המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 21.2.2011
21/2/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 21.2.2011

 

בתקציר: לוב: מאות הרוגים ושריפת מבנים ממשלתיים בטריפולי;  אל-קרדאוי תומך בהפיכה נגד אל-קד'אפי * מצרים: מאמצים להרכבת ממשלה חדשה; הפגנת המונים מחר  * האח"ס בירדן: נשתתף בהפגנות ביום שישי הקרוב * עריקאת: הרש"פ תבקש ממועה"ב להכיר במדינת פלסטין

 

הפגנות ה-20.2 באיראן: הרוג ועשרות פצועים; נחסמה הכניסה לבית של מוסוי

בהפגנת תנועת המחאה (20.2.11) בטהראן, שיראז, רשת ואצפהאן, בהן דווח על הרוג אחד, קראו המפגינים "מוות לח'אמנאי", "מוות לדיקטטור", "עצמאות, חופש, רפובליקה איראנית", והתעמתו עם כוחות הביטחון. האתר כלמה, המזוהה עם מיר חוסין מוסוי, טען שטהראן הפכה למחנה צבאי ושכוחות המשטר הציגו לראווה את נשקיהם כדי להרתיע את המפגינים. נמסר על שיבושים קשים ברשת הסלולרית והאינטרנט. בכיר במשמרות המהפכה הכחיש את הדיווחים על מפגין הרוג ועל עימותים אלימים בטהראן. במסגרת צעדי הדיכוי שנקט המשטר, נחסמה הכניסה לביתו של מוסוי והוא הושם בבידוד יחד עם אשתו; ביתו של מהדי כרובי הותקף ע"י בריונים והובע חשש לשלומו. בנוסף, נעצרה ביתו של האשמי רפסנג'אני ושוחררה. ארגון האופוזיציה האיראני, מוג'אהדין ח'לק, טען שכ-1,500 פעילי חזבאללה לבנוניים בלבוש אזרחי סייעו לכוחות המשטר בדיכוי ההפגנות של ה-14.2. בעיר הכורדית מריוואן (צפ'-מע' איראן, בגבול תורכיה), תגבר המשטר את כוחותיו וניתק את האינטרנט לאחר שבדלנים כורדים הרגו חיילים ממשמרות המהפכה, בתגובה להריגתו של המפגין ממוצא כורדי, מתומכי המחאה.

אירנא, סהאם ניוז, איסנא (איראן), אל-שרק אל-אוסט (לונדון), www.roozonline.com, www.hra-news.org, 21.2.11; 

 www.roozonline.com, www.daneshjoonews.com,  www.mardomak.biz , 20.2.11; 

כלמה (איראן), 19-21.2.11

 

לוב: מאות הרוגים ושריפת מבנים ממשלתיים בטריפולי

מניין ההרוגים בלוב ממשיך לעלות: פעיל אופוזיציה לובי דיווח ליומון אל-שרק אל-אוסט על 400 הרוגים ואמר כי בלוב מתנהלת מלחמת "השמדה"; כן דווח על שריפת מבנים ממשלתיים ועל עימותים בבירה טריפולי, בין אלפי מפגינים לבין תומכי שליט לוב כמחאה על נאום (20.2.11) בנו, סיף אל-אסלאם אל-קד'אפי, בו אמר כי המשטר יילחם עד הכדור האחרון. לפי פרסומים אחרים, תקפו כוחות הביטחון את המפגינים בבנגאזי בנשק אנטי טנקי ונשק נגד מטוסים. עוד דווח כי לאל-קד'אפי אבדה השליטה בכמה ערים במזרח המדינה. דובר שבט תרהונה, אשר רוב חיילי צבא לוב משתייכים אליו, אמר לאתר אל-ג'זירה נט, כי שבטו הצטרף לשבטים נוספים שכבר הביעו תמיכתם במפגינים. שיח' של שבט אחר בדרום המדינה אף איים על אל-קד'אפי שאם לא יפסיק את האלימות נגד התושבים, שבטו ימנע את העברת הנפט למערב. ונצואלה הכחישה דיווחים לפיהם הסכימה לארח את שליט לוב בשטחה.

אל-שרק אל-אוסט, אל-קדס אל-ערבי (לונדון), www.alarabiya.net, www.aljazeera.net ,21.2.11

 

אל-קרדאוי תומך בהפיכה בלוב נגד אל-קד'אפי

ראש איחוד חכמי הדת המוסלמים, השיח' יוסף אל-קרדאוי, אמר כי בני העם הלובי פלט מקרבו את העריץ מועמר אל-קד'אפי שהתעלם מהם ושפך את דמם, וקרא לו לעזוב כפי שמובארכ עזב. הוא האשים את אל-קד'אפי בשליחת שכירי חרב אפריקאים לדיכוי ההפגנות לאחר שלא מצא לובים שיעשו זאת, וקרא למפקדי הצבא ולשבטים בלוב להצטרף למהפכה כפי שעשו מפקדי הצבא במצרים ובתוניסיה, ובכך ללוב את מעמדה הערבי והאסלאמי.

www.aljazeera.net , 21.2.11

 

מצרים: מאמצים להרכבת ממשלה חדשה; הפגנת המונים מחר

"צעירי ה-25 בינואר" מארגנים הפגנת מיליונים מחר (22.2.11) בכיכר אל-תחריר בתביעה להרכיב ממשלה חדשה במקום ממשלת אחמד שפיק המזוהה, בעיניהם, עם המשטר הישן; שפיק עצמו עושה מאמצים להרכיב ממשלה חדשה שתייצג קבוצות פוליטיות מגוונות. לפי הדווחים, ימונה ד"ר יחיא אל-גמל – מומחה לענייני חוק וחוקה וממקימי מפלגת החזית הדמוקרטית, לסגן ראש הממשלה; מוניר פח'רי עבד אל-נור ימונה לשר התיירות ויהיה השר הראשון ממפלגת אל-ופד. חברת הפרלמנט העצמאית לשעבר, ג'ורג'יט קליני, תמונה לשרת המדינה לענייני המצרים בחו"ל. על פי הערכות, יישאר שה"ח, אחמד אבו אל-ר'יט, בתפקידו; עוד דווח כי מיניסטריון התקשורת יבוטל; מיניסטריון החינוך יאוחד עם מיניסטריון ההשכלה הגבוהה תחת השר ד"ר אחמד גמאל מוסא שהיה בעבר שר החינוך והתרבות.  

אל-אח'באר (מצרים); אל-חיאת (לונדון), 21.2.11

 

האח"ס בירדן: נשתתף בהפגנות ביום שישי הקרוב

תנועת האחים המוסלמים בירדן הודיעה כי תשתתף בהפגנות המתוכננות ליום שישי הקרוב (25.2.11) בדרישה לביצוע רפורמות במדינה. בנאום שנשא (20.2.11) המלך עבדאללה הוא קרא לממשלה לפעול בתקיפות נגד השחיתות בממלכה ולבצע רפורמה פוליטית וכלכלית של ממש.

אל-דסתור, (ירדן), www.ikhwanjo.com, 21.2.11

 

בכיר פלסטיני: הרש"פ תבקש ממועה"ב להכיר במדינת פלסטין

בכיר הרש"פ, סאיב עריקאת, מסר ליומון אל-שרק אל-אוסט כי בעקבות הווטו האמריקאי במועצת הביטחון על ההצעה לגינוי ההתנחלויות, יפנו הפלסטינים לאו"ם (לעצרת הכללית) ולביה"ד הבינ"ל בהאג בעניין זה, וקרא לבצע הערכה מקיפה על מצב הרש"פ וגורל המו"מ. בכיר פלסטיני מסר ליומון כי בכוונת הרש"פ לבקש ממועצת הביטחון הכרה במדינת פלסטין בגבולות 1967, שתהיה חברה מלאה באו"ם.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 20-21.2.11

 

הווטו האמריקאי – אגרוף בעין הערבים  

אל-ראיה (קטר), 20.2.11

 

אחמד ג'בריל: לפרק את הרש"פ ולפתוח באינתיפאדה שלישית

מזכ"ל החזית העממית-המפקדה הכללית, אחמד ג'בריל, אמר ליומון הסורי אל-וטן כי הוא שמח על סילוקו של מובארכ, ידידן של ישראל וארה"ב ויריבם של העם הפלסטיני, איראן וההתנגדות בלבנון ובעזה. לדבריו, מובארכ המשיך את מדיניותו של סאדאת, האחראי יחד עם ארה"ב, לתכנון מלחמת 1973, במטרה לכונן אחריה שלום עם ישראל. עוד אמר, כי הנפגעים הגדולים מהמהפכה המצרית הם ישראל ויו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, לו קרא להתפטר, לפרק את הרש"פ ואת מנגנוני הביטחון ולפתוח באינתיפאדה פלסטינית שלישית. הוא הדגיש כי תנועתו תמשיך להחזיק בנשק בתוך מחנות הפליטים ומחוצה להם כדי להגן על זכות השיבה של הפליטים, ושיבח את סוריה על תמיכתה בהתנגדות בפלסטין, בלבנון ובעיראק. ג'יבריל הוסיף כי בקרוב ייבנה מזרח תיכון חדש שבו תפתח דרך יבשתית בין איראן, עיראק, סוריה, לבנון, פלסטין ומצרים, לאחר שארה"ב איבדה את בעלי בריתה באזור.

אל-וטן (סוריה), 16-17.2.11

 

סעודיה: צפי לחזרת המלך ולעריכת רפורמות

מקור סעודי בכיר דיווח לאתר אילאפ  שהמלך הסעודי עבדאללה צפוי לחזור לסעודיה ב-23 בחודש, לאחר ששהה כחודש במרוקו לשם החלמה, בעקבות טיפול רפואי שקיבל בארה"ב. המקור הוסיף כי בשבוע הבא צפוי עבדאללה לערוך רפורמות במדינה, ביניהן הרכבת הממשלה מחדש וקבלת החלטות בנושאי כלכלה. יצוין כי בצעד ראשון מסוגו,  נפגש (21.2.11) יו"ר מועצת השורא, עבדאללה אאל אל-שיח', עם כמה תושבים סעודיים שהגישו לשורא הצעות חוק חדשות.

www.elaph.com   אל-וטן (סעודיה), 21.2.11 

 

מצרים: דיווחים על שחרור קרוב של מנהיגי ארגון הג'יהאד המצרי

נאגח אבראהים, מראשי תנועת אל-גמאעה אל-אסלאמיה המצרית, מסר ליומון אל-חיאת שמשרד הפנים המצרי החל בהכנות לשחרורם של מנהיגי ארגון הג'האד האסלאמי המצרי, עבוד אל-זומר ובן-דודו טארק, מטעמי בריאות. בעבר נדחו בקשות החנינה שהגישו, ועתה שחרורם נשקל מחדש לנוכח העובדה שלא ברחו מכלאם בעת המהומות האחרונות. עבוד אל-זומר, מנהיגו הראשון של ארגון הג'יהאד האסלאמי המצרי, נידון לארבעים שנות מאסר על מעורבותו ברצח סאדאת ובתכנון הפיכה במצרים בשנות השבעים.

אל-חיאת (לונדון), 21.2.11