדין הצבאיים יהיו הסמכות היחידה שתשפוט קציני צבא, גם לאחר פרישתם, בעבירות של שחיתות. עפ"י ההערכות, החוק יוחל על בכירים מזמן שלטונו של מובארכ אך לא על מובארכ עצמו.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 19.6.11

 

לבנון: עימות בין מיקאתי לכוחות ה-14 במרץ על רקע המהומות בטריפולי

חמישה אנשים נהרגו ו-31 נפצעו בעימותים בטריפולי שבלבנון (17.6.11) בין מפגינים תומכי המשטר הסורי למתנגדיו. ר"מ לבנון, נג'יב מיקאתי, הטיל במרומז את האחריות על כוחות ה-14 במרץ שמיהרו לדחות את דבריו וטענו כי הסיבה לעימותים היא הנשק הבלתי חוקי שהממשלה נמנעת מלאסוף. יצוין כי באותו יום עמדו להיערך בטריפולי חגיגות לרגל הצטרפות נציגיה לממשלה, בהשתתפותו של מיקאתי.

אל-אח'באר (לבנון); 18.6.11; אל-מסתקבל (לבנון), 19.6.11

 

החיבוק של איראן את הערבים הוא חיבוק קטלני

אל-וטן (סעודיה), 18.6.11

 

עון: אל-חרירי קיבל כרטיס נסיעה לכיוון אחד לחו"ל

בתגובה להתארכות שהותו של סעד אל-חרירי, ר"מ לבנון לשעבר, מחוץ למדינה, אמר מישל עון, ראש סיעת השינוי והרפורמה הנמנית על כוחות ה-8 במרץ, כי הם 'נתנו לחרירי כרטיס לכיוון אחד, וכי הוא הלך לבלי שוב'. דבריו עוררו זעם בקרב חברי סיעת אל-מסתקבל שבראשות אל-חרירי שטענה בתגובתה ליומון אל-שרק אל-אוסט, כי דבריו של עון מזכירים את ההתגרות של סולימאן פרנג'יה בג'ובראן אל-תויני ערב חיסולו. לפי דיווחים שונים, אל-חרירי שוהה בחו"ל לאחר שהוזהר מפני התנקשות בחייו.

אל-מסתקבל (לבנון), 18.6.11; אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 19.6.11.

 

עזה: הניה חנך את מגרש הכדורגל "ראא'ד צלאח"

ר"מ ממשל החמאס, אסמאעיל הניה, אמר בחנוכת מגרש הכדורגל "ראא'ד צלאח" בבית חאנון (18.6.11) כי המגרש נושא את שמו של מנהיג פלסטיני גדול וכי ממשלו סייע בהקמתו מתוך הכרה בחשיבות הסיוע למגזרי הנוער והספורט.

www.palestine-info.info, 18.6.11

 

נבחרה הלשכה המבצעת של האופוזיציה הסורית בחו"ל

הוועדה המייעצת שנבחרה בכינוס האופוזיציה הסורית באנטליה (1-3.6.11) בחרה את תשעת חברי הלשכה המבצעת, שתהווה את 'הממשלה הגולה' של האופוזיציה הסורית בחו"ל ותפעל בקרב מדינות האזור והעולם להגברת הלחץ על המשטר במדינה ולגיוס תמיכה בתנועת המחאה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 19.6.11