המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 28.3.2011
28/3/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 28.3.2011

 

בתקציר: ממשל החמאס: לפתוח מחדש את שגרירות מצרים בעזה * הפגנות של תומכי אסד ומתנגדיו בלבנון ובמצרים * בעלי טורים לבנוניים רומזים לקשר סורי בפרשת החטופים האסטונים בלבנון * האמאם של מכה: אסור להפריד את הדת מן המדינה * אתר אל-ערביה: ממשלת סוריה תתפטר בקרוב מאוד

 

אתר אל-ערביה: ממשלת סוריה תתפטר

אתר אל-ערביה דיווח כי במסגרת מאמצי המשטר הסורי להרגיע את הרוחות, יינקטו בקרוב מספר צעדים ובהם: הודעת הממשלה על התפטרותה (29.3.11); ביטול חוק החירום שיוחלף בחוק מאבק בטרור; תיקון הסעיף בחוקה המתיר רק למפלגת הבעת' להנהיג את המדינה; חקיקת חוק תקשורת חדש המרחיב את חופש העיתונות. היומון אל-אח'באר מסר כי בממשלה החדשה שתקום יהיה ייצוג לאופוזיציה. ערוץ אל-מנאר מסר מפי סגן הנשיא פארוק אל-שרע, כי הנשיא אסד יכריז בקרוב על החלטות חשובות שקיבל. יצוין כי קודם לכן דווח שאל-שרע נורה ע"י נאמני אסד, בשל ביקורתו על אופן הטיפול באירועים.

www.alarabiya.net, www.sooryoon.net 27.3.11; www.almanar.com.lb, אל-אח'באר (לבנון), 28.3.11

 

הפגנות של תומכי אסד ומתנגדיו בלבנון ובמצרים; סו"י סאנא: מנהיגי ערב עם אסד

עובדים סורים בלבנון קיימו הפגנות תמיכה בנשיא אסד, תחת שמירה של אנשי ביטחון לבנוניים. מקור מחזבאללה טען שהארגון איננו מעורב בהפגנות אלה. היומון אל-ספיר דיווח, כי באל-נבעה שבצפון מזרח בירות נורו יריות לעבר מפגינים תומכי אסד. היומון אל-מסתקבל מסר כי מול שגרירות סוריה בלבנון הפגינו בה בעת תומכי אסד ומתנגדיו. מול שגרירות סוריה בקהיר הפגינו סטודנטים ואנשי תקשורת סורים נגד משטרו של אסד, בדרישה להגדלת חירויות ושחרור העצורים. סוכנות הידיעות הסורית סאנא דיווחה כי שליטי סעודיה, כווית וקטר, נשיא עיראק ומלך בחריין התקשרו לנשיא הסורי והביעו תמיכה בסוריה נוכח המזימות לפגוע בביטחונה ויציבותה.

סו"י סאנא (סוריה), אל-שרק אל-אוסט (לונדון), אל-ספיר, אל-מסתקבל (לבנון), 28.3.11

 

ממשל החמאס ביקש מממשלת מצרים לפתוח מחדש את שגרירותה בעזה

שר הפנים והתכנון של ממשל החמאס, מוחמד עווד, מסר כי לקראת סיום הפילוג הפלסטיני והסרת המצור מעל עזה, הוגשה בקשה לממשלת מצרים לפתוח מחדש את השגרירות המצרית ברצועת עזה, שנסגרה בעקבות השתלטות החמאס על הרצועה ב-2007. לדבריו, יש שיפור רב ביחסים בין מצרים לפלסטינים.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 28.3.11

 

אוהל הקרקס של אל-קד'אפי

אל-מדינה (סעודיה), 28.3.11

 

סוריה: מתיחות בין עדתית בלאד'קיה

מדיווחים בסוריה עולה כי העימותים בעיר לאד'קיה, שגבו ביומיים האחרונים למעלה מעשרה קורבנות, הולכים ולובשים גוון עדתי. היומון אל-קדס אל-ערבי טען כי גורמים אלמונים מפיצים שמועות על כך שסונים ושיעים מתכוונים לטבוח זה בזה. לפי אתר אופוזיציה סורי, מליציות עלוויות כבר ניסו לפגוע במפגינים סונים. למרות המתח הרב בעיר, טען מושל מחוז לאד'קיה, ריאד חג'אב, כי המצב בעיר נרגע.

www.sooryoon.net, אל-וטן (סוריה), אל-קדס אלערבי (לונדון), 28.3.11

 

בעלי טורים לבנוניים רומזים לקשר סורי בפרשת החטופים האסטונים בלבנון

רוזאנא בו מנצף רמזה במאמרה ביומון הלבנוני אל-נהאר, לאפשרות שסוריה עומדת מאחורי חטיפת שבעת התיירים האסטונים בלבנון (25.3.11), מאחורי הנחת מטען נפץ (27.3.11) ליד כנסיה סיריאנית אורתודוכסית בזחלה ומאחורי הפגנות התמיכה באסד בלבנון. לדבריה, הדבר נועד להסיח את דעת הקהל מן המחאות בסוריה ומהווה ניסיון ליצור מציאות חדשה באזור. בעל הטור ביומון הלבנוני אל-מסתקבל, פיצל סלמאן, רמז אף הוא לקשר סורי לאירועים אלה.

אל-נהאר, אל-מסתקבל (לבנון), 28.3.11   

 

סעודיה: מאבק בהלבנת הון המסייע לטרור

משרד הפנים הסעודי הזהיר כי האינטרנט והבורסה הם אמצעים פופולאריים להלבנת הון המשמש למימון הטרור, וקרא למוסדות הפיננסיים לקבוע תקנות שימנעו הלבנת הון. שר המשפטים הסעודי, ד"ר מוחמד בן עבד אל-כרים אל-עיסא, הורה על הקמת מנהלה שתיאבק בהלבנת הון ובמימון טרור, בפיקוח משרדו.

עוכאט', אל-ריאד (סעודיה), 27.3.11

 

האמאם של מכה: אסור להפריד את הדת מן המדינה

אמאם המסגד במכה, השיח' צאלח בן מוחמד אאל טאלב, דחה את הקריאות בסעודיה להפרדת הדת מן המדינה באמצעות משטר רב מפלגתי וחופש בחירה פוליטי. בדרשת יום השישי (25.3.11) הוא טען כי ריבוי מפלגות הוא פתח לאנרכיה דתית ולא למתן חירויות.

www.onislam.net, 26.3.11