המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 21.3.2011
21/3/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 21.3.2011

 

בתקציר: סוריה: נמשכים העימותים האלימים במחוז דרעא * אש"ף: קמפיין לאיסוף חתימות על "מסמך השיבה" * מצרים: מונה יו"ר למנגנון הביטחון הלאומי החדש * ח'אמנאי: מגבה את המפגינים בבחריין, לוב ותימן; אתר איראני רושם מתאבדים ליציאה לבחריין * מצרים: תיקוני החוקה זכו לרוב גדול במשאל העם

 

מצרים: תיקוני החוקה זכו לרוב גדול במשאל העם

תיקוני החוקה במצרים זכו לתמיכה של 77.2% במשאל העם בו השתתפו 41.2% מבעלי זכות הבחירה. ההצבעה גרמה לקיטוב בין התנועות האסלאמיות והמפל"ד שתמכו בתיקונים, לבין המתנגדים - מפלגות אל-ופד ואל-תגמע, הרצים לנשיאות, ד"ר מוחמד אל-בראדעי וד"ר אימן נור, צעירי המהפכה והקופטים. אולם מרבית הכוחות הפוליטיים הודיעו כי יכבדו את ההכרעה. ראש הוועדה לניסוח התיקונים, טארק אל-בישרי, אמר כי הצעד הבא יהיה בחירות לשני בתי הפרלמנט, לאחריהן בחירות לנשיאות ולבסוף תוקם ועדה לניסוח חוקה חדשה שתושלם בתוך שנה. התיקונים שהתקבלו יפשטו את הליך ההקמה של מפלגות חדשות, יאפשרו למועמדים עצמאיים לרוץ לתפקיד הנשיא, שכהונתו תוגבל לשתי קדנציות (שמונה שנים).

אל-אהראם; אל-מצריון; אל-דוסתור (מצרים), 21.3.11

 

אש"ף: קמפיין לאיסוף חתימות על "מסמך השיבה"

ראש המחלקה לענייני פליטים באש"ף, זכריא אל-אר'א, השיק קמפיין להחתמה על "מסמך השיבה": המסמך מדגיש את זכותם של הפליטים הפלסטינים לשוב לבתיהם מהם גורשו ב-1948 עפ"י החלטת האו"ם 194; את זכותם לפיצויים במקביל לשיבה ושלילת יישובם מחדש; את הטלת האחריות על בעיית הפליטים על ישראל ואת זכותו של העם הפלסטיני למדינה עצמאית בגבולות 1967. הקמפיין, יתקיים בכל מקומות מושבם של הפליטים ותותר חתימה על המסמך גם דרך האינטרנט. תוצאות הקמפיין יוכרזו ב-15.5.11, יום הזיכרון לנכבה. אל-אר'א העריך כי ייאספו מעל שני מיליון חתימות, וציין כי המסמך החתום, שיהפוך למסמך רשמי של אש"ף, יוגש לאו"ם. כן הביע התנגדות ללימוד השואה בבתיה"ס של אונר"א.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 21.3.11; www.maannews.net, 20.3.11

 

מצרים: מונה יו"ר למנגנון הביטחון הלאומי החדש

חאמד עבדאללה מונה לראש מנגנון הביטחון הלאומי החדש במצרים, שיעסוק בענייני טרור וריגול בלבד. מנגנון זה מחליף את המנגנון לביטחון המדינה, שסמכויותיו היו נרחבות. עבדאללה כיהן בעבר בין היתר כעוזר שר הפנים בצפון מצרים עילית, מנהל הביטחון במחוז חלואן וסגן מנהל הביטחון בקהיר.

אל-אהראם (מצרים), 21.3.11

 

מצרים: המפל"ד והאסלאמיסטים חוגגים את תיקוני החוקה לצלילי החלילים של ארה"ב וישראל

אל-דוסתור (מצרים), 20.3.11

 

ח'אמנאי: מגבה את המפגינים בבחריין, לוב ותימן

במסר לשנה הפרסית החדשה (21.3), הביע מנהיג איראן, עלי ח'אמנאי, את תקוותו להצלחת מאבקם של המפגינים בבחריין, תימן ולוב נגד שליטי המדינות. לדבריו, השנה הפרסית החדשה תהא "שנת ג'יהאד כלכלי" שבה ינוטרלו השפעות הסנקציות על איראן.

אתר המנהיג (איראן), 21.3.11

 

סוריה: נמשכים העימותים האלימים במחוז דרעא

עוצר הוטל על העיר הסורית דרעא בעקבות עימותים הנמשכים בה זה כמה ימים. בעימותים נהרג אזרח, נפצעו מאות והוצתו מבני שלטון וסניפים של חברות הסלולר שבבעלות ראמי מח'לוף, המקורב לנשיא אסד. בניסיון להרגיע את הרוחות, הגיעה לאזור משלחת של בכירי שלטון (20.3.11) כדי לנחם את משפחות הרוגי ההפגנות מן השבוע שעבר. נכבדי האזור דרשו מן המשלחת לפטר את מושל המחוז, להעניש את האחראים להרג המפגינים, לשחרר עצירים פוליטיים ולבטל את חוק החירום. היומון אל-וטן טען כי רוב המפגינים הם "קיצונים פלסטינים" ממחנות הפליטים במחוז וכי ראשי הפלגים הפלסטינים בדמשק הטילו עוצר על המחנות כדי למנוע את המשך ההפגנות. עוד דווח כי הנשיא אסד הורה לנצור את האש כדי להגן על כבודם ורכושם של המפגינים "שהם בני העם הסורי" ולהפעיל יד קשה נגד "מסתננים שרוצים לפלג בין העם למדינה".
 www.sooryoon.net, אל-וטן (סוריה), 21.3.11

 

אתר איראני רושם מתאבדים המוכנים לצאת לבחריין

באיראן הוקם אתר לרישום מתאבדים המוכנים לצאת לבחריין, כדי להצטרף למפגינים נגד הכוחות המפרציים המסייעים לשלטונות. בהודעתם הזהירו הנרשמים את ראשי מדינות המפרץ כי הסיוע לבחריין יערער את שלטונם ויחיש את בוא ה'אמאם הנעלם', שיחסלם. עד כה נרשמו באתר 1922 מתנדבים.

www.rahil.ir (איראן), 21.3.11