המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 21.4.2011
21/4/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 21.4.2011

 

בתקציר: עבאס: לא אאפשר אינתיפאדה שלישית חמושה * כשלון נוסף של מדינות המפרץ לתווך בין נשיא תימן למורדים * מצרים: מפלגתו של מובארכ הוסרה מלימודי ההיסטוריה * גיוס תמיכה במועמד המצרי למזכ"ל הליע"ר * מז' ירושלים: גינוי להוראה להציג  את מגילת העצמאות הישראלית בבתיה"ס הערביים

 

דחייה נוספת של כינוס הפסגה הערבית

הליגה הערבית הודיעה על דחיית הפסגה הערבית שנועדה להתקיים בבגדאד ב-11.5.11. סגן מזכ"ל הליע"ר, אחמד בן חלי, מסר כי ב-15.5.11 תתקיים ישיבה שלא מן המניין של שרי החוץ הערבים שתקבע מועד חדש לכינוס הפסגה ואף תבחר מזכ"ל חדש לליע"ר במקום עמר מוסא. מקורות בכירים בליע"ר העריכו שהפסגה תידחה לחודש ספטמבר.

אל-שרק אל-אוסט, אל-חיאת (לונדון), 21.4.11

 

סעודיה: מאות נחקרים על מחדל השיטפונות בג'דה ב-2009

משרד הפנים הסעודי הודיע אתמול על העברתם לחקירה של 302 איש, מתוכם 30 בכירים המייצגים חברות שונות, בגין מחדלים שגרמו לאסון השיטפונות בעיר ג'דה בנובמבר 2009. הצעד בא בעקבות הוראתו של המלך עבדאללה להביא את כל החשודים באסון לחקירה. 

אל-וטן (סעודיה), 21.4.11

 

כשלון נוסף של מדינות המפרץ לתווך בין נשיא תימן למורדים

היומון אל-שרק אל-אוסט דיווח כי פגישה שהתקיימה ב-19.4.11 באבו ט'בי בין שרי החוץ של מדינות מועצת שתה"פ של המפרץ לבין נציגי ממשלת תימן, בניסיון לתווך בינה לבין המורדים, הסתיימה בכישלון. נמסר כי אחד משרי החוץ של המפרץ יגיע לתימן כדי למסור לצדדים את עמדת מדינות המפרץ במשבר.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 21.4.11

 

מצרים: מפלגתו של מובארכ הוסרה מלימודי ההיסטוריה

משרד החינוך המצרי החליט להסיר מספרי ההיסטוריה של כיתות ו' וט' את החלקים העוסקים במפלגת השלטון של מובארכ – המפלגה הלאומית הדמוקרטית - ובאשת הנשיא המודח, סוזאן מובארכ. כמו כן, הוחלט להוסיף לתכניות הלימוד פרק העוסק במהפכת ה-25 בינואר ובגורמיה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 21.4.11  

 

מאמצים לגיוס תמיכה במועמד המצרי לתפקיד מזכ"ל הליע"ר

בפגישה עם שגריר סודאן בקהיר, התנצל ד"ר מוצטפא אל-פקי, המועמד המצרי לתפקיד מזכ"ל הליע"ר, על הצהרות קודמות שלו שבגינן הודיעה סודאן כי לא תתמוך במועמדותו. נציג מצרים בליע"ר הודיע כי מצרים דבקה במועמדותו של אל-פקי, למרות ההפגנות המתקיימות מול מטה הליע"ר בדרישה לבטלה.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 20.4.11; אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 21.4.11

 

הילרי קלינטון שולחת ליפן פרחים ולמזה"ת - מזימות

אל-בינאא' (לבנון), 20.4.11

 

שבחים ביומון הרש"פ לסיפורו של אסיר פלסטיני שרצח עשרה ישראלים

בידיעה ביומון הרש"פ אל-חיאת אל-ג'דידה על סיפור חדש מאת האסיר ת'אא'ר חמאד, המתאר את פיגוע הירי שביצע במרץ 2002 במחסום צה"לי בין רמאללה לשכם, בו נהרגו עשרה חיילים ואזרחים ונפצעו כמה אחרים, תיאר המו"ל, "מועדון האסיר הפלסטיני", את חמאד כ"אסיר הגיבור" שרצה להיות שהיד ואת הפיגוע כ"מערכת הגבורה החשובה ביותר שהתבצעה בארץ הזאת". לדברי המו"ל, חמאד רצה "לצוד את אלה המתמחים בעינוי אנשים השכם והערב, וללמד את מדינתם ואת מנהיגיהם לקח חשוב". סו"י הרשמית של הרש"פ, ופא, פרסמה ידיעה ברוח דומה אודות הופעת הסיפור.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 21.4.11; www.wafa.ps, 20.4.11

 

מאבקי כוח באיראן: שר המודיעין פוטר והוחזר ע"י ח'אמנאי

ב-17.4.11 דווח באיראן כי הנשיא אחמדי-נז'אד קיבל את הודעת ההתפטרות של שר המודיעין חידר מוצלחי ומינה אותו ליועצו. ואולם, בתוך זמן קצר, מסר האתר עסר-י איראן, כי מוצלחי הוחזר לתפקידו בהוראת המנהיג עלי ח'אמנאי. כלי התקשורת המקורבים לאחמדי-נז'אד, טענו כי מוצלחי התפטר מרצונו, ואין כל מחלוקת בנושא בין הנשיא למנהיג העליון; ואולם, 216 צירי מג'לס שלחו מכתב לנשיא (19.4.11) בו קבעו כי עבורם ממשיך מוצלחי להיות שר המודיעין, והאתרים אלף ותאבנאכ טענו כי הנשיא מתעלם מהוראותיו של  ח'אמנאי ופועל על דעת עצמו. מנגד, תומכי אחמדי-נז'אד, בהם סו"י אירנא ויועצו התקשורתי ג'ואנפכר, טענו כי ח'אמנאי אינו מתנגד להתפטרות וכי יריבי אחמדי-נז'אד מנסים לטעון כאילו יש מחלוקת בין המנהיג ח'אמנאי. עורך כיהאן, חוסין שריעתמדארי, המקורב לח'אמנאי, הסביר שמוצלחי פוטר ע"י אחמדי-נז'אד, והוחזר לתפקידו בהוראתו של ח'אמנאי וכי מי שהוביל את מהלך הפיטורים הוא רחים משאי, מקורבו של אחמדי-נז'אד, המפר בקביעות את הוראותיו של ח'אמנאי. כיהאן רמז שמשאי יזם את הפיטורים בשל אכזבתו מדו"חות המודיעין של מוצלחי אודות ההתקוממויות במדינות ערב ובשל דרישתה של ישראל, שהועברה אליו באמצעות המלך עבדאללה כאשר השניים נפגשו בירדן.

כיהאן (איראן), 21.4.11; אפתאב (איראן), 20.4.11; פארס כיהאן (איראן), 19.4.11;  mashreghnews.ir, אירנא,אלף, תאבנאכ (איראן), 18.4.11; עסר-י איראן (איראן), 17.4.11

 

האח"ס: פתוחים לדיאלוג ישיר עם מדינות המערב

בתגובה להצהרות שה"ח הצרפתי בדבר נכונותה של צרפת לדבר עם כל תנועה אסלאמית הדוגלת בדמוקרטיה ואי אלימות, אמרו בכירים בתנועת האחים המוסלמים כי התנועה פתוחה לדיאלוג עם הממשלות המערביות ללא תנאים מוקדמים וללא צורך במתווך.

אל-מצריון (מצרים), 21.4.11 

 

עבאס: לא אאפשר אינתיפאדה שלישית חמושה

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, אמר כי בשל ההרס הרב שהביאו האינתיפאדה השנייה בגדה והמלחמה בעזה בסוף 2008-תחילת 2009, הוא לא יאפשר אינתיפאדה שלישית חמושה, כל הוא נשיא הפלסטינים.

אל-איאם (רש"פ), 21.4.11

 

מז' ירושלים: גינוי להוראה להציג  את מגילת העצמאות הישראלית בבתיה"ס הערביים

המוסד הפלסטיני "אל-מקדסי" לפיתוח החברה, הפועל במזרח ירושלים, גינה את הוראת משרד החינוך הישראלי להציג את מגילת העצמאות של מדינת ישראל בכל בתיה"ס במז' ירושלים ובשטחים הכבושים, מתחילת שנת הלימודים הבאה. "אל-מקדסי" טען כי החלטה זו, כמו ההחלטה המחייבת ללמד לפי תוכנית הלימודים הישראלית, מפרה את זכות התלמידים הפלסטינים לחינוך שיפתח את אישיותם ויכינם למילוי תפקיד פעיל בחברה, בהתאם לאמנת האו"ם משנת 1966 בדבר זכויות כלכליות, חברתיות ותרבותיות.

www.palestine-info.info, 20.4.11

 

איראן: הצעה לקנוס מי שיטייל עם כלב במקום ציבורי

ועדה במג'לס האיראני אישרה הצעת חוק לפיה מי שיוליך כלב במקומות ציבוריים ייקנס ב-500$. ההצעה הועברה לאישור המג'לס. יצוין כי כלב נחשב באיראן לחיה טמאה.

פרארו (איראן), 20.4.11