המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 22.5.2011
22/5/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 22.5.2011

 

בתקציר: תגובות באיראן לנאום אובמה: פלסטין כולה של הפלסטינים * הרש"פ: נתניהו סרבן שלום; נמשיך לקדם באו"ם הכרה במדינה בגבולות 1967 * פובליציסט איראני: הפלת אסד תזיק לאיראן ובני בריתה * אופוזיציונר סורי: ועידה של האופוזיציה הסורית תתכנס בתורכיה * סעודיה: סיוע כלכלי למצרים

 

קריאה לצעדות נוספות לעבר ישראל ב-5 ביוני

ועדת ההכנה לצעדות השיבה לפלסטין קראה לפליטים הפלסטינים ולתומכיהם לצאת ב"יום הנכסה" (5.6, יום פריצת מלחמת 1967) לצעדות מירדן, סוריה ולבנון ומהשטחים הפלסטיניים אל גבולות 1948, תוך הנפת הדגל הפלסטיני, שמות הכפרים שתושביהם הוגלו ומפתחות הבתים. הפליטים החיים במדינות זרות נקראו לטוס ביום זה לישראל. בגילוי דעת בפייסבוק ובאמצעי התקשורת הערביים כתבה הוועדה כי אירועי יום הנכבה היו קדימון לצעדה הגדולה, שבה כל הפליטים ותומכיהם יעברו את הגדר וישובו לעריהם הכבושות, וציינה כי הצעדות יימשכו עד לשיבת כל הפליטים לבתיהם. קואליציית צעירי ה-15 במרץ, ממארגני ההפגנות לסיום הפילוג הפנים-פלסטיני, מסרה על כוונתה להפוך את ה-5.6 ליום של זעם עממי נגד הכיבוש והבעת תמיכה בהכרזה על מדינה פלסטינית בגבולות 1967 באו"ם בספטמבר.

אל-איאם (רש"פ), 22.5.11; www.facebook.com, 18.5.11

 

הרש"פ: נתניהו סרבן שלום; נמשיך לקדם באו"ם הכרה במדינה בגבולות 1967

הרש"פ ביקשה לכנס את ועדת המעקב הערבית לדיון בתכניתו של הנשיא אובמה, אותה הציג בנאומו. מקצת נציגי הרש"פ ברכו על הצהרתו אודות גבולות 1967, אחרים טענו כי אין חידוש בנאום וכי הוא מבטא את עמדתו של ממשל בוש. בכירי הרש"פ האשימו את בנימין נתניהו בסרבנות לשלום והבטיחו להמשיך לקדם הכרה של האו"ם במדינה פלסטינית בגבולות 1967.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 22.5.11

 

"ללא מילים"

אל-אהראם (מצרים), 22.5.11

 

אופוזיציונר סורי: ועידה של האופוזיציה הסורית תתכנס בתורכיה

ת'אא'ר אל-נאשף, אופוזיציונר סורי שחי במצרים, אמר ליומון אל-שרק אל-אוסט, כי בסוף החודש צפויה להתכנס בתורכיה ועידה של אנשי אופוזיציה סוריים מסוריה ומחוצה לה שתדון במצב בסוריה, בקידום השינוי בתוכה וביום שאחרי נפילת המשטר. לדבריו, הוועידה תדון גם בהקמת מועצת מעבר ובייסוד קבוצה שתפעל מול הקהילה הבינ"ל.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 22.5.11

 

תגובות באיראן לנאום אובמה: פלסטין כולה של הפלסטינים

מפקד הבסיג' באיראן, מחמד רזא נקדי, דחה את קריאתו של אובמה להקמת מדינה פלסטינית בגבולות 1967 וטען שפלסטין כולה של הפלסטינים ועל הישראלים להסתלק ממנה. הוא דחה טענתו של  אובמה כי טהראן תומכת בטרור, ואמר שאם תמיכה בפלסטינים, הרוצים לשוב לאדמתם הגזולה היא טרור, אזי איראן היא טרוריסטית גאה. לדבריו, ארה"ב שתמכה בסדאם חוסיין ובטאליבאן – היא הטרוריסטית. מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי באיראן, סעיד ג'לילי, אמר שתמיכתו של אובמה במדינה יהודית מבטאת תפיסה גזענית כיוון שפלסטין כולה שייכת לפלסטינים ועמי האזור לא יסתפקו בפחות מכך. סגנו של הנשיא, מוחמד רזא רחימי, אמר כי נאומו של אובמה היה "מופע שקרים מגוחך" מצד מעצמה עריצה.
פרס טי וי (איראן), 22.5.11; פארס, איסנא (איראן), 21.5.11

 

סעודיה: סיוע כלכלי למצרים

ראש המועצה העליונה של הכוחות המזוינים במצרים, גנרל טנטאוי, הודה למלך הסעודי עבדאללה על תרומה של ארבעה מיליארד דולר לשיקום הכלכלה המצרית. שגריר סעודיה במצרים אמר כי ארצו רוצה לסייע למצרים בתקופה כלכלית קשה זו מתוך אמונה שהיא תוכל להתגבר על המשבר במהרה. 

אל-אהראם (מצרים), 22.5.11  

 

יומונים סעודיים מפקפקים בדברי אובמה

היומון הסעודי אל-וטן טען כי יוזמתו של הנשיא אובמה להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67' נשענת על היוזמה הערבית של המלך הסעודי עבדאללה שישראל דחתה על הסף, אך היא מתעלמת מזכות השיבה של הפליטים ולכן על הערבים להיצמד ליוזמה הערבית. היומון הסעודי אל-ריאד טען כי הערבים כבר אינם מאמינים לשום הבטחה אמריקאית, מאחר שאובמה אינו מסוגל באמת ללחוץ על ישראל.

אל-וטן (סעודיה), 21.5.11; אל-ריאד (סעודיה), 21.5.11 

 

אובמה – עמדות תקיפות כלפי כל מדינות האזור, זולת ישראל

אל-ריאד (סעודיה), 21.5.11

 

פובליציסט איראני: הפלת אסד תזיק לאיראן ובני בריתה
מפקד כוחות הבסיג' האיראנים, מחמד רזא נקדי, אמר שהטענות על סיוע שכוחות משמרות המהפכה והבסיג' לסוריה בדיכוי המפגינים מגוחכות כיוון שסוריה לא זקוקה לסיוע כזה. חבר מערכת סו"י השמרנית מהר, חסן האני-זאדה, אמר כי הפלת משטרו של אסד תפגע באיראן ועלולה לחסל את חזבאללה לבנון, את ההתנגדות הפלסטינית ואת הציר טהראן-דמשק-בירות. הוא טען כי הפעילות נגד אסד בסוריה נובעת ממעורבותן של  ארה"ב, סעודיה, ירדן, האח"ס, ואנשיו של סעד אל-חרירי וכי רוסיה מונעת סנקציות של האו"ם על סוריה בשל חששה שמשטר חדש שיקום בה לא יחזיר לה חובות של עשרות מיליארדים. יצוין כי מפגינים בסוריה שרפו דגלי איראן ורוסיה ואת דגלי חזבאללה.

איסנא (איראן), 21.5.11; www.irdiplomacy.ir, 16.5.11

 

איראן: משמרות המהפכה מצטיידים בטק"ק קיאם-1

שר ההגנה האיראני, אחמד וחידי, הודיע כי משמרות המהפכה החלו להצטייד בטילי קרקע-קרקע קיאם-1 המונעים בדלק נוזלי ושהם שדרוג של טילי שהאב-2 (המבוסס על סקאד סי שטווחו 500-700 ק"מ), מבלי שהתייחס לטווח של הטיל. נמסר כי לטיל יכולת ניווט משופרת המאפשרת לו לחמוק ממכ"ם.

www.irib.ir, 22.5.11

 

איראן: גוברת ההתנגדות לאחמדי-נז'אד

באיראן גובר הלחץ על הנשיא אחמדי-נז'אד בעקבות העימות בינו לבין המנהיג, עלי ח'אמנאי. חמיד בקאי, סגן הנשיא, סולק לארבע שנים מפעילות פוליטית בשל עבירות שביצע בהיותו ראש הארגון למורשת התרבותית; בכירים איראנים ובהם חמיד רסאי, קאסם רואנבח'ש ומוחמד רזא בהונר דרשו להעמיד לדין את רחים משאי, ראש לשכתו של הנשיא. בתפילה בקום (20.5.11), הזהיר הדרשן מוחמד סעידי את הזרם הסוטה (אחמדי-נז'אד ומשאי), כי מזימתם נגד ח'אמנאי תביא לסופם הפוליטי, כפי שקרה לראשי תנועת המחאה, מוסוי וכרובי, לנשיא המודח בני צדר, ולארגון המוג'אהדין ח'לק. הוא טען כי הפרת צו של ח'אמנאי היא כהפרת צו האל.

תאבנאק (איראן), 21.5.11; מהר, פארס (איראן), 20.5.11; ח'בר און ליין (איראן), 18.5.11