המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 27.3.2011
27/3/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 27.3.2011

 

בתקציר: הפלגים בעזה: מוכנים לתהדיאה אם ישראל תכבד אותה * אל-חיאת: נכשלו מגעים בין נשיא תימן לאופוזיציה בחסות אמריקאית * התנועה העממית בסודאן: פועלים לאיחוד סודאן * ארדואן: מברך על הרפורמות של אסד * אחמדי-נז'אד: ארה"ב מיותרת באפגניסטן ומחוללת הטרור בפקיסטן

 

ידיעות סותרות לגבי ביקורו של עבאס בעזה

יו"ר המועצה המחוקקת מטעם החמאס, עזיז אל-דויכ, אמר ליומון אל-שרק אל-אוסט כי הפגישה שלו ושל נציגי חמאס בגדה עם יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, הכשירה את ביקורו של עבאס בעזה שיעסוק בהקמת ממשלת אחדות ובהמשך הדיאלוג מהנקודה שבו הופסק. מנגד מסרו ליומון מקורות בפת"ח כי יוזמתו של עבאס קרובה לכישלון לאחר שחמאס מנעה את כניסתה לרצועה של משלחת הפת"ח, שנועדה לארגן את הביקור. לדברי המקורות, ההתנגדות לביקור עבאס באה מצד בכירי החמאס בדמשק, שטענו כי הזמנתו ע"י ר"מ החמאס בעזה, אסמאעיל הניה, סיכלה יוזמת פיוס חדשה שעמד להציג ראש הלשכה המדינית של התנועה, ח'אלד משעל. בתוך כך אמר בכיר הג'יהאד האסלאמי, ח'אלד אל-בטש, כי תנועתו תומכת בביקור עבאס בעזה וכי בפגישה בין תנועתו לבין הפת"ח ברצועה בשבוע שעבר – הראשונה מזה תקופה ארוכה – סוכם שהביקור לא יצטמצם לדיון בהקמת ממשלה אלא יכלול דיאלוג מקיף.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 26-27.3.11; www.paltoday.ps, 26.3.11

 

אחמדי-נז'אד: ארה"ב מיותרת באפגניסטן ומחוללת הטרור בפקיסטן

בפגישתו בטהראן עם נשיא אפגניסטן, חמיד כרזאי, הציע נשיא איראן, אחמדי-נז'אד, את סיועה של ארצו בהשגת ביטחון באפגניסטן, ועם זאת טען כי ממשלת אפגניסטן יכולה לדאוג לביטחון בעצמה, בלא נוכחותה של ארה"ב שם. כרזאי אמר שחיזוק שתה"פ בין טהראן לקאבול יועיל לשני העמים. בפגישתו בטהראן עם יו"ר המג'לס הפקיסטני, פהמידה מירזא, אמר אחמדי-נז'אד שקשרי שתי המדינות לא ניתנים לשינוי, וגינה את התקפות הטרור של ארה"ב על פקיסטן.

אתר מוסד הנשיאות, פרס טי וי (איראן), 26.3.11

 

נשיא אפגניסטן כרזאי עם אחמדי-נז'אד

 

הפלגים בעזה: מוכנים לתהדיאה אם ישראל תכבד אותה

הפלגים הפלסטיניים בעזה הודיעו בסיכום פגישה שיזמה החמאס, כי הם מוכנים לתהדיאה (רגיעה) בתנאי שישראל תסכים לה ותחדל מן ההתקפות על עזה.

ופא (רש"פ), 26.3.11

 

אל-חיאת: נכשלו מגעים בין נשיא תימן לאופוזיציה בחסות אמריקאית

היומון אל-חיאת מסר כי בתום שלושה סבבי מו"מ בין נשיא תימן, עלי עבדאללה צאלח, לראשי האופוזיציה  - הגיעו הצדדים למבוי סתום. עפ"י הדיווח, לאור כשלון המו"מ, שהתנהל בחסות ארה"ב ובנוכחות, מעת לעת, של שגרירה בתימן - הודיעה המפלגה השלטת כי הנשיא לא יפרוש מייד, כפי שדרשה האופוזיציה.

אל-חיאת (לונדון), 27.3.11

  

התנועה העממית בסודאן: פועלים לאיחוד סודאן

בכירים מהסניף הצפון סודאני של התנועה העממית לשחרור סודאן (השולטת בדר' סודאן), חשפו במהלך ביקורם בארה"ב כי התנועה שואפת לאחד את שתי המדינות הסודאניות – הצפונית והדרומית – עפ"י עקרונות שטרם סוכמו סופית וכי ביקורם בארה"ב נערך עפ"י בקשתה, בטרם תגבש ארה"ב את מדיניותה כלפי סודאן, שם החליטו תושבי דרום המדינה להתפצל מצפונה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 27.3.11

 

ארדואן: מברך על הרפורמות של אסד

בשיחת טלפון עם נשיא סוריה, בשאר אל-אסד (25.3.11), בירך ר"מ תורכיה, רג'ב טיפ ארדואן, על החלטת אסד לבצע רפורמות והביע את תמיכת ארצו בסוריה.

www.syria-news.com, 26.3.11 

 

אל-וטן הסעודי: ישראל מנסה לגנוב ממי הנילוס

היומון הסעודי אל-וטן טען כי ישראל חמדה מאז ומעולם את המים הערביים, והצביע על ניסיונה הנוכחי לגנוב ממי הנילוס באמצעות הסכמים שהיא חתמה מדינות שהנהר עובר בשטחן; שר החוץ הסעודי, סעוד אל-פיצל, וראש המועצה העליונה של הכוחות המזוינים במצרים, מוחמד חוסיין טנטאוי, נפגשו (26.3.11) אתמול בקהיר ודנו בתיאום בין המדינות בעניינים הקשורים לאזור.

אל-וטן (סעודיה), 26-27.3.11

  

סעודיה תתרום 10 מיליון דולר לביה"ד בעניין לבנון

סוכנות הידיעות הלבנונית "אל-מרכזיה" דיווחה כי סעודיה תתמוך בתקציב בית הדין הבינ"ל בעניין לבנון בסכום של עשרה מיליון דולר.

www.almarkazia.net, 27.3.11

 

אתר ז"א באיראן: שמונים אסירים נהרגו בכלא באיראן

אתר פעילי זכויות אדם איראני דיווח שבכלא בעיר כרג' (מערבית לטהראן) נהרגו שמונים אסירים איראנים (15.3.11) מירי סוהרים, לאחר שמחו על כוונת שלטונות בית הכלא להוציא להורג עשרה מהם. האתר ציין כי חמישים אסירים מועברים לכלא אוין והעריך כי יוצאו להורג.

http://hra-news.org, 26.3.11