המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 11.5.2011
11/5/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 11.5.2011

 

בתקציר: יומון כוויתי: מועצת שתה"פ במפרץ תפיץ "רשימה שחורה" של טרוריסטים * משט החירות 2 נדחה לסוף יוני 2011 * איראן: נמשכת המתיחות בין ח'אמנאי לאחמדי-נז'אד * סוריה: גלי מעצרים וחסימת כבישים לדמשק * מועצת שתה"פ של המפרץ מברכת על הצטרפות ירדן ומרוקו למועצה

 

מועצת שתה"פ של המפרץ מברכת על הצטרפות ירדן ומרוקו למועצה

מנהיגי מדינות מועצת שתה"פ של המפרץ, בירכו בתום הפסגה שקיימו (11.5.11) בריאד על בקשתה של ירדן להצטרף למועצה והזמינו גם את מרוקו להצטרף אליה. בהודעה שהקריא מזכ"ל המשפ"מ, עבד אל-לטיף אל-זיאני, נאמר כי החלטה מבטאת את "קשרי הקרבה, הגורל המשותף ואחדות המטרה" בין העמים במדינות המשפ"מ, בירדן ובמרוקו. שרי החוץ של מדינות המשפ"מ ידונו בקרוב עם שרי החוץ של ירדן ומרוקו על  השלמת הצטרפותן כחברות קבועות במועצה. היומון הכוויתי אל-קבס דיווח כי ההחלטה לא התקבלה פה-אחד וכי כווית, קטר ועומאן ביקשו לשקול אותה מחדש.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), אל-קבס(כווית) 11.5.11 

 

בכיר במשה"ח האמריקאי: אין כוונה להחזיר את השגריר בסוריה

היומון אל-שרק אל-אוסט דיווח מפי גורם במשה"ח האמריקאי כי ארה"ב אינה מתכוונת להחזיר את רוברט פורד, שגרירה בסוריה, משום שדרכו יכול הממשל לשגר מסרים ברורים למשטר הסורי. פורד עצמו אמר לרדיו סוא, הפועל מטעם הקונגרס האמריקאי, כי על המשטר הסורי להפסיק את האלימות כלפי המפגינים; לנהל דיאלוג אמיתי עם נציגי האופוזיציה ולהפסיק לאלתר את הסיוע לחזבאללה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 10.5.11 www.radiosawa.com, 9.5.11

 

סוריה: גלי מעצרים וחסימת כבישים לדמשק

צבא סוריה ממשיך לבצע מעצרים נרחבים בעיקר בחומס, בניאס ובכפרי דרעא. בניסיון למנוע התפשטות המחאה לבירה דמשק, פועלים כוחות צבא המלווים בטנקים בפרברי העיר, כולל חסימת כבישים לבירה. הנשיא בשאר אל-אסד נפגש עם שתי משלחות מפרברי דמשק והבטיח לפתור במהירות את בעיית עצורי ההפגנות, ולהיענות לחלק מבקשותיהם בעניין הפקעת הקרקעות, הסיקור התקשורתי ומחירי הדלק.  

אל-וטן (סוריה), 11.5.11, אל-חיאת (לונדון), 10.5.11  

 

יומון כוויתי: מועצת שתה"פ במפרץ תפיץ "רשימה שחורה" של טרוריסטים

היומון הכוויתי אל-ג'רידה מסר מפי גורמים במשרד הפנים הכוויתי כי שרי הפנים של מדינות שתה"פ במפרץ יפרסמו "רשימה שחורה" משותפת של חשודים בטרור ושל טרוריסטים ששוחררו מהכלא. עוד נמסר כי במסגרת צעדי המנע לאחר חיסול בן לאדן, יעקוב משרד ההקדשים הכוויתי אחר דרשות יום השישי ויוודא שהן בעלות מסר אנטי טרוריסטי.

אל-ג'רידה (כווית), 11.5.11

 

משט החירות 2 נדחה לסוף חודש יוני 2011

הקואליציה הבין-לאומית המארגנת את משט החירות 2 הודיעה על דחייתו לסוף חודש יוני 2011, כדי שלא ישמש נושא בתעמולת הבחירות הכלליות בתורכיה, הצפויות להתקיים ב-12 ביוני. הספינות המשתתפות במשט עתידות לצאת לכיוון עזה מכמה נמלים ובהם נמל מרסיי בצרפת.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 10.5.11

 

כדור הכדורת היהודי מבקש להפיל את "ממשלת האחדות הפלסטינית"

אל-אקתצאדיה (סעודיה), 10.5.11

 

מצרים: הנוצריה שהתאסלמה: בעלי התעלל בי

עביר טלעת פח'רי – שהטענה כי היא מוחזקת, לכאורה, בכנסיית אימבאבה שבקהיר בניגוד לרצונה לאחר שהתאסלמה, הובילה להתנגשויות אלימות בין מוסלמים לקופטים בהן נהרגו 12 איש (7.5.11) – העידה בראיון אינטרנטי כי עזבה את בעלה שהתעלל בה, התאסלמה ונישאה בנישואים בלתי רשמיים למוסלמי. לדבריה, בני משפחתה חטפו אותה וכלאו אותה בכנסייה, ששחררה אותה רק לאחר שהעמידה פנים כי שבה והתנצרה. פרקליטה מסר כי היא  הסגירה את עצמה לידי המועצה הצבאית השלטת במצרים, מחשש לפגיעה בה. קופטים רבים מפגינים זה היום השלישי בדרישה להעניש את האחראים לשפיכות הדמים באימבאבה בעקבות הפרשה ובדרישה לשמור על זכויות הקופטים במצרים.

www.youtube.com,9.5.11; אל-אהראם; אל-דוסתור (מצרים),10.5.11

 

אחמדי-נז'אד: המחאות העממיות יתפשטו למערב

נשיא איראן אחמדי-נז'אד אמר באיסטנבול (9.5.11), שהמחאות העממיות יתפשטו מן המזה"ת לארה"ב ולאירופה, שם, בניגוד לאיראן, העמים אינם שותפים בשלטון. עוד אמר כי הסכם הפיוס הפלסטיני הוא צעד המפיח תקווה בשאיפת עמי האזור לחסל את ישראל וכי המערב מסרב לפקפק בשואה, משום שהיא מהווה עילה להקמת המשטר הציוני, ובאירועי ה-11.9, המשמשים תירוץ לכיבוש עיראק ואפגניסטן.

אתר מוסד הנשיאות (איראן), 9.5.11

 

איראן: נמשכת המתיחות בין ח'אמנאי לאחמדי-נז'אד

באיראן נמשכת המתיחות בין הנשיא אחמדי-נז'אד למנהיג העליון עלי ח'אמנאי סביב ניסיון הדחתו של שר המודיעין מוצלחי ע"י הנשיא: העיתונאי האיראני, מהדי ח'אן-עליזאדה, שהתפטר מהיומון  איראן, המזוהה עם ממשלת אחמדי-נז'אד, טען שתמונותיו של המנהיג העליון ח'אמנאי הוסרו ממשרדי היומון. יצוין כי להנהלת היומון צורפו מקורביו של רחים משאי, ראש לשכתו של אחמדי-נז'אד; עלי אכבר ג'ואנפכר, יועצו של הנשיא אחמדי-נז'אד, גינה באתרו את עורך היומון כיהאן, חוסין שריעתמדארי, המקורב לח'אמנאי, שטען כי ג'ואנפכר הכחיש את דבר דרישתו של ח'אמנאי מן הנשיא, להשיב את מוצלחי לתפקידו.

האתר של ג'ואנפכר, כיהאן (איראן), 9.5.11; www.digarban.com, 8.5.11

 

איראן: סטודנטים מתכננים יום מחאה ב-15.5

סטודנטים מכמה אוניברסיטאות באיראן מסרו כי יקיימו יום מחאה ב-15.5.11 נגד הדיקטטורה וההוצאות להורג וקראו לציבור להצטרף למחאתם. אגודת הסטודנטים האסלאמית באונ' טהראן קראה לתנועת המחאה הירוקה להודיע על תמיכתה במפגינים.

www.daneshjouonline.com, 10.5.11