המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 15.5.2011
15/5/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 15.5.2011

 

בתקציר: מצרים: קריאות נאצה נגד ישראל בהפגנות סולידאריות עם הפלסטינים *  חותנו של בן לאדן: אני גאה בבתי * האופוזיציה בסוריה: נגד דיאלוג עם המשטר בתנאים הקיימים *   ראא'ד צלאח: מחכים לשובם של הפליטים לבתיהם * דיווח בערוץ אל-ערביה: הדובר הצבאי של אל-קד'אפי נהרג

 

עבאס: נפעל, מעשית, ליישום השיבה

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, אמר כי השיבה איננה רק סיסמא וכי ההנהגה הפלסטינית תפעל, מעשית, ליישום השיבה אל אדמת המולדת, כדי לסיים את נדודי הפלסטינים בפזורה ולא תיכנע לדרישת ישראל לוותר על זכותו זו. לדבריו, יש לפתור את בעיית הפליטים באופן צודק ומוסכם לפי יוזמת השלום הערבית.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 15.5.11

 

"יום השנה לנכבה": מפתח השיבה חוסם את הקריאות: "ישראל היהודית"

אל-וטן (סעודיה), 15.5.11

 

הניה ביום הנכבה: קרובה התמוטטותו של המפעל הציוני בפלסטין

בגילוי דעת של החמאס ליום הנכבה, נאמר כי הפיוס הפלסטיני מאחד את השורות בהגנה על האדמה והמקומות הקדושים, בדרך לחירות ולשיבה; התנועה הדגישה את זכות ההתנגדות בכל הצורות עד לשחרור ולשיבה, וציינה כי שום הסכם לא יוכל לבטל את זכות השיבה של הפליטים לערים ולכפרים שמהם גורשו. עוד נאמר, כי הפעילות העממית הפלסטינית וצעדות השיבה במדינות ערב והאסלאם מבשרות אינתיפאדה שלישית שצריכה להימשך עד להגשמת המטרות הלאומיות. בתפילה ליום הנכבה אמר ר"מ החמאס, אסמאעיל הניה, כי הפיוס הפלסטיני, המהפכות בעולם הערבי והמודעות העמוקה של הפלסטינים, יביאו לניצחונו של מפעל האומה על חשבון המפעל הציוני. הוא קרא לאומה לסייע להתנגדות הפלסטינית ולעצור את התפשטותו הסרטנית של הכיבוש באמצעות סיוע כספי, צבאי ופוליטי. הניה טען כי ההתנגדות והג'יהאד של הפלסטינים במהלך המאה ה-20 מוכיחים כי הדרך לשחרור הינה רק תחת דגל האסלאם. לדבריו, חמאס לא תכיר בכיבוש והפלסטינים מוכנים לשהאדה ולהקרבת דמם למען אללה.

www.palestine-info.info, 15.5.11

 

ראא'ד צלאח: מחכים לשובם של הפליטים לבתיהם

בעצרת בכפר כנא לרגל יום הנכבה (13.5.11), אמר ראש הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית בישראל, השיח' ראא'ד צלאח, כי הפלסטינים בישראל מחכים לשובם של הפליטים לאדמתם ולבתיהם וכי זכות השיבה חזקה מכל הגבולות, המחסומים ובתי הכלא. עוד אמר כי הפיוס הפלסטיני ישמח את השהידים אחמד יאסין ויאסר ערפאת בקבריהם ואת כל אסירי החירות וכי יש להגן באמצעות הפיוס על העקרונות הפלסטיניים, על ירושלים ועל מסגד אל-אקצא ולשחררם מן הכיבוש.

פלסטין (עזה), 14.5.11

 

מצרים: קריאות נאצה נגד ישראל בהפגנות סולידאריות עם הפלסטינים

אלפי מצרים הפגינו בכיכר אל-תחריר ומול שגרירות ישראל בקהיר (13.5.11) לאות תמיכה בעם הפלסטיני, תוך הנפת כרזות הקוראות לשחרור פלסטין; לבחינה מחדש של הסכם השלום; לגירוש השגריר הישראלי ולחידוש הג'יהאד. חלקם הניפו בובות יהודים ירויות [בתמונה]. היום (15.5.11) צפויה עוד הפגנה המונית מול שגרירות ישראל, לאות סולידאריות עם "יום הנכבה" הפלסטיני, לאחר שהמועצה הצבאית השלטת במצרים אסרה על הגעת שיירות אוטובוסים אל מעבר הגבול בין מצרים לעזה. 

אל-אהראם (מצרים), 13-15.5

 

"חלמתי על מלחמה עם ישראל לפני שאמות"                              בובת יהודי ירויה                                            

    

       Al-Aqsa TV (Hamas-Gaza) 13.5.11                                                                       Al-Alam  TV (Iran), 13.5.11

  

חותנו של בן לאדן: אני גאה בבתי

אביה של אמל אל-סאדה, אשתו של בן לאדן ממוצא תימני, אמר כי הוא גאה בבתו אשר כמעט והקריבה את חייה בהגנה על עצמה, על בעלה ועל ילדיה במהלך התקיפה האמריקאית. מקורבי המשפחה סיפרו כי בן לאדן הציג בפניה את האפשרות לשוב לתימן או להישאר איתו באפגניסטן, והיא העדיפה להישאר עמו באפגניסטן, מתוך נכונות למות כשהידה.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 14.5.11  

 

האופוזיציה בסוריה מתנגדת לדיאלוג עם המשטר בתנאים הנוכחיים   

העימותים בין כוחות הביטחון של סוריה למפגינים נמשכים בעיקר בעיירה תלכלח', שרבים מתושביה בורחים ללבנון. ביומון אל-וטן, המקורב למשטר, נטען כי סירוב "האנשים החמושים" בעיירה להסגיר עצמם, חייב כניסה צבאית מהירה. כן דווח על המשך מעצר אנשי אופוזיציה ברחבי סוריה. במקביל נמסר כי המשטר מתכוון להקים ועדת דיאלוג, כנראה בראשות סגן הנשיא, פארוק אל-שרע, ועוזרו, מחמד נאציף. בקרב האופוזיציה נטען כי ניהול מו"מ עם המשטר במצב הנוכחי, הוא בגידה בדם החללים.

אל-וטן (סוריה), 15.5.11,  www.syriahr.com, http://all4syria.info, 14.5.11

 

הדיאלוג בעיני המשטר הסורי:  "כאילו דיאלוג"

  

http://all4syria.info, 14.5.11

 

מצרים: נמשכים העימותים האלימים בין מוסלמים לקופטים

עשרות מצרים נפצעו בעימותים בין מוסלמים לקופטים מול בניין הטלוויזיה המצרית בקהיר (14.5.11). עוזר שר הפנים המצרי מסר כי חבורת בריונים השליכה בקבוקי תבערה לעבר קופטים שקיימו שביתת שבת במקום, זה היום השביעי ברציפות בדרישה להגן על זכויות הקופטים, לאחר תקיפת הכנסייה באימבאבה שבקהיר בידי מוסלמים לפני שבוע (7.5.11).

אל-יום אל-סאבע (מצרים), 15.5.11

 

בכיר ברש"פ תוקף הסכמת עבאס לוותר על הדרישה למדינה פלסטינית בספטמבר

שר לשעבר ברש"פ, חסן עצפור, מתח ביקורת על יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, משום שהביע, בפגישה עם משלחת יהודים מארה"ב בשבוע שעבר, את נכונות הרש"פ לוותר על הבקשה ממועצת הביטחון להכיר במדינה פלסטינית בספטמבר 2011, אם ישראל תקפיא את הבנייה בהתנחלויות ותחדש את המו"מ.

www.amad.ps, 15.5.11

 

דיווח באל-ערביה: הדובר הצבאי של אל-קד'אפי נהרג

מקורות יודעי דבר מסרו לערוץ אל-ערביה כי הדובר הצבאי של המשטר הלובי, קולונל מילאד חוסין, נהרג במהלך התקפה על מבנה המודיעין בטריפולי.

www.alarabiya.net , 15.5.11