המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 2.3.2011
2/3/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 2.3.2011

 

בתקציר: הליגה הערבית מתנגדת להתערבות צבאית זרה בלוב * סוריה: דיונים על תהליך השלום בהשתתפות השגריר התורכי * נשיא תימן: ישראל וארה"ב מאחורי המחאות בעולם הערבי * חוסיין טנטאוי: נהדק את קשרי מצרים עם הרש"פ * אל-זהאר: שחרור כל פלסטין מחייב פיוס פנימי

 

הליגה הערבית מתנגדת להתערבות צבאית זרה בלוב

מועצת הליע"ר שהתכנסה אתמול בקהיר (1.3.11) בדרג הנציגים הקבועים אישרה הצעת החלטה השוללת כל התערבות צבאית זרה בלוב. ההצעה תועבר לאישור שרי החוץ הערבים שיתכנסו היום.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 2.3.11

 

בכיר בבית הלבן: בוחנים את מדיניותנו במזה"ת בעקבות האירועים

בכיר בבית הלבן אמר ליומון הלונדוני אל-חיאת כי בעקבות האירועים במזה"ת הקים הנשיא אובמה צוות שיבחן מחדש את מדיניות ארה"ב במזה"ת, כדי להבטיח מעבר מוצלח לרפורמה ודמוקרטיה, להגן על האינטרסים האמריקאים באזור ולגבש אסטרטגיה שתתאים לשינויים שחלו בו.

אל-חיאת (לונדון), 2.3.11

 

נשיא תימן: ישראל וארה"ב מאחורי המחאות בעולם הערבי

בנאום שנשא בצנעא (1.3.11), האשים נשיא תימן, עלי עבדאללה צאלח, את נשיא ארה"ב בהתערבות בענייניה הפנימיים של תימן וטען כי ארה"ב וישראל אחראיות לגלי המחאה בתימן ובעולם הערבי כולו. מנכ"ל ערוץ אל-ערביה, דאוד אל-שריאן,  כתב בתגובה לדבר צאלח כי למנהיגי ערב קל לפנות לתיאורית הקונספירציה ולהאשים את המערב בבעיותיהם, ולהתעלם מכך שהזלזול של משטרים אלה בזכויות אדם ובחירויות הכלל, הוא שהכשיר את הקרקע למהפכות העממיות.

אל-שרק אל-אוסט, אל-חיאת (לונדון), 2.3.11

 

הנפט גורם לאובאמה לתמוך בדיכוי המרידה בלוב

פארס (איראן), 2.3.11

 

חוסיין טנטאוי: נהדק את קשרי מצרים עם הרש"פ

באיגרת ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, עמד ראש המועצה הצבאית העליונה של הכוחות המזוינים במצרים, חוסיין טנטאוי, על הקשרים העמוקים בין מצרים לרש"פ והבטיח לחזקם ולהמשיך בתאום בין הצדדים.

ופא (רש"פ), 1.3.11

 

סוריה: דיונים על תהליך השלום בהשתתפות השגריר התורכי

היומון אל-נהאר דיווח כי פרד הוף, עוזר השליח האמריקאי המיוחד למזה"ת ג'ורג' מיטשל, דן ביומיים האחרונים בסוריה עם בכירים במשטר ועם השגריר התורכי במדינה במו"מ בין ישראל לסוריה.

אל-נהאר (לבנון), 2.3.11

 

יומון לובי פרסם מברק תמיכה באל-קד'אפי מנסיך סעודי

היומון הלובי הרשמי אל-ג'מאהיריה פרסם (28.2.11) מברק תמיכה באל-קד'אפי מהנסיך הסעודי פיצל בן תורכי אאל-סעוד, בו נכתב: "האח, מנהיג המהפכה, מועמר אל-קד'אפי... אנו תומכים במטרה שאתה חותר להשיג, כסולידאריות עם העם הלובי ועם ממשלתו הישרה... על החתום: פיצל בן תורכי בן סעוד אל-כביר אאל סעוד". על המברק לא מצוין תאריך.

www.almadaa.net, 2.3.11 

 

חיזוק קשרי הכלכלה והמסחר בין סין לרש"פ

סין והרש"פ חתמו על הסכם לחיזוק קשרי הכלכלה והמסחר ביניהן. לפי ההסכם תעניק סין לרש"פ סיוע בסכום של 5.5 מיליוני דולרים.

ופא (רש"פ), 1.3.11

 

אל-זהאר: שחרור כל פלסטין מחייב פיוס פנימי

בכיר החמאס, מחמוד אל-זהאר, טען כי נושא הפיוס הוא עניין מרכזי עבור החמאס, משום ששחרור כל פלסטין אינו אפשרי כל עוד קיים פילוג בין הגדמ"ע לעזה.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 2.3.11 

 

משפחות מוסוי וכרובי: איננו יודעים מה עלה בגורלם

בני משפחותיהם של ראשי תנועת המחאה באיראן, מיר חוסין מוסוי ומהדי כרובי, דחו דיווח ביומון כיהאן לפיו השניים אינם כלואים, אלא נתונים במעצר בית וקראו לאיתאללות בכירים לסייע במידע על גורל יקיריהם. הוועדה שהקים המג'לס לבחינת אירועי המהומות האחרונות קראה למשטר לפעול נגד הבוגדים מוסוי וכרובי. בסיום הקראת החלטת הוועדה קראו צירי מג'לס: "מוות למתנגדים לשלטון חכם ההלכה."

פארס, כלמה, כיהאן, פארס (איראן), 2.3.11

 

שגריר סין בטהראן: שת"פ איראן-סין מקדם שלום עולמי

בפגישה עם שגריר סין באיראן, אמר אחמדי-נז'אד כי שתה"פ בין איראן לסין מקדם סדר עולמי חדש, בו יהיה לשתי המדינות תפקיד מרכזי. שגריר סין אמר כי שת"פ כזה מועיל לשלום העולם, וכי ארצו פועלת להידוק היחסים הכלכליים עם איראן. לדבריו, שתי המדינות מגבות זו את  זו בפורומים בינ"ל.

מהר (איראן), 1.3.11