המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 8.5.2011
8/5/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 8.5.2011

 

בתקציר: משעל: מתאחדים למען השבת האדמה, ירושלים ואל-אקצא * בכיר באל-ג'זירה: טעינו בפרסום מסמכי המו"מ הישראלי-פלסטיני * אש"ף מאמץ את טקס חלוקת "פרס השיבה" * בכירי המשטר באיראן: על אחמדי-נז'אד לציית לח'אמנאי * הכנות לצעדות השיבה מ"מדינות הטבעת" לעבר ישראל ב-13-15 למאי

 

משעל: מתאחדים למען השבת האדמה, ירושלים ואל-אקצא

בפגישה בקהיר (7.5.11) בין המדריך הכללי של האח"ס, מוחמד בדיע, לבין ראש הלשכה המדינית של חמאס, ח'אלד משעל; מזכ"ל החזית העממית-המפקדה כללית, אחמד ג'בריל; מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי, רמדאן שלח; בכיר הפת"ח, צח'ר בסיסו; ובכירים פלסטינים אחרים, אמר משעל כי הפיוס הפלסטיני הוא צעד בדרך לשחרור פלסטין וכי רוח השינוי במצרים מציבה מטרה זו בהישג יד. הוא הדגיש שלאחר הפיוס יחזקו הפלסטינים את החזית הפנימית כדי להתמודד עם הכיבוש הציוני ולהשיב את האדמה, את ירושלים ואת אל-אקצא, שהם זכויותיה של האומה הערבית והאסלאמית כולה, והוסיף שהפלסטינים מקווים לארח את אחיהם המצרים לתפילה במסגד אל-אקצא.

www.palestine-info.info, 7.5.11

 

אש"ף מאמץ את טקס חלוקת "פרס השיבה"

מושלת מחוז רמאללה, לילא ר'נאם, הודיעה בטקס הענקת "פרס השיבה" לסופרים ואמנים פלסטיניים (6.5.11), שמארגן זה השנה החמישית מרכז "בדיל" הדוגל בזכות השיבה של הפליטים הפלסטינים לבתיהם המקוריים, כי יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, החליט לאמץ טקס זה כאחת מן הפעילויות של אש"ף. בטקס נכחו נציגי הפלגים של אש"ף, שרים וחברים במועצה המחוקקת.

www.maannews.net, 6.5.11

 

הכנות לצעדות השיבה מ"מדינות הטבעת" לעבר ישראל ב-13-15 למאי

היומון אל-אהראם מסר כי מושל מחוז צפון סיני, עבד אל-והאב מברוכ, אמר בראיון לעמוד הפייסבוק של סטודנטים מאוניברסיטת סיני, כי המנגנונים בסיני יתמכו בהפגנת לשחרור ירושלים ב-15 במאי; באיגוד העיתונאים בבירות הכריזו ארגונים לבנוניים ופלסטיניים על הכנותיהם לצעדת השיבה ב-15 במאי מכל רחבי לבנון לעבר הגבול עם ישראל, בציינם כי הצעדה נועדה להדגיש את זכות השיבה של הפליטים לבתיהם וכפריהם משנת 1948 ואת זכות ההתנגדות על כל סוגיה למען שחרור כל פלסטין; בירדן הודיעה ועדת ההכנה לציון יום הזיכרון ה-63 לגזל פלסטין, הכוללת 40 מפלגות וארגונים ירדניים, כי צעדת השיבה תיפתח בעצרת גדולה ב-13 במאי שתדגיש את זכות השיבה לפלסטין ההיסטורית, ב-14 במאי תתקיים תערוכת תמונות בהשראת הנכבה, וב-15 במאי תיערך שביתת שבת מול מסגד האוניברסיטה הירדנית שבה יימסר מזכר בנושא למזכ"ל האו"ם.

אל-אהראם (מצרים), אל-סביל (ירדן), 7.5.11; www.palestine-info.info, 6.5.11

 

בן לאדן – כלי במסע הבחירות של אובמה

פארס (איראן), 8.5.11

 

אל-וטן הסעודי: ארה"ב עשויה להחליש את מאבקה בטרור באפגניסטן

היומון הסעודי אל-וטן טען כי פקיסטן ממלאה תפקיד מרכזי בלוחמה בטרור, ולכן יש להגביר את השת"פ הביטחוני עמה, וכי בשלב זה זקוקה פקיסטן לסיוע ולא לגינויים. לדברי היומון, לאחר חיסולו של בן לאדן בשטחה של פקיסטן, עשויה ארה"ב להחליש את מחויבותה למאבק בטרור באפגניסטן.

אל-וטן (סעודיה), 8.5.11

 

מצרים: הרוגים בהתנגשויות אלימות בין מוסלמים לקופטים באל-גיזה

12 קופטים ומוסלמים נהרגו ו-232 נפצעו בהתנגשויות סביב כנסיית מארי מינא באימבאבה שבמחוז אל-גיזה בקהיר (7.5.11), לאחר שמאות סלפים צרו על הכנסייה בדרישה לשחרר צעירה נוצרייה, שלטענת בעלה המוסלמי, נחטפה לפני כחודשיים לאחר שהתאסלמה, ומוחזקת בכנסייה בניגוד לרצונה. האירוע התפתח לחילופי ירי בין אנשי הכנסייה לבין המפגינים, בעוד כוחות הביטחון מנסים להרגיע את הרוחות. המועצה הצבאית החליטה להעביר 190 מעצורי התקרית לטיפול הפרקליטות הצבאית והודיעה כי תטיל עונשים כבדים על המעורבים בניסיון לפגוע במקומות פולחן. רה"מ, עיסאם שרף, דחה את ביקורו בבחריין ובמאע"מ בשל האירועים; כמיליה שחאתה זאח'ר, אשת כומר מצרי שנטען כי גם היא התאסלמה ומוחזקת בידי הכנסייה, אמרה (7.5.11) בראיון לערוץ נוצרי המשדר מארה"ב, כי היא כלל לא התאסלמה.

אל-אהראם; אל-שורוק; אל-יום אל-סאבע (מצרים), 8.5.11

 

בכירי המשטר באיראן: על אחמדי-נז'אד לציית לח'אמנאי

האתר האיראני lenziran.com דיווח כי ציר המג'לס, מורתזא אקא תהראני, התומך בנשיא אחמדי-נז'אד, טען כי המנהיג העליון, עלי ח'אמנאי, הציב בפני הנשיא אולטימטום להחזרת שר המודיעין מוצלחי לישיבות הממשלה. בנוסף, בכירי המשטר והיומון כיהאן המקורב לח'אמנאי, הזהירו את אחמדי-נז'אד לבל יפר את הוראות המנהיג העליון, ברמזם שהנשיא איננו נאמן לעקרונות המשטר. דרשן התפילה, אחמד ח'אתמי, מתח ביקורת (6.5.11) על היעדרו של מוצלחי מישיבת הממשלה האחרונה והזהיר את אחמדי-נז'אד כי מי שתמכו בו בקרע האחרון אינם מחויבים לו באמת. בטקס דתי שאירגנה לשכתו של ח'אמנאי, אמר הדרשן  כאזם צדיקי (6.5.11), בהתייחסו לאחמדי-נז'אד, כי השמירה על שלטון חכם ההלכה היא צו אלוהי והפוגע בו יובס. צדיקי אמר: "אדוני [הנשיא], בהשוואה לממשלת באני צדר ובאזרגאן [שהודחו ע"י ח'ומיני]...  אתה כלום...". בנאום ב-7.5.11 קרא צדיקי לאחמדי-נז'אד לגבות במעשים את דבריו על נאמנותו לח'אמנאי. גם מפקד משה"מ ג'עפרי אמר כי ציות לשלטון חכם ההלכה (קרי, לח'אמנאי) הוא חובה עבור כל אחד בכל עמדה פוליטית. מוג'תבא זולנור, סגן נציגו של ח'אמנאי במשמרות המהפכה, אמר (3.5.11) כי היחסים בין המנהיג לנשיא אינם יחסי אב ובנו, כדברי אחמדי-נז'אד, אלא יחסים בין פוסק הלכה לבין מי שממלא את הוראתו.

איראן: כיהאן, 8.5.11; פארס, 7.5.11; אפתאב, איסנא, 6.5.11; פארארו, מהר, lenziran.com 4.5.11; ח'בר און ליין  3.5.11

עזה: חנוכת בית חולים במימון IHH

ר"מ החמאס, אסמאעיל הניה, אמר בעת חנוכת בית חולים מקצועי בבית חאנון בצפון רצועת עזה, שנבנה בכספי האגודה התורכית IHH, כי "טבעי שאחינו התורכים, שדמיהם זרמו במשט החירות, משתתפים במימון מיזמים כאלה." ראש אגודת IHH בעזה, מוחמד כאיא, אמר כי הפלסטינים והתורכים קשורים בקשרי ג'יהאד ומאבק, וכי הסיוע לפלסטינים יימשך "עד לשחרור פלסטין ומסגד אל-אקצא המבורך מטומאת הכיבוש."

www.alresalah-net.net, 8.5.11

 

בכיר באל-ג'זירה: הערוץ שגה בפרסום מסמכי המו"מ הישראלי-פלסטיני

מנהל התוכניות בערוץ אל-ג'זירה, עארף אל-חג'אוי, אמר בדיון באוניברסיטת ביר זית, כי סיקור מסמכי המו"מ הישראלי-פלסטיני בערוץ בינואר השנה היה "שגיאה גסה" וכי הסיקור היה בבחינת קמפיין מתוכנן כהלכה (נגד הרש"פ). לדבריו, מדיניות החוץ הקטרית משפיעה מאוד על הערוץ, דבר שהתבטא גם בדלות סיקור האירועים בבחריין.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 8.5.11 

 

שה"ח האיראני: איראן ומצרים נחושות לחדש היחסים ביניהן

שה"ח האיראני, עלי אכבר צאלחי, אמר שאיראן ומצרים נחושות לחדש היחסים ביניהן והן דנות בכך עתה. לדבריו, לשתי המדינות מעמד אזורי חשוב, ושתה"פ ביניהן יועיל לאזור ולעולם האסלאם.

אירנא (איראן), 8.5.11

 

סעודיות בפייסבוק: נממש זכותנו לנהוג   

נשים סעודיות פרסמו כרזה בפייסבוק בה הודיעו כי ינהגו ברכביהן הפרטיים ב-17.6.11 במקומות ציבוריים. לדבריהן, זו לא הפגנה, או ניסיון להפרת הסדר הציבורי, אלא מימוש זכותן לחופש תנועה.

www.facebook.com, 4.5.11

 

הכרזה בפייסבוק: ביום שישי ה-17 ביוני אנהג ברכבי בעצמי