המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 20.5.2011
20/5/2011

 

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 20.5.2011

 

בתקציר: תושב מג'דל שמס: הצעירים שנכנסו לישראל רצו להיות שהידים למען פלסטין * אכזבה בחמאס ובאח"ס מנאומו של אובמה; הרש"פ טרם גיבשה עמדה רשמית לנאום; ירדן וסעודיה מברכות * מגעים לפתרון סכסוך גבול בין מצרים לסודאן * מצרים: עימותים אלימים בין מוסלמים לקופטים בעין שמס

 

אכזבה בחמאס ובאח"ס מנאומו של אובמה

דובר החמאס, סאמי אבו זוהרי, אמר כי הנשיא אובמה הפריח בנאומו סיסמאות ריקות והדגיש כי האומה אינה זקוקה לשיעור בדמוקרטיה ממי שתומך בפשעים הציוניים ומסרב לגנות את הכיבוש. הוא טען כי ביקורתו של אובמה על הפיוס הפלסטיני מהווה התערבות בעניינים פנים-פלסטיניים ומנוגדת לעקרונות החירות והדמוקרטיה שעליהם דיבר. אבו זוהרי גם קרא להחיש את יישום הפיוס והרכבת ממשלת המעבר והדגיש כי חמאס לא תכיר בישות הציונית בשום מצב; סגן יו"ר מפלגת האח"ס במצרים, ד"ר עיסאם אל-עריאן, הביע אכזבה מהנאום ואמר כי התסביך הישראלי-ציוני שולט באסטרטגיה של ארה"ב, אשר ממשיכה לדבוק בגישה חד צדדית ואינה רואה שבמזה"ת יש עמים הראויים לחיים ולכבוד. אל-עריאן טען שאובמה לא הציג אסטרטגיה אמריקאית חדשה וקרא לערבים לבנות את מדינותיהם בכוחות עצמם ולא לצפות לדבר מארה"ב. עורך היומון הלונדוני אל-קדס אל-ערבי, עבד אל-בארי עטואן, כתב כי נאומו של אובמה היה דמגוגי וכי הוא דיבר בשפה שאבד עליה הכלח ההולמת את תקופת המלחמה הקרה. לדבריו, הערבים שבעו מהבטחות לשלום, וכעת מצפים לעמדות שירתיעו את הכיבוש הישראלי שהוא מקור הטרור בעולם.

www.palestine-info.info, 19.5.11 ,  אל-שרק אל-אוסט, אל-קדס אל-ערבי (לונדון),  20.5.11

 

הרש"פ טרם גיבשה עמדה רשמית כלפי הנאום; ירדן וסעודיה מברכות

הרש"פ הביעה את הערכתה למאמציו של אובמה לחדש את תהליך השלום וקראה לכינוס דחוף של ההנהגה כדי לגבש עמדה רשמית. שה"ח הירדני, נאצר ג'ודה, אמר כי ירדן מברכת על העוגנים שקבע אובמה בנאומו בנוגע לפתרון הסכסוך הפלסטיני-ישראלי ואמר כי לדברים שאמר יש חשיבות רבה היות וזוהי הפעם הראשונה שבה נשיא אמריקאי מציג עמדה כזו באופן כה ברור ובנאום מדיני פומבי. במאמר מערכת ביומון הסעודי אל-מדינה, נכתב כי נאומו של אובמה מהווה התקדמות מדינית חשובה בסוגיית השלום במזרח התיכון, לצד הפיוס הפלסטיני וציון יום השנה ה-63 לנכבה.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), אל-דוסתור (ירדן), אל-מדינה (סעודיה), 20.5.11

 

אובמה קורא ל"סיבוב חדש" בין הבריון הישראלי לפלסטיני המוכה

אל-מדינה (סעודיה), 20.5.11

 

תושב מג'דל שמס: הצעירים שנכנסו לישראל רצו להיות שהידים למען פלסטין

טרם פגישתו ברמאללה עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס במסגרת משלחת של תושבי הגולן, אמר תושב מג'דל שמס, יוסף אבו ג'בל, כי עשרות צעירים פלסטינים שהגיעו מסוריה לגבול עם ישראל ביום הנכבה, ידעו כי האזור ממוקש, אך רצו לפתוח בגופם את הדרך למען האחרים ובכך להיות שהידים. לדבריו, נער בן 15 שהוחזר ע"י תושבי הגולן לסוריה הביע אכזבה מכך שלא הגשים את הבטחתו לאימו – להיות שהיד למען פלסטין. השבועון הערבי-ישראלי אל-צנארה מסר כי בפגישה הודה עבאס לתושבי הגולן על שהגנו על הצעירים ומנעו מצה"ל מלהיכנס למג'דל שמס.

ופא (רש"פ), 19.5.11 , אל-צנארה (ישראל), 20.5.11

 

מצרים: נעצר עורך היומון המצרי שדיווח כי מובארכ יבקש חנינה

עורך היומון המצרי העצמאי אל-שורוק, עמרו ח'פאגי, ושניים מכתביו, נעצרו לחקירה בעקבות פרסום הידיעה (17.5.11) לפיה מובארכ מתכוון לשאת נאום התנצלות בפני העם המצרי ולבקש חנינה תמורת ויתור על כל הונו ונכסיו. הם שוחררו ע"י הפרקליטות הצבאית מבלי שהוגשה תביעה נגד העיתון. ח'פאגי אמר כי הוא התחייב בכתב לא לטפל בחדשות הנוגעות לצבא.

אל-אח'באר, אל-שורוק (מצרים), 20.5.11

 

מצרים: עימותים אלימים בין מוסלמים לקופטים בעין שמס

עימותים אלימים פרצו במצרים בין קופטים לבין מוסלמים סלפים, שהפגינו מול כנסיית הבתולה בעין שמס, במחאה על פתיחתה מחדש, עפ"י החלטת הממשלה, לאחר שהייתה סגורה במשך כשלוש שנים. מספר נוצרים נפצעו. כוחות צבא התערבו על מנת להביא לסיום המשבר.

אל-דוסתור (מצרים), 20.5.11

 

מגעים לפתרון סכסוך גבול בין מצרים לסודאן

שה"ח המצרי, נביל אל-ערבי ועמיתו הסודאני, עלי כרתי, דנו בקהיר בעתיד אזור חלאיב ושלאתין - אזור בגבול סודאן-מצרים שהמדינות חלוקות לגביו מאז עצמאותה של סודאן ב-1956. אל-ערבי אמר כי ניתן לפתור את המחלוקת בקלות ולהפוך את האזור למשותף לשתי המדינות ואף להקים בו אזור סחר חופשי.

אל-אהראם (מצרים), 19.5.11

 

יו"ר ועדה במג'לס האיראני: נתבע את ארה"ב על הפרת ז"א

יו"ר ועדת המג'לס לביטחון לאומי באיראן, עלא אל-דין בורוג'רדי, אמר, בהתייחסו ל"ההתעוררות האסלאמית במזה"ת ובצפ' אפריקה" כי טהראן תתבע את ארה"ב ובכיריה בגין הפרת זכויות אדם במסגרת מעורבותה במהומות.

פרס טי וי (איראן), 19.5.11