המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
בעל טור ירדני: יישום זכות השיבה - איננו ריאלי
11/5/2011

 

בעל טור ירדני: יישום זכות השיבה - איננו ריאלי

 

בתגובה לדיווחים לפיהם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, צפוי להציג בקרוב תכנית חדשה לפתרון הסכסוך הישראלי- פלסטיני, הכוללת הקמת מדינה פלסטינית בגבולות 67 וויתור על זכות השיבה, פרסם ד"ר פהד אל-פאנכ, לשעבר יו"ר מועצת המנהלים של היומון הירדני הממסדי אל-ראי, מאמר בו טען כי הרשות הפלסטינית צריכה לקבל תכנית זו ולהבין שיישום זכות השיבה אינו דבר ריאלי. להלן תרגום עיקרי המאמר:[1]

 

"כאשר הנשיא האמריקאי ברק אובמה מציג תכנית לפתרון כולל לנושא הפלסטיני, ההנחה היא שמדובר בתכנית ישימה, שהרי הוא לא היה מציגה בלא הסכמת הצד הישראלי עליה. ומה לגבי הצד הפלסטיני?

 

הפתרון שיציג אובמה הוא הקמת מדינה פלסטינית בגבולות ה-5 ביוני [1967] (עם חילופי שטחים בהסכמה בין הצדדים) ובתנאי שתבוטל [התביעה] לזכות השיבה של הפליטים הפלסטיניים ברחבי העולם [לישראל].  [פליט] שירצה לחזור, יחזור למדינה הפלסטינית.

 

יש האומרים שהצד האמריקאי-ישראלי לא היה מציע פתרון זה אלמלא ידע מראש שהרשות הפלסטינית תידחה אותו, וכי לו חשבו שהרשות תהיה מוכנה לוותר על זכות השיבה בתמורה למדינה, אולי הם היו נמנעים מלהציע פתרון כזה.

 

ואולם, זכותו של פרשן מפוכח לומר שדחיית תכניתו של אובמה (מדינה ללא זכות השיבה) על ידי הרשות הפלסטינית פירושה שהפלסטינים לא יקבלו מדינה ולא את [זכות] שיבה. שהרי, דחיית הצעה זו, אין משמעותה חזרה של הפלסטינים ל[אדמות] שהפכו להיות ישראל.

 

נראה כאילו לרשות הפלסטינית יש תקווה, לא משנה כמה היא קטנה, ש[אכן] תיושם זכות השיבה של הפליטים ל[אדמות] שהפכו להיות ישראל. אולם ניתוח אמיתי [מחייב] להכיר בכך ששיבת [הפליטים] איננה אפשרית במסגרת פתרון בדרכי שלום; ישראל מסרבת [לבטל את זהותה] כמדינה יהודית, ולכן כדי לכפות עליה את זכות השיבה יהיה צורך להביסה באופן צבאי, דבר שאינו בא בחשבון בעתיד הנראה לעין.

 

אשר לעתיד הרחוק, ככל שיחלוף הזמן, שיבת [הפליטים] תהפוך לדבר שאינו בא בחשבון מבחינה מעשית, גם אם זו תתאפשר באופן פורמאלי. אפילו עכשיו כל פלסטיני בפזורה שגילו פחות מ-70  אינו מכיר את פלסטין, מה-גם שרוב הכפרים הפלסטינים שאליהם קיימת הדרישה לשוב אינם קיימים עוד, ורוב הפלסטינים החיים בפזורה קיבלו אזרחויות אחרות והשתקעו במדינות מושבם. עוד זכור לנו שעשרות בכירים פלסטינים, שיאסר ערפאת השיג להם את זכות השיבה וקוים לכבודם [טקס] פרידה ליד גשר [אלנבי], חזרו לעמאן בתוך שבועיים!

 

במעמד הזה לא נשכח [לציין] שיוזמת [השלום] הערבית חיסלה את זכות השיבה כאשר קבעה שהיא מותנית בהסכמתה של ישראל,  לכן למרבה הצער לא נותר אלא [לקבל את] הפיצויים."

 



[1] אל-ראי (ירדן), 29.4.2011

תגיות