המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 23.5.2011
23/5/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת  23.5.2011

 

בתקציר: סודאן: הצבא יישאר באביי * איראן-עיראק: נחתם מזכר לשת"פ כלכלי * ח"פ כוויתיים: הידוק היחסים עם איראן פוגע במדינות המפרץ * ח"פ פרלמנט מטעם חזבאללה: נאום אובמה לא אובייקטיבי * שה"ח האיראני בסין:  השותפות בין המדינות – אמינה * בחריין תתלה את דגל ה-GCC לצד דגלה.

 

עבאס: על ישראל להכיר בזכות השיבה

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, אמר בפגישתו עם ראש ממשלת ירדן, מערוף אל-בח'ית, כי על ישראל להכיר בעקרון זכות הפליטים לשיבה ולפיצויים; ב-25.5.11 תתכנס ההנהגה הפלסטינית ברמאללה לדיון בנאום אובמה ובתגובה הישראלית לנאום. ב-28.5.11 תדון ועדת המעקב אחר היוזמה הערבית באותו נושא.

אל-קדס (ירושלים), 23.5.11; www.amad.ps 22.5.11

 

אל-זהאר: אובמה מדבר על גבולות 1967, אנחנו על גבולות 1948

בכיר החמאס, מחמוד אל-זהאר, אמר כי נשיא ארה"ב אובמה "מדבר על גבולות 1967 כאילו הם גבולות מקודשים, אך מי אמר שאנו מסכימים לגבולות 1967 בלבד ולא מדברים על גבולות 1948? מדוע הוא אינו מדבר על החלטת החלוקה, שהיא החלטה בינ"ל?" אל-זהאר דחה אפשרות לחילופי שטחים בירושלים תמורת שטחים מפלסטין ההיסטורית כיוון שהם שייכים, לדבריו, לפלסטינים, וקרא ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס להבין שהפלסטינים לא ישיגו דבר באמצעות פנייה לאו"ם בספטמבר, כפי שאמר אובמה.

אל-אמאראת אל-יום (איחוד האמירויות), 23.5.11

 

חבר פרלמנט מטעם חזבאללה: נאום אובמה נעדר אובייקטיביות

שר החקלאות מטעם חזבאללה בממשלת לבנון, חוסיין אל-חאג' חסן, טען כי ביקורתו של הנשיא אובמה על היעדר חירויות בסוריה והתעלמותו מהעדר זכויות במדינות ערביות אחרות, נובעת מתמיכתה של סוריה בהתנגדות. הוא ציין שסוריה היתה המדינה הערבית היחידה שהעזה להתנגד לדברי אובמה אודות הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

אל-חיאת (לונדון), 23.5.11

 

נאום אובמה מכסה על מעשי היהודים

אל-מדינה (סעודיה), 22.5.11

 

ה- GCC תשהה את יוזמת הפתרון בתימן

מועצת שתה"פ של מדינות המפרץ (GCC) הודיעה (22.5.11) על השהיית היוזמה לפתרון המשבר בתימן, לאחר שנשיאה, עלי עבדאללה צאלח, סירב לחתום על היוזמה אלא בנוכחות האופוזיציה בתימן.

www.alarabiya.net, 22.5.11 

 

סודאן: הצבא יישאר באביי

לאחר שצבאה השתלט ביום א' (22.5.11) על חבל אביי, המצוי בתפר בין צפון סודאן לדרומה ונתון למחלוקת בין הצדדים, הודיעה ממשלת סודאן שצבאה יישאר שם עד להשלמת טיהור המחוז מקבוצות דרומיות חמושות, ועד לגיבוש הסדרי ביטחון. דובר מטעם ממשלת סודאן, השר אמין חסן עמר, דחה את טענות דרום סודאן לפיהן מדובר בהפרת הסכם השלום בין הצדדים וקרא לכוח האו"ם (UNIMIS) המוצב בדרום סודאן לעזוב את המדינה. שר ההגנה של סודאן, עבד אל-רחים חוסיין, הצהיר שכל האפשרויות פתוחות, והתרה בדרום סודאן שעליה להוכיח את כוונתה לשלום, ולא – תימשך ההסלמה.

אל-חיאת (לונדון), 23.5.11  

 

שר לבנוני לשעבר: מעורבות מערבית בסוריה תבעיר את האזור

ויאם והאב, שר לבנוני לשעבר מהמחנה הפרו-סורי ומקורב לחזבאללה, אמר (22.5.11), כי מעורבות מערבית בסוריה פירושה עשרות אלפי טילים אל ישראל והבערת האזור מפלסטין ועד עיראק.

אל-מסתקבל (לבנון), 23.5.11

 

מיקאתי: איש בלבנון לא יכול להוציא את הנשק מיד חזבאללה

נג'יב מיקאתי, שעליו הוטלה הרכבת הממשלה החדשה בלבנון, אמר בהתייחסו למדיניות הממשלה שתקום לגבי נשק החזבאללה ולגבי בית הדין הבינ"ל לרצח רפיק אל-חרירי, כי איש בלבנון אינו יכול להוציא את הנשק מידי חזבאללה, או להפסיק את עבודת בית הדין.

אל-אח'באר (לבנון), 23.5.11

 

חברי פרלמנט כוויתיים: הידוק היחסים עם איראן פוגע במדינות המפרץ

חברי פרלמנט כוויתיים הגישו שאילתא לרה"מ השיח' נאצר מוחמד אל-אחמד אל-צבאח, בנושא הידוק היחסים עם איראן ע"ח היחסים עם מדינות המפרץ, בטענה כי הצעד פוגע בביטחונה של כווית. לדבריהם,  החלטת הממשלה להימנע משיגור כוחות לבחריין בעת ההפגנות שם, פגעה באינטרס של מדינות המפרץ.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 23.5.11

 

איראן-עיראק: נחתם מזכר לשת"פ כלכלי

בארביל, עיראק, נחתם (20.5.11) מזכר הבנות לשת"פ בין המחוזות: אזרביג'אן המערבית, כורדיסטן וכרמנשאה שבאיראן לבין מחוזות ארביל, סלימאניה ודוהוכ שבצפון עיראק. ראש המנגנון לפיתוח שתה"פ הכלכלי בין איראן לעיראק, חסן כאזמי-קומי, בעבר שגריר איראן בעיראק, אמר בטקס החתימה כי איראן והמחוזות הצפוניים של עיראק נחושים לקיים שת"פ ארוך טווח והדגיש, בפגישה שקיים עם ר"מ חבל כורדיסטן בעיראק, בהרם צאלח, כי הגברת שתה"פ עם כורדיסטן העיראקית חשובה לטהראן. עפ"י המוסכם, איראן תסייע לעיראק בתחומי התעשייה והמחצבים. יצוין כי בתקשורת העיראקית לא נמצא דיווח על הנושא.

כיהאן (איראן), 22.5.11; מהר (איראן), 20.5.11

 

שגריר יפן בטהראן: הסחר עם איראן גדל למרות הסנקציות

שגריר יפן בטהראן, כיניצ'י כומאנו, אמר שיפן שוללת סנקציות מצד ארה"ב ובעלות בריתה כלפי איראן. לדבריו, למרות השפעתן השלילית של הסנקציות על חברות יפניות הסוחרות עם איראן, גדל היקף הסחר בין איראן ליפן וחברות יפניות רבות סוחרות הן עם ארה"ב והן עם איראן.

איסנא (איראן), 20.5.11

 

איראן – סוחר של נשק וסמים

אל-ג'זירה (סעודיה), 23.5.11

 

שה"ח של אקוודור: תומכים במשטרו של אסד

שה"ח של אקוודור, ריקרדו פטינו, מסר (22.5.11) איגרת לעמיתו הסורי, וליד אל-מעלם, בה הביע את תמיכת ארצו בסוריה ואת סירובה לכל סוג של מעורבות בענייניה הפנימיים.

אל-בעת' (סוריה), 23.5.11

 

שה"ח האיראני בסין:  השותפות בין המדינות - אמינה

בביקורו בביג'ינג, קרא שה"ח האיראני עלי אכבר צאלחי להגביר את שתה"פ בין המדינות בתחום הפוליטי והכלכלי ועמד על חשיבות תפקידן במזה"ת ובמזרח אסיה. הוא אמר ש איראן יכולה להיות ספקית אנרגיה אמינה לסין, וקרא להגדיל את היקף הסחר בין שתי המדינות, העומד על 30 מיליארד דולר בשנה. שה"ח הסיני אמר שביג'ינג רואה חשיבות רבה בהרחבת יחסיה עם טהראן וקרא להדקם.

פרס טי וי, איסנא (איראן), 23.5.11 

 

מחנה לילדים בגדמ"ע: "הולכים אל חיפה"

בשבוע שעבר פתח מרכז הנשים במחנה הפליטים אל-פארעה שבגדמ"ע מחנה בשם "הולכים אל חיפה", שבו נשים מבוגרות סיפרו לילדים על חוויותיהן מאירועי הנכבה, כשהן אוחזות במפתחות בתיהן משנת 1948, בעוד הילדים מציגים את שמות הערים והכפרים שמהם הוגלו קרובי משפחתם. יו"ר הוועדה לציון יום הנכבה ויו"ר הוועדה העממית במחנה הפליטים, יאסר אבו כשכ, אמר בנאום הפתיחה כי המהפכות הערביות והפיוס הפלסטיני מקרבים את הגשמת זכות השיבה.

www.maannews.net, 17.5.11

 

יומון לבנוני: אל-חרירי נמצא מחוץ למדינה בשל איומים על חייו

היומון הלבנוני אל-אח'באר דיווח, כי אחד מבני משפחתו של סעד אל-חרירי, ראש ממשלת המעבר בלבנון, אישר, כי אל-חרירי הוזהר ע"י מדינה זרה מפני התנקשות בחייו ולכן הוא נמצא מחוץ לגבולות המדינה.

אל-אח'באר (לבנון), 23.5.11

 

שה"ח המצרי: חידוש יחסי אל-אזהר והוותיקן בקרוב

שה"ח המצרי, נביל אל-ערבי, העריך כי היחסים בין מוסד אל-אזהר לבין הוותיקן יתחדשו בקרוב. הדברים נאמרו בפגישה עם שיח' אל-אזהר, ד"ר אחמד אל-טייב, בה עדכן אותו אל-ערבי על פגישתו עם האפיפיור ברומא (18.5.11). יצוין כי אל-אזהר הקפיא את הדיאלוג עם הוותיקן בתגובה לקריאתו של האפיפיור, להגן על הנוצרים במצרים לאחר הפיגוע ערב השנה האזרחית החדשה בכנסיית אל-קדיסיין באלכסנדריה.

אל-גומהוריה (מצרים), 23.5.11

 

מצרים: מעורבים ברצח סאדאת נבחרו למועצת השורא של אל-גמאעה אל-אסלאמיה

ביומיים האחרונים נערכו בחירות למועצת השורא של ארגון אל-גמאעה אל-אסלאמיה. ע"פ תוצאות בלתי רשמיות, נבחרו טארק אל-זומר ודודו עבוד, שהיו מעורבים ברצח הנשיא סאדאת. עבוד שוחרר לאחרונה מהכלא, בו ריצה את עונשו בשל מעורבותו בהתנקשות.

אל-דוסתור (מצרים), 22.5.11

 

מצרים: נציגים אסלאמיים מרחבי העולם בחנוכת מטה האח"ס

בטקס חנוכת מטה חדש של תנועת האח"ס בקהיר השתתפו אלפי חברי התנועה ורשימה של פעילים פוליטיים ממצרים ומהעולם. בין המשתתפים היו נציגי מוסד אל-אזהר; ראשי מפלגות פוליטיות מצריות; המועמדים לנשיאות מצרים, עמר מוסא וחמדין סבאחי; נציג חמאס, אמין טה; ומשלחות של תנועת האח"ס ותנועות אסלאמיות מירדן, סומליה, מלזיה, סודאן, תורכיה, אפגניסטן ואוסטרליה.

אל-אהראם; אל-מצרי אל-יום (מצרים), 23.5.11