המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 28.4.2011
28/4/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 28.4.2011

 

בתקציר: פיאד: הרש"פ תגביר מעורבותה במזרח ירושלים * בכיר אמריקאי: בוחנים תוכנית ליציאת אל-קד'אפי מלוב * שגרירת ארה"ב במצרים: נקל  על כניסת דרשנים מוסלמים לארה"ב ברמדאן * אל-שרק אל-אוסט: בכירים ברש"פ נחקרים בחשד לשחיתות * מצרים: רה"מ ישתתף בהפגנה המונים בעיר קנא

 

משה"ח הבריטי: ממשיכים לחפש פיתרון דיפלומטי למצב בסוריה

דובר משה"ח הבריטי הביע עמדה פסימית לגבי תוצאות המגעים שמקיימות צרפת ובריטניה עם בכירים סורים בדמשק ואולם, לדבריו, האיחוד האירופי טרם נואש מהשגת פתרון דיפלומטי למשבר; ערב פגישת נציגי האיחוד האירופי בבריסל (29.4.11), אמר מקור צרפתי ליומון אל-שרק אל-אוסט כי כמה מדינות באיחוד מגבשות סנקציות אישיות נגד בכירים סורים המעורבים בדיכוי ההפגנות ופועלות כדי להקפיא את הסיוע  הכלכלי לסוריה ואת השיחות על הסכם השותפות שלה עם האיחוד.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 28.4.2011 

 

בכירים סורים ואיראנים ליומון כוויתי: ארה"ב תיפגע אם תפעל נגד אסד

בכירים סורים ואיראנים אמרו ליומון אל-ראי כי המזה"ת יוצת אם ייעשה ניסיון לשנות את מאזני הכוחות בתוכו ואיימו כי לפגיעה במשטר הסורי יהיו השלכות קשות על עיראק, לבנון וירדן ועל כוחות ארה"ב באזור. לדבריהם, המשטר הסורי יכול לאפשר למוג'אהדין להסתנן לעיראק כדי לפגוע באינטרסים אמריקאים שם וניתן לפגוע באמריקאים באזורי השליטה של הטאליבאן, אם הם יפעלו נגד המשטר הסורי.      

אל-ראי (כווית), 28.4.11

 

פיאד: הרש"פ תגביר מעורבותה במזרח ירושלים

ר"מ הרש"פ, סלאם פיאד, אמר בנאומו השבועי ברדיו, כי בשנתיים האחרונות התמקדה פעילות הרש"פ במזרח ירושלים בהתנגדות למדיניות הכיבוש בעיר ובחיזוק תושביה, ואילו מעתה תתמקד הפעילות בקידום הפיכתה של העיר לבירת המדינה הפלסטינית שתקום, ולסמל של שלום ודו-קיום בין דתות ותרבויות. לדבריו, הרש"פ נחושה להגביר את מעורבותה במז' ירושלים כדי לשפר את השירותים לתושבי מזרח העיר, וכדי לסייע למוסדות הפועלים בה, בעיקר בתחומי הבריאות, המשפט והחינוך, וזאת כדי לבלום את הניסיונות הישראליים לחסל את המימד הלאומי בתוכנית הלימודים בבתיה"ס הערביים בעיר.

www.wafa.ps, 27.4.11

 

לוב: עשרות שבטים הביעו תמיכה במהפכה

שבטים ממזרח וממערב לוב שנציגיהם התכנסו בבנגאזי ובעיר המצרית מרסה מטרוח (הסמוכה לגבול לוב) הודיעו על כוונתם לפעול יחדיו למען המהפכה הלובית ולמען הפלת שלטונו של אל-קד'אפי. מבין השבטים שהביעו תמיכה במהפכה הלובית בולטים שבטי אולאד עלי, הפרוש הן בלוב והן במצרים ושבט אל-קד'אד'פה, עליו נמנה שליט לוב. גילוי דעת שפורסם בפריס מטעם נציגי כשישים שבטים לוביים שהתכנסו בבנגזאזי מביע תמיכה בלוב מאוחדת לאחר סילוק אל-קד'אפי.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 28.4.11

 

המהפכות בסוריה (מימין) ובמצרים (משמאל) מניעות את הפיוס הפלסטיני.

מימין: נציג חמאס מוסא אבו מרזוק; משמאל: נציג פת"ח עזאם אל-אחמד

אל-קודס (ירושלים), 28.4.11

 

בכיר אמריקאי: בוחנים תוכנית ליציאת אל-קד'אפי מלוב

ג'ייקוב סליבן, מנהל המחלקה לתכנון מדיניות במשה"ח האמריקאי, אמר כי ארצו דנה עם קבוצת הקישור למשבר בלוב ונציג האו"ם ללוב, בתוכנית ליציאתו של אל-קד'אפי מלוב ולהעברת השלטון בה. לדבריו, התוכנית איננה כוללת אפשרות של מתן חסינות לאל-קד'אפי, כיוון שנושא זה נתון בידי ביה"ד הבינ"ל.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 28.4.11

 

ירדן: הפגנות תמיכה בתושבי סוריה

מאות מתושבי העיר הירדנית אל-רמת'א, הסמוכה לגבול הסורי הפגינו לאות הזדהות עם תושבי דרעא;  יותר מ-200 חברי ארגון חזב אל-תחריר האסלאמיסטי - האסור על-פי חוק בירדן - הפגינו מול השגרירות הסורית בעמאן, כתמיכה באזרחי סוריה. ההפגנה נערכה בהסכמת הרשויות בירדן.

אל-חיאת (לונדון), 28.4.11  

 

שגרירת ארה"ב במצרים: נקל  על כניסת דרשנים מוסלמים לארה"ב ברמדאן

שגרירת ארה"ב בקהיר, מרגרט סקובי, אמרה בפגישתה עם שר ההקדשים המצרי, ד"ר עבדאללה אל-חוסיני, כי ארצה נכונה להקל על כניסתם של דרשנים מוסלמים לשטחה בחודש הרמדאן הבא על מנת להשתתף באירועי הרמדאן בקהילות המוסלמים, ובלבד שיהיו אלה דרשנים מתונים. אל-חוסיני השיב כי הזרמים הקיצוניים שהופיעו לאחר המהפכה לא מייצגים את רוב המצרים ואינם מהווים סכנה למצרים. 

אל-אהראם; אל-מצריון (מצרים), 28.4.11

 

אל-שרק אל-אוסט: בכירים ברש"פ נחקרים בחשד לשחיתות

היומון אל-שרק אל-אוסט דיווח כי יו"ר רשות המאבק בשחיתות, רפיק אל-נתשה, דרש מממשלת הרש"פ לפעול לחסימת חשבונותיהם של שלושה בכירים, שמילאו תפקידים ברש"פ. עפ"י הדיווח, אחד הבכירים הוא יועצו הכלכלי האישי של ערפאת, ח'אלד סלאם - המבוקש לחקירה מאז 2008 בשל פעילות בנדל"ן - והאחרים הם פעילים לשעבר בתחום הביטחון. היומון הוסיף כי הרשות פתחה עשרות תיקים נגד בכירים - בהם שרים בהווה ובעבר, בחשד למעשי שחיתות - במטרה להשיב לקופת הרש"פ עשרות מיליוני דולרים שהוצאו ממנה במרמה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 28.4.11

 

מצרים: רה"מ ישתתף בהפגנה המונים בעיר קנא מחר

ר"מ מצרים, ד"ר עיסאם שרף, ישתתף בתפילת יום השישי (29.4.11) בעיר קנא וב"הפגנת מיליונים למען הכבוד והרצון העממי", שתיערך בה. בקנא היו לאחרונה מחאות נגד הממשלה בשל מינוי מושל קופטי למחוז והממשלה דחתה את המינוי בשלושה חודשים כדי להרגיע את הרוחות.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 28.4.11

 

יומון איראני: מלחמת הסעודים בבחריין היא נגד האל

היומון האיראני ג'ומהורי-י אסלאמי טען שמלחמתה של משפחת המלוכה הסעודית בבחריין היא פשע נגד האסלאם ומהווה מלחמה באל, מכיוון שבמהלכה שרפו הסעודים ספרי קוראן וחיללו מסגדים ומקומות פולחן בבחריין. היומון הוסיף שצהלת הניצחון של משפחות אל-סעוד ואאל-ח'ליפה על המפגינים בבחריין לא תארך זמן רב, כיוון ש"הנקמה האלוהית" תשיגם בקרוב.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 27.4.11