המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 15.4.2011
15/4/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 15.4.2011

 

בתקציר: מצרים: מונו 18 מושלי מחוזות חדשים * סוריה: אסד הורה על הקמת ממשלה חדשה * איתאללה סיסתאני סירב לדון  עם מלך סעודיה על המשבר בבחריין * לבנון: הקמת הממשלה החדשה תידחה * "אל-תוחיד ואל-ג'יהאד": איננו קשורים לחטיפה ולרצח של ויטוריו אריגוני 

 

"אל-תוחיד ואל-ג'יהאד": איננו קשורים לחטיפה ולרצח של ויטוריו אריגוני

אתר הג'יהאד "שומוח' אל-אסלאם" פרסם גילוי דעת של הארגון הסלפי –ג'יהאדי הדוחה כל קשר לחטיפת העיתונאי האיטלקי, ויטוריו אריגוני ורציחתו, ומזהיר כי מדיניות ההבלגה שהפגין כלפי החמאס מול ההתנכלות המתמשכת לאנשי הג'יהאד הסלפי, הכוללת הריגה ומעצר של סלפים רבים, עומדת לפקוע. ההודעה מזהירה כי אם לא ישוחררו מיידית סלפים העצורים בבתי הכלא, ובראשם השיח' אבו אל-וליד אל-מקדסי, אמיר ארגון "אל-תוחיד ואל-ג'יהאד", תישא חמאס בתוצאות.

 www.maannews.net , 15.4.11;  שומוח' אל-אסלאם 14.4.2011

 

איתאללה סיסתאני סירב לדון  עם מלך סעודיה על המשבר בבחריין

איתאללה שהרסתאני, נציגו באיראן של האיתאללה הבכיר סיסתאני היושב בעיראק, אמר עם שובו מעיראק לחברי מג'לס איראניים, כי איתאללה סיסתאני דחה בקשה של מלך סעודיה לדון עימו במשבר בבחריין, לשם נכנסו כוחות צבא סעודים כדי לדכא את המחאה השיעית. שהרסתאני הסביר את סירובו של איתאללה סיסתאני – הנחשב לגדול הפוסקים בעולם השיעי - בהערכה שהצעד לא ישרת את טובת העם הבחריני. נראה בצעד זה מביע סיסתאני את ביקורתו הקשה כלפי המעורבות הסעודית בבחריין. 

פארס (איראן), 14.4.11 

 

מצרים: מונו 18 מושלי מחוזות חדשים

מחר (16.4.11) יישבעו אמונים 27 מושלי המחוזות במצרים – מתוכם 18 חדשים - בפני ראש המועצה העליונה של הכוחות המזוינים, מוחמד חוסיין טנטאוי. צעד זה הוא מענה נוסף של הממשלה המצרית לדרישותיהם של המפגינים, כמו גם העמדתם של מובארכ ובני משפחתו לחקירה.

אל-גומהוריה (מצרים), אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 15.4.11 

 

סוריה: אסד הורה על הקמת ממשלה חדשה

ערב ההפגנות המתוכננות לאחר תפילת יום השישי (15.4.11), פרסם נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, צו המורה על הקמת ממשלה חדשה בת 30 שרים, מתוכם 14 חדשים, בראשותו של ד"ר עאדל ספר, שר חקלאות בממשלה היוצאת. שר ההגנה, עלי חביב ושה"ח וליד אל-מעלם ימשיכו בכהונתם. אסד הורה גם לשחרר את עצירי המהומות האחרונות, בתנאי "שלא ביצעו פשע נגד המולדת והאזרחים". בכיר במשה"ח הסורי הכחיש את טענותיו של דובר משה"ח האמריקאי, בדבר סיוע איראני לסוריה בדיכוי המהומות.

תשרין; אל-ת'ורה (סוריה) 15.4.11

 

לבנון: הקמת הממשלה החדשה תידחה

נג'יב מיקאתי, המועמד להרכבת הממשלה החדשה בלבנון, מסר (14.4.11) כי הוא והנשיא, מישל סלימאן, החליטו לדחות את הרכבת הממשלה החדשה, שצפוי היה שתקום, ולהמשיך במאמצים להרכיב ממשלה שתבטיח את יציבותה של המדינה ותפעל בהתאם לחוקה.

אל-מסתקבל (לבנון), 15.4.11

 

היוזמה הבינ"ל לפתרון המשבר בלוב מזדחלת, בעוד דם הקורבנות זורם

אל-בינאא' (לבנון), 14.4.11

 

איראן: המשטר נערך ליום הזעם של האהואזים

ערב יום הזעם (15.4.11) עליו הכריזו האהואזים, תושבי איראן הערביים במחוז חוזיסטן, נגד המשטר האיראני, הכריזו שלטונות איראן על מצב חרום במחוז, חסמו קווי תקשורת, השביתו מוסדות ממשלתיים במחוז, ופרשו כוחות בדרכים המובילות לעיר אהואז, בירת המחוז. נימסר כי השלטונות שחררו בערבות כמה מן האהואזים שעצרו לאחרונה, תוך איום לבל יעזבו את בתיהם ביום הזעם. סו"י בורנא דיווחה כי איש ביטחון איראני נהרג וחמישה נפצעו בעימות בין אהואזים לכוחות הבטחון. איש הדת השיעי הלבנוני, מוחמד עלי אל-חוסיני, המתנגד לאיראן, קרא למדינות ערב לסייע לאהואזים במאבקם.

bornanews.ir 15.4.11;  http://www.arabistan.org 14.4.11; www.alahwazi.org, 13.4.11

 

שגריר איראן במוסקבה: נניח למשקעי העבר לטובת שת"פ בין המדינות

שגריר איראן במוסקבה, מחמוד רזא סג'אדי, אמר כי קשרי ארצו עם רוסיה עודם חזקים וקרא למוסקבה להניח למשקעי העבר ולקדם שת"פ רציני. לדבריו, טהראן מוכנה לשוב לשולחן המו"מ בנושא הגרעין, ואולם המערב טרוד עתה במשברי המזה"ת וצפון אפריקה ולא יוכל לעסוק ברצינות בנושא

פרס טי וי (איראן) 14.4.11  

איראן בונה גדר בגבול פקיסטן

שר ההגנה של איראן, אחמד וחידי, הודיע כי איראן בונה גדר בגבולה עם פקיסטן, כדי למנוע חדירת חמושים לתוך איראן  והברחות על רקע כלכלי. נראה שהצעד בא למנוע מאנשי הארגון הסוני-בלוצ'י ג'נדאללה בפקיסטן לבצע פיגועים על אדמת איראן.

פרס טי וי (איראן), 14.4.11