המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 26.5.2011
26/5/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 26.5.2011

 

בתקציר: הרש"פ: נפנה לאו"ם אם לא תחול התקדמות במו"מ * יומון איראני: נשיא תורכיה חבר למזימה הציונית * 220 NGO'S ערביים דרשו ממועה"ב לגנות את המשטר הסורי * שה"ח הסורי נזף בשגרירים הערביים ודרש את תמיכת ארצותיהם *  מצרים תשיב לאח"ס כספים שהחרים משטרו של מובארכ

 

נאסרללה : תמיכה במשטר הסורי; ישראל חלשה יותר מקורי עכביש

מזכ"ל חזבאללה, חסן נאסרללה, אמר (25.5.11) בנאומו ביום השנה לשחרור דרום לבנון, כי ארגונו תומך מאוד במשטרו של הנשיא אסד בסוריה, אשר סייעה להתנגדות הלבנונית ולשמירה על אחדותה של לבנון, מאז ומתמיד. לדבריו, הפלת המשטר הסורי הוא אינטרס של ארה"ב וישראל ששואפות להחליפו במשטר ערבי מתון וכנוע. הוא הזהיר כי אל ללבנון לבגוד בסוריה ולתמוך בסנקציות האמריקאיות נגדה. בהתייחסו לנאומי אובמה ונתניהו קרא נאסרללה לליע"ר להודיע על ביטול יוזמת השלום שלה ולהציג כמה לאווים, בהם "שלילת קיומה של ישראל". הוא הבטיח שהטילים שבידי חזבאללה יישארו בידיו והבהיר כי איש - בין מלבנון, בין מחוץ לה - לא יוכל לקחתם מידיו. לדבריו, הצעדות שהיו ביום הנכבה אל גבולות ישראל מוכיחות שוב כי ישראל חלשה יותר מקורי העכביש.

www.moqawama.org, 25.5.11

 

שה"ח הסורי נזף בשגרירים הערביים ודרש את תמיכת ארצותיהם

שה"ח הסורי, וליד אל-מועלם, נזף (25.5.11) בשגרירים ערביים בסוריה, על כך שמדינותיהם לא גינו את הסנקציות שהטילו ארה"ב ואירופה על סוריה ולא הביעו סולידאריות עימה. לדבריו, סוריה מעולם לא איחרה לסייע למדינה ערבית והיא מצפה שמדינות ערב – שכולן נמצאות על הכוונת ולהן גורל משותף - לא יותירוה לבדה. הוא אמר כי החלת הסנקציות על הנשיא אסד היא "טעות גדולה" וכי סוריה סברה שהאיחוד האירופי הוא בעל ברית אמין, אך הבינה שגם הוא מעדיף את האינטרסים שלו. היומון הסורי אל-וטן דיווח כי שגרירי המדינות הערביות אמרו כי ארצותיהם תומכות בסוריה, אוהבות אותה ומאחלות לה שתצא חזקה יותר מהמשבר. הפגישה בין אל-מועלם לשגרירים נערכה בביתו של שגריר קטר בדמשק.

אל-וטן (סוריה), 26.5.11

 

אל-מועלם והשגירים הערביים בדמשק

 

יומון איראני: נשיא תורכיה חבר למזימה הציונית

היומון  האיראני ג'ומהורי-י אסלאמי, טען כי קריאתו של נשיא תורכיה, עבדאללה גול, לחמאס, להכיר בישראל, בריאיון לוול סטריט ג'ורנל, מעידה על חבירתו למזימה הציונית-מערבית, שנועדה למוטט את החמאס והזהיר את גול שהכרה בישראל רק תעודדה להמשיך בתוקפנותה. היומון הזכיר לגול שישראל עודה מסרבת להתנצל על הרג אזרחים תורכים במשט לעזה במאי 2010.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 26.5.11

 

220 NGO'S ערביים דרשו ממועה"ב לגנות את המשטר הסורי

220 ארגונים ערביים לא ממשלתיים (NGO'S) מ-18 מדינות (בעיקר ממצרים, לוב, קטר, מרוקו, תימן, סוריה, אלג'יריה וסעודיה) שלחו איגרת למועה"ב, בה מחו על שתיקתה למול האלימות בה נוקט המשטר הסורי, שגרמה למותם של יותר מאלף אנשים. באיגרת נדרשת מועה"ב לגנות את המשטר הסורי על השימוש המופרז בכוח, כדי לעצור את המשך האלימות ולפעול להעברת סיוע הומניטארי לאזרחים.

www.alarabiya.net , 26.5.11

 

הרש"פ: ברכות לאובמה; ביקורת על הקונגרס

הרש"פ בירכה על עמדתו של הנשיא אובמה, התומכת בהקמת מדינה פלסטינית בגבולות 1967, הגובלת עם ירדן, מצרים וישראל, והביעה תמיכה בכך שהמו"מ יחל בדיון על נושאי הגבולות והביטחון ויידונו בו נושאי הסדר הקבע. עוד נאמר כי המו"מ הוא אופציה עבור הרש"פ, ואם ייתקע - היא תשקול את כל האופציות ובעיקר פניה לאו"ם בספטמבר. עפ"י ההודעה, על העולם לבחור בין מזרח תיכון חדש נקי מכיבוש, גזענות וקיצוניות לבין תוכניתו של נתניהו המשמרת את גורמי הפיצוץ, ההקצנה והסכסוך. בכירי רש"פ ובעלי טורים ברש"פ טענו כי דברי נתניהו בקונגרס האמריקאי היו מוטעים ושקריים, בעלי אופי מלחמתי וגזעני, סוטרים על לחי הערבים וממיתים את השלום, ולפיכך תמוה שהקונגרס הריע לו. לטענתם, הדבר מעלה ספקות בנוגע לערכי הדמוקרטיה והחירות שארה"ב דוגלת בהם ומעיד על צביעותה ונטייתה לישראל.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), אל-קדס (ירושלים), 26.5.11

 

אובמה מימין: "להקים מדינה פלסטינית"; אובמה  "ללובי הציוני": "אך יש לשמור על

ביטחון ישראל ועליונותה  הצבאית המוחלטת, והפיוס הפלסטיני הוא מכשול לשלום"

אל-אתחאד (איחוד האמירויות), 25.5.11

 

מפקד הבסיג' באיראן: המוסלמים יחזרו לגבולות האימפריה העות'מאנית

מפקד כוחות הבסיג' באיראן, מוחמד רזא נקדי, אמר בתגובה לקריאתו של הנשיא אובמה להקים מדינה פלסטינית על בסיס גבולות 1967, כי בקרוב יחזירו אומות המוסלמים את המזה"ת לגבולות האימפריה העות'מאנית של 1919 והבטיח ששחרור ירושלים קרוב מאי פעם. לעומתו, הזהיר שגריר איראן לשעבר במוסדות האו"ם בז'נבה, עלי ח'וראם, את הערבים שביקורתם על אובמה משרתת את ישראל. לדבריו,  אובמה הוא הנשיא היחיד שנבחר בלא סיוע הלובי הציוני והוא היחיד שלו אומץ לעמוד מול ישראל.

טהראן טיימס (איראן), 26.5.11; פארס (איראן), 26.5.11

 

אתר בסוריה: ביתה של מנחת אל-ג'זירה בסוריה נשרף

אתר אופוזיציה סורי דיווח כי שלטונות סוריה הציתו את ביתה של רולא אבראהים, מנחה בערוץ אל-ג'זירה בעקבות סירובה להתפטר מהערוץ.

www.free-syria.com , 21.5.11

 

אתר פלסטיני: ועדה מצרית רשמית תבחן מחדש את הסכמי קמפ דיוויד

אתר אינטרנט המקורב לחמאס דיווח כי משה"ח המצרי הקים ועדת משפטנים ודיפלומטים, לבחינת סעיפים שאינם מיושמים בהסכם קמפ דיוויד, וסעיפים שיש לתקנם משום שהם אינם מועילים לצד המצרי והערבי. הועדה גם בוחנת אם ניתן להציג טענה שהעיר אילת שייכת במקורה למצרים. ע"פ הדיווח, שה"ח המצרי, נביל אל-ערבי, מעוניין להמשיך לפקח על פעילות הוועדה גם כמזכ"ל הליע"ר, תפקידו הבא.

www.palestine-info.info,  25.5.11

 

מצרים תחזיר לאח"ס כספים שמובארכ החרים

פרקליטה של תנועת האחים המוסלמים במצרים מסר כי המדינה הסכימה להחזיר לה חלק מהכספים שהחרים משטרו של מובארכ בטענה להלבנת הון וכי סה"כ הוחרמו מן התנועה 2.8 מיליון יורו.

אל-יום אל-סאבע (מצרים), 26.5.11

  

איראן: המג'לס יחקור חשד לקניית קולות בבחירות 2009

המג'לס האיראני אישר קיום חקירה בנושא כספים שהעבירה ממשלת אחמדי-נז'אד לתשעה מליון אזרחים באמצעות קרן צדקה, ערב הבחירות לנשיאות 2009. מחשש שמדובר בתשלומים שבוצעו ללא ידיעת המג'לס לצורך קניית קולות. במקביל, הזהיר יו"ר המג'לס האיראני, עלי לאריג'אני, את אחמדי-נז'אד מפני התערבות הממשלה בניהול הבחירות למג'לס ב-2012 וטען כי צעד כזה יוביל לדיקטטורה. שני צירי מג'לס טענו כי הממשלה מציגה נתונים בלתי ריאליים לגבי צמצום שיעור האבטלה. בחודש שעבר קבע חבר ועדת המג'לס לענייני כלכלה, עבד אל-רזא תראבי, כי שיעורה הוא גבוה מ-30%.

מהר (איראן), 25-6.5.11; ח'בר און ליין (איראן), 25.5.11www.ecomews.ir, 21.4.11