המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 27.4.2011
27/4/2011


מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 27.4.2011

 

בתקציר:  דיון מיוחד של המועצה התורכית לביטחון לאומי במצב בסוריה * מחלוקת בלבנון: האם לתמוך בגינוי סוריה במועה"ב? * מצרים: אנשי דת דורשים: עצמאות למוסד אל-אזהר * דיווח: ביקור קרוב של סרקוזי בבנגאזי * שר לבנוני לשעבר: האמיר הסעודי מממן את מחוללי המהומות בסוריה

 

שה"ח המצרי: אדון בקידום היחסים עם איראן; מצרים רוצה לארח ועידת שלום

שה"ח המצרי, ד"ר נביל אל-ערבי, אמר ליומון אל-שורוק כי בכוונתו להיפגש עם שה"ח האיראני בחודש הבא, עם סיום כנס שרי החוץ של המדינות הבלתי מזדהות ולדון עימו בקידום יחסי מצרים - איראן. אל-ערבי הוסיף כי מצרים מעוניינת לארח ועידה בינ"ל בנושא השלום בין ישראל לפלסטינים במטרה למצוא דרך חדשה לפתרון הסכסוך, וזאת כהכנה להכרזה על מדינה פלסטינית בסוף השנה.  

אל-שורוק (מצרים), 27.4.11

 

ציר מג'לס איראני: בית המלוכה הסעודי – כמו היהודים

ציר המג'לס האיראני, מוחמד תקי רהבר, קרא לאסור על העומרה (עליה לרגל שלא במהלך החג') למקומות הקדושים בסעודיה, כיוון שהדבר מביא רווחים למשפחת המלוכה הסעודית, המשמשים אותה לרכישת נשק שבו הורגים מוסלמים. עוד אמר כי משפחת המלוכה הסעודית רוצחת בבחריין ואין הבדל בינה לבין היהודים. לדבריו, איראן לא זקוקה ליחסים מדיניים עם בחריין.

אתר המג'לס (איראן), 26.4.11    

 

דיון מיוחד של המועצה התורכית לביטחון לאומי במצב בסוריה

מקורות תורכיים אמרו ליומון אל-שרק אל-אוסט כי האירועים בסוריה היו הנושא המרכזי בישיבתה של ממשלת תורכיה (26.4.11) וכי שגריר תורכיה בדמשק זומן לישיבה מיוחדת של המועצה התורכית לביטחון לאומי שתדון (28.4.11) בנעשה בסוריה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 27.4.11

 

שר לבנוני לשעבר: האמיר הסעודי מממן את מחוללי המהומות בסוריה

וא'אם והאב, שר לבנוני לשעבר המקורב לסוריה ולחזבאללה, תקף את האמיר הסעודי תורכי בן עבד אל-עזיז, "נסיך השחיתות והשקרים והסיבה לצרות האומה הערבית" וטען כי האמיר מימן את פעילותם של חבר הפרלמנט מטעם סיעת אל-מסתקבל ג'מאל אל-ג'ראח ושל ג'מאל ח'דאם, בנו של עבד אל-חלים ח'דאם, סגן נשיא סוריה לשעבר ומראשי האופוזיציה הסורית, החשודים במעורבות במהומות בסוריה.  

אל-אח'באר (לבנון), 27.4.11

מצרים: אנשי דת דורשים: עצמאות למוסד אל-אזהר

כ-15 אלף דרשנים ומטיפים ממשרד ההקדשים וממוסד אל-אזהר הפגינו (26.4.11) במצרים בדרישה להפוך את מוסד אל-אזהר לעצמאי, לאחד את כל המוסדות הדתיים, לקיים בחירות למשרת שיח' אל-אזהר ולערוך רפורמה בחינוך של אל-אזהר. המועצה הצבאית העליונה הבטיחה לדון בדרישות המפגינים.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 27.4.11

 

המדיניות ההססנית של המערב כלפי אל-קד'אפי

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 27.4.11

 

מחלוקת בלבנון: האם לתמוך בגינוי סוריה במועה"ב?

מחלוקת בלבנון לגבי העמדה שיש לנקוט במועה"ב כלפי ההצעה המתגבשת, לגנות את סוריה. שה"ח הלבנוני, עלי אל-שאמי, מטעם אמל, הורה לנציג לבנון במועה"ב להתנגד לטיוטת ההצעה, בעוד יו"ר הלשכה המדינית של זרם אל-מסתקבל, מצטפא עלוש, טען כי עמדה זו אינה מייצגת את עמדת זרם אל-מסתקבל והעם הלבנוני, התומכת בעם הסורי ובדרישותיו.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 27.4.11

 

דיווח: ביקור קרוב של סרקוזי בבנגאזי

היומון אל-שרק אל-אוסט דיווח כי נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, יענה להזמנת יו"ר מועצת המעבר הלאומית הלובית, מצטפא עבד אל-ג'ליל, ויבקר בקרוב בבנגאזי, מעוז המורדים הלובים, כדי לדון בסיוע למורדים ובהכנות ל"יום שאחרי" אל-קד'אפי. לדברי היומון אל-קד'אפי דן עם בכירי משטרו (25.4.11) בחילופי גברי בממשלה ובגיבוש מהיר של חוקה חדשה, בניסיון לשכנע את הקהילה הבינ"ל בנכונות המשטר לרפורמות.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 27.4.11    

 

עריקאת: פגישתי האחרונה עם מולכו – בספטמבר

בפגישה עם הקונסול האמריקאי בירושלים, דניאל רובינשטיין, הכחיש חבר הוועה"פ של אש"ף, סאיב עריקאת, דיווחים על פגישה בינו לבין יצחק מולכו, יועצו של ר"מ ישראל בנימין נתניהו, ב-24.4.11, וטען כי פגישתם האחרונה היתה ב-24.9.10 בניו-יורק, בנוכחות ג'ורג' מיטשל. לדבריו, הפלסטינים יסכימו לחידוש המו"מ אם ישראל תפסיק את הבנייה בהתנחלויות ותקבל את מקורות הסמכות הידועים למו"מ.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 27.4.11

 

ירדן: ועדה מלכותית תבחן הכנסת תיקונים בחוקה

המלך עבדאללה הורה אתמול על הקמת ועדה מלכותית בראשות רה"מ לשעבר אחמד אל-לוזי  שתבחן  הכנסת תיקונים בחוקה.

אל-דסתור (ירדן), 27.4.11

 

יומון האח"ס בירדן: חמאס מברכת על מעורבות ירדנית בפיוס הפלסטיני

היומון הירדני אל-סביל שבבעלות האחים המוסלמים, דיווח כי בכירים ביטחוניים ירדנים הביעו בפגישתם עם שני בכירים בחמאס, מוחמד נזאל ומוחמד נצר, את נכונותה של ירדן להתערב בפיוס הפלסטיני וכי הנהגת התנועה בדמשק בירכה על כך. יוסף רזקה, יועצו של ר"מ החמאס אסמאעיל הניה, אמר ליומון כי צפוי שיו"ר הרש"פ מחמוד עבאס יבקש להעביר את החסות על הפיוס הפלסטיני ממצרים לירדן בשל אכזבתו מהעמדה המצרית אותה שמע לאחרונה בקהיר. לדברי רזקה, ירדן יכולה למלא תפקיד חשוב, אך אין להתעלם מתפקידה של מצרים.

www.assabeel.net , 26.4.11 

 

צעירי המהפכה במצרים: הפגנות מיליון לתמיכה באינתיפאדה פלסטינית שלישית

קואליציית צעירי המהפכה באלכסנדריה קראה ל"הפגנות מיליון" ב-13.5.11 שיצעדו אל הקונסוליה הישראלית בעיר. עפ"י הדיווח, המפגינים יקראו לאינתיפאדה פלסטינית שלישית, לפתיחת המעברים לעזה בפני סיוע הומניטארי, להפסקת אספקת הגז לישראל ולבחינה מחודשת את הסכמי קמפ-דייוויד. 

אל-שורוק (מצרים), 27.4.11

 

"כפירי החירות בין לסתותיו של [הארי] אסד" המנפנף בזנבו בקריאה: "מזימה"

אל-ר'ד (ירדן), 26.4.11