המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקצירי ידיעות מהמזה"ת 11.4.2011
11/4/2011


מה חדש? תקצירי ידיעות מהמזה"ת 11.4.2011

 

בתקציר: דף בפייסבוק: האינתיפאדה השלישית - תמיכה בג'יהאד ובמוות למען אללה * צעירי המהפכה המצרית: ציפינו ממובארכ להתנצלות * כיהאן: ראשי סעודיה ובחריין – עבריים, עבדאללה הירדני – בוגד * בקרוב: הסכם גרעין סעודי-רוסי * ציר מג'לס איראני: נחוצה עמדה תקיפה יותר מול סעודיה

 

צעירי המהפכה המצרית: ציפינו ממובארכ להתנצלות

הפרקליטות המצרית החליטה לזמן לחקירה את הנשיא לשעבר, חוסני מובארכ, ואת שני בניו, בחשד לאחריותם לתקיפת מפגינים ולמעילה בכספי ציבור, בציינה כי חקירתה לא תושפע מדברי מובארכ בערוץ אל-ערביה (10.4.11), במהלכם טען כי לו ולמשפחתו אין כספים ונכסים בחו"ל והלין על הפגיעה בשמם הטוב. תנועת האחים המוסלמים הודיעה כי דברי מובארכ הם התגרות וניסיון לחבל במהפכה וביחסים בין הצבא לעם. נציגי תנועות הצעירים הביעו אכזבה מכך שמובארכ לא התנצל על אחריותו למות מפגינים, ואמר "דברי הבל". מאות צעירים ממשיכים לשבות בכיכר אל-תחריר מאז יום שישי (8.4.11) בדרישה להביא את מובארכ ומקורביו לדין, וקוראים להפגנה המונית בשרם אל-שיח' ב-15.4.11. מנגד, באחת מכיכרות קהיר, פתחו עשרות תושבים בהפגנת סולידאריות עם מובארכ בעקבות שידור דבריו.

אל-אח'באר, אל-יום אל-סאבע (מצרים), 11.4.11; www.ikhwanonline.com, 10.4.11

 

דף בפייסבוק: האינתיפאדה השלישית - תמיכה בג'יהאד ובמוות למען אללה

בפייסבוק נפתח דף בשם "האינתיפאדה הפלסטינית השלישית. זהו ג'יהאד – ניצחון או מסירת הנפש, בעזרת אללה", המפרסם את האינתיפאדה השלישית שנועדה ל-15.5.11. בתמונת הפרופיל נכתב: "אנו לפקודתך, אל-אקצא". במידע של הדף נכתב: "אללה הוא תכליתנו, שליחו הוא המופת שלנו, הקוראן - חוקתנו, הג'יהאד - דרכנו והמוות למען אללה - משאלתנו הנעלה ביותר." מנהלי הדף כתבו כי ב-22.4.11 תהיה "מחאת מיליונים שתדרוש את יציאת ישראל מפלסטין" ותכין את דעת הקהל העולמית לאינתיפאדה ב-15.5; בדף מופיעה תמונה עם הביטוי "מוות לישראל" ותמונה של תינוק החגור בחגורת נפץ.

דף הפייסבוק

 

 

אתר סורי: מתח בין אסד לאמיר קטר; סו"י סורית: מלך ירדן תומך באסד

אתר סורי דיווח כי נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, מאוכזב מאי-תמיכתה של קטר בו, נוכח המהומות בארצו, וסירב כמה פעמים להיפגש עם שליחו של אמיר קטר, רה"מ חמד בן ג'אסם. אסד דורש התחייבות לסיקור אוהד בערוץ אל-ג'זירה הקטרי והתנצלות על דברים שאמר נגדו השיח' יוסף אל-קרדאוי בדרשותיו בדוחה;  סו"י סאנא דיווחה על איגרת תמיכה ששיגר עבדאללה מלך ירדן לנשיא אסד, המדגישה את מחויבותה של ארצו לחיזוק בטחונה ויציבותה של סוריה. יו"ר הפרלמנט הירדני, טאהר אל-מצרי, אמר בתום פגישה עם הנשיא אסד כי הגבול בין המדינות בטוח במידה רבה והן פועלות לבלימת המזימות סביבן. יצוין כי דרעא, מוקד העימותים בסוריה, נמצאת סמוך לגבול ירדן ולאחרונה יש טענות על הברחות נשק למקום דרך ירדן.

סו"י סאנא (סוריה), 11.4.11; www.syrialife.org, 10.4.11

 

אל-אח'באר: סוריה: האחים המוסלמים הפועלים מתורכיה אחראים למהומות

במאמר ביומון אל-ספיר, המקורב לסוריה, קרא בעל הטור טלאל סלמאן לנשיא אסד להתחיל מיד ברפורמות, כפי שהבטיח, בטרם יצאו אירועי הדמים משליטה. היומון אל-אח'באר דיווח מפי מקורות סוריים, כי סוריה רואה באחים המוסלמים, בעיקר אלה הפועלים מתורכיה, אחראים להפגנות בתוכה וכי הדבר עלול להעיב על הקשרים בין המדינות.

אל-ספיר, אל-אח'באר (לבנון), 11.4.11

 

כיהאן: ראשי סעודיה ובחריין – עבריים, עבדאללה הירדני – בוגד

היומון האיראני כיהאן, המקורב למנהיג עלי ח'אמנאי, טען שתמיכת שלטונות סעודיה ובחריין במלחמתה של ישראל בלבנון (2006) ובעזה (2008) חושפת את "זהותם העברית" של משטרים אלה. היומון הוסיף כי עמי האזור עתידים להביא לדין את ראשי ארה"ב והמערב בגין אחריותם לפשעי המשטרים הערביים באזור נגד עמיהם וכי החלטת הגינוי של איראן במועצת זכויות האדם באו"ם, שיזם המערב, נועדה לצמצם את השפעתה על המחאות העממיות באזור. היומון גם טען כי עבדאללה מלך ירדן הוא ה"בוגד" שטבע את המונח "הסהר השיעי" ועורר את תהליך האיראנופוביה באזור, ולכן הזמנתו לטהראן מביישת את איראן.

כיהאן (איראן), 10-11.4.11

 

מאמר ביומון החמאס: טענת ישראל על הפגיעה באוטובוס מוגזמת כמו תיאור השואה

במאמר ביומון החמאס "פלסטין" דחה עמאד אל-חדידי את טענת ישראל כי האוטובוס שנפגע מטיל של  ההתנגדות סמוך לרצועה (7.4.11) הסיע תלמידים שירדו ממנו זמן קצר לפני הפגיעה וקבע שהיא שקרית.  לדבריו, לא ייתכן שאוטובוס של תלמידים ייסע רחוק כל כך ממקום יישוב וגם אין צילומים של ילדים פגועים  ואמבולנסים המפנים אותם. אל-חדידי כתב שישראל מסלפת את ההיסטוריה וממציאה סיפורים סוחטי דמעות כדי להשיג סימפטיה, כפי שהגזימה בנושא השואה.

פלסטין (עזה), 11.4.11

 

רפסנג'אני: משטר המדכא את עמו מתאבד פוליטית

ברמזו לדיכוי באיראן טען יו"ר המועצה לקביעת האינטרס של המשטר, האשמי רפסנג'אני, כי שלטון המדכא את עמו מתאבד פוליטית ודיכוי איננו אמצעי יעיל לשליטה בעם. הוא הוסיף כי העם הבחריני הוא המדוכא והסובל ביותר בין עמי האזור.

אילנא (איראן), 10.4.11

 

יומון סורי: היהודים מפיחים אש באירועים בעולם הערבי

אל-וטן (סוריה), 11.4.11

 

עמר מוסא: לבחון מחדש הסכמים עם ישראל

מזכ"ל הליע"ר היוצא והמועמד לנשיאות מצרים, עמר מוסא, קרא לפתיחת כל המעברים בפני הפלסטינים ובחינה מחדש של הסכמים לא הוגנים ובהם הסכם הגז עם ישראל. לדבריו, המו"מ עם ישראל על הנושא הפלסטיני הוא תרמית שנועדה לאפשר את הרחבת ההתנחלויות, וישראל לא רוצה בסיועה הדיפלומטי של מצרים בנושא זה. מוסא גילה כי הוא הועבר מתפקיד שה"ח של מצרים בשל עמדתו נגד ישראל ומדיניותה. לדבריו, המשטר הבא במצרים צריך לשלוט 2-3 קדנציות, על מנת לייצב את המצב הפוליטי והכלכלי במדינה, ויש לפרק את מפלגת השלטון לשעבר- המפל"ד.

אל-אהראם (מצרים), אל-חיאת (לונדון), 11.4.11

 

ציר מג'לס איראני: לאמץ עמדה תקיפה יותר מול סעודיה

ציר המג'לס האיראני, רוחאללה חוסיניאן, המקורב לנשיא אחמדי-נז'אד, קרא למשטר לאמץ עמדה תקיפה יותר כלפי הטבח שעושה, לדבריו, סעודיה בבחריין ואף הציע למשטר להתכונן למהלך צבאי. רמטכ"ל צבא איראן, פירוזאבאדי, אמר שסעודיה טעתה בהכניסה את כוחותיה לבחריין וכי ארה"ב עומדת מאחורי הצעד.

פרס טי וי (איראן), 11.4.11; ג'האן ניוז (איראן), 10.4.11  

 

בחריין: המלך לא אמר שאיראן לא התערבה בענייניה של הממלכה

שה"ח הבחריני, ח'אלד בן אחמד בן מוחמד אאל ח'ליפה, אמר כי אין ממש בדיווחה של סו"י האיראנית פארס (10.4.11) לפיו מלך בחריין ויורש העצר שלה הצהירו כי איראן לא מתערבת בענייניה של ארצם.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 11.4.11

 

בקרוב: הסכם גרעין סעודי-רוסי

שגריר רוסיה בסעודיה, אולג אוזירוב, אמר כי סעודיה ורוסיה מנהלות מגעים לקראת חתימה על הסכמים משותפים בנושא הגרעין ובתחום הלוויינים.

אל-ריאד (סעודיה), 11.4.11

 

אתר אופוזיציה סורי: כוחות הביטחון ירו על חיילים שסירבו לירות על מפגינים

אתר אופוזיציה סורי דיווח כי קצין אחד נהרג וכמה חיילים נפצעו מירי כוחות הביטחון לאחר שסירבו לפקודה לירות לעבר מפגינים בעיר באניאס וניסו להצטרף אליהם.

www.sooryoon.net, 11.4.11    

 

לוב: גורמים באופוזיציה מוכנים לאפשר לבנו של אל-קד'אפי שלטון זמני

דיווחים סותרים בלוב על עמדתה של מועצת המעבר הלובית סביב נושא השליטה במדינה. לפני יומיים (9.4.11), דיווח היומון אל-שרק אל-אוסט כי המועצה דוחה מכל וכל אפשרות שמי ממשפחתו של אל-קד'אפי יישאר בשלטון ולו לתקופה זמנית. היום מסר היומון כי גורמים במועצה מסכימים לכך שסיף אל-אסלאם אל-קד'אפי ינהל את המדינה במשך זמן מוגדר. עפ"י ההערכות, המחלוקת נובעת בשל חוסר יכולתה הצבאית של האופוזיציה להכריע את אל-קד'אפי.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 11.4.11, 9.4.11