המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 20.2.2011
20/2/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 20.2.2011

 

בתקציר: תוניסיה: אלפים הפגינו בדרישה למדינה חילונית * הניה הזמין את אל-קרדאוי להוביל תפילה בעזה * סעודיה: שוחררו עצורים שיעים שהיו כלואים מ-2009  * מצרים: הממשל נענה חלקית לדרישות הציבור * איראן: עימותים בין מפגינים למשטר * גיסת בלייר: הגידול בשיעור המוסלמים – טוב לבריטניה   

 

נמשכות ההפגנות במדינות ערביות ומוסלמיות

בבחריין חזרו אלפי מפגינים לכיכר המרכזית בבירה לאחר שיורש העצר הבחריני הורה לכוחות הצבא והמשטרה לסגת מהרחובות. במקביל פתחה הממשלה בדיאלוג עם נציגי האופוזיציה (19.2.11); בכווית דווח על פציעתם של עשרות אנשים בעימותים בין כוחות הביטחון למפגינים  חסרי אזרחות, הדורשים אזרחות וזכויות חברתיות; גם בתימן ובירדן, נמשכת המחאה: בירדן קראה תנועת האחים המוסלמים בעצרת המונים לעמים הערביים להיאבק ב"שליטיהם העריצים" ולממשלת ירדן לערוך רפורמות של ממש. ארגוני נוער וארגונים עממיים בירדן אף הודיעו על כוונתם לארגן הפגנה ביום שישי הקרוב (25.2.11) בדרישה לרפורמות. בקזבלנקה וברבאט שבמרוקו מפגינים (20.2.11) אלפים בדרישה להגדיל את החירויות ולהפחית מסמכויות המלך. בסוריה דיווח אתר אופוזיציה על כוננות ביטחונית גבוהה בקריה האקדמית בדמשק לאחר הפגנת המחאה בעיר ב-17.2.11. יש דיווחים על מחאות גם בעומאן ובג'יבוטי.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון),  לה פיגארו (צרפת), 20.2.11; אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 19.2.11; www.elaph.com , 20.2.11;   www.allofjo.net www.ikhwanjo.com, 19.2.11; www.free-syria.com , 18.2.11

 

תוניסיה: אלפים הפגינו בדרישה למדינה חילונית

אלפי תונסאים הפגינו (19.2.11) בבירה בדרישה לכונן משטר חילוני, והניפו את הכרזות: "החילוניות - חירות וסובלנות" ו"עצרו את המעשים הקיצוניים." ההפגנה התקיימה יממה לאחר רצח איש דת נוצרי פולני קרוב לבירת תוניסיה. ממשלת תוניסיה וכן התנועה האסלאמיסטית אל-נהדה גינו את הרצח. 

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 20.2.11

 

דיווחים בלוב: 150 הרוגים בהפגנות ואנרכיה בכמה ערים

היומון אל-שרק אל-אוסט דיווח מפי מקורות בלוב כי בהפגנות במדינה, המתפשטות אל הבירה טריפולי  נהרגו 150 אנשים וכי בכמה ערים שוררת אנרכיה. היומון מסר כי קצינים לוביים בכירים התערבו לטובת המפגינים, וכי כמה מתומכי המשטר קראו לשליט לוב למסור את השלטון לצבא. מדיווח אחר עולה כי  נתפסו שכירי חרב שהודו כי ח'מיס אל-קד'אפי, בנו של שליט לוב, הורה להם לירות אש חיה על המפגינים. מנגנוני הביטחון בלוב טענו מצידם כי גורמים זרים – ערביים ותורכיים -  קשרו קשר כדי לפגוע ביציבות במדינה. כן דווח כי המשטר הפסיק את שירותי האינטרנט במדינה ושיבש שידורים של ערוצי לווין מתוכה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 20.2.11; www.alarabiya.net , 20.2.11

 

מצרים: היענות חלקית של הממשל לדרישות הציבור

ר"מ מצרים, אחמד שפיק, הודיע כי יערוך בקרוב חילופי גברי בממשלה. מקור בכיר מסר כי העוצר יוסר בקרוב, וכי חוק מצב החירום יישאר בתוקף, אך יופעל רק במקרים של טרור, מאבק בסמים ואסונות טבע. לדבריו, בשלב זה יתוקנו רק חלק מסעיפי החוקה, ולא יוחלפו ראשי העיתונים הרשמיים. במקביל, שחרר משרד הפנים המצרי 109 אסירים מארגונים סלפיים.

אל-אהראם, אל-מצרי אל-יום (מצרים), 20.2.11

 

איראן: עימותים בין המפגינים למשטר; מקורב למוסוי: על משה"מ להצטרף למפגינים

אתרים איראנים דיווחו על  עימותים אלימים בטהראן (20.2.11) ובערים נוספות בין מפגינים לבין כוחות הביטחון. דווח כי קווי אינטרנט וסלולארי במרכז טהראן נותקו ע"י המשטר וסיקור האירועים ע"י רשתות זרות נאסר. קודם לכן הזהירה סו"י פארס, המקורבת למשמרות המהפכה, כי ארגון האופוזיציה מוג'אהדין ח'לק מתכוון להפעיל, יחד עם המפגינים, נשק חם. ארדשיר אמיר ארג'ומנד, יועצו של מיר חוסין מוסוי, קרא לציבור להתעלם מהשמועות שמפיץ המשטר על דחיית ההפגנות, ולמשה"מ להצטרף למפגינים ולסרב לפקודת המשטר לדכא את העם. ציר המג'לס, עלי מוטהרי, ממבקרי  אחמדי-נז'אד, קרא להעמיד את הנשיא לדין, בנוסף למוסוי וכרובי, בגין חלקו ביצירת המהומות. הוא גם דחה את קריאתו של איתאללה אחמד ג'נתי להותיר את ראשי תנועת המחאה במעצר בית כיוון שטרם הועמדו לדין.

פארס, סהאם ניוז, כלמה (איראן), www.mardomak.biz 20.2.11 ; סהאם ניוז, כלמה (איראן), 19.2.11

 

איראן קוראת למשטר בבחריין להיענות לרצון

העם ללא אלימות בעודה מדכאת את מפגיניה

אל-וטן (סעודיה), 20.2.11

 

הרש"פ: קריאה ליום זעם במחאה על הווטו האמריקני

בעקבות הווטו שהטילה ארה"ב על הצעת הגינוי להתנחלויות טענו בכירים ברש"פ כי בכך איבדה ארה"ב את אמינותה כמתווך הוגן. עם זאת אמר יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, כי הרש"פ לא תחרים את הממשל האמריקני. הוועד המרכזי של פת"ח, תופיק אל-טיראוי, קרא לקיים ביום שישי (25.2) יום זעם במחאה על הווטו האמריקני. כמו כן הפלסטינים מתכוונים להעלות את הצעת גינוי ההתנחלויות בעצרת האו"ם.

אל-איאם (רש"פ), 20.2.2011 ; www.maannews.net , 19.2.2011

 

סעודיה: שוחררו עצורים שיעים שהיו כלואים מאז 2009   

האתר השיעי הסעודי ראצד דיווח (20.2.11) כי השלטונות הסעודיים שחררו מן הכלא כמה אזרחים שיעים העצורים ללא משפט מאז 2009, בגין השתתפותם בהפגנה במחוז אל-קטיף שבמזרח סעודיה, במחאה על התנכלות השלטונות לאזרחים שיעים בעיר אל-מדינה. נראה כי שחרורם של הפעילים השיעים בא בעקבות תהלוכה שקיימו (17.2.11) כמאה אזרחים שיעים באל-קטיף, במחאה על מעצרם.

www.rasid.com, 17.2.11; www.rasid.com, 20.2.11

 

הניה הזמין את יוסף אל-קרדאוי להוביל תפילה ברצועת עזה

ר"מ החמאס, אסמאעיל הניה, בירך טלפונית את ראש איחוד חכמי הדת המוסלמים, השיח' יוסף אל-קרדאוי על אימוצו את נושא פלסטין, ירושלים והסרת המצור מעל עזה, בדרשתו (18.2.11) בכיכר אל-תחריר ואת העם המצרי על ניצחון המהפכה. הניה הזמין את אל-קרדאוי להוביל תפילה ציבורית בעזה, בתקווה שבעתיד יעשה זאת במסגד אל-אקצא. אל-קרדאוי בירך על ההזמנה והבטיח לפעול כדי לממשה, ואיחל לעזה, הניצבת איתן, ניצחון ושחרור.

www.palestine-info.info, 19.2.11

 

יו"ר המג'לס האיראני: ארה"ב וישראל מחבלות במחאה במצרים

יו"ר המג'לס באיראן, עלי לאריג'אני, טען שארה"ב וישראל מנסות להחליש את המחאה העממית במצרים באמצעות מתן "סוכריות" כגון פתיחת מעבר רפיח וקרא לשליטי ערב להתנתק מארה"ב לאחר שזנחה את נשיאי מצרים ותוניסיה. רמטכ"ל צבא איראן, חסן פירוזאבאדי, הסביר שהמחאות במדינות לא ניתנות לעצירה מכיוון שמניעיהן אלוהיים ולאומיים. הוא קרא לבכירי הצבא במדינות ערב להצטרף למחאות  במדינותיהם, כדי שלא יוצאו להורג כפי שקרה במהפכה האסלאמית באיראן ובעיראק לאחר הפלת סדאם.

אילנא (איראן), 20.2.11; מהר (איראן), 19.2.11 

 

גיסתו של טוני בלייר: גידול המוסלמים בבריטניה – מגמה חיובית

לוריין בות', גיסתו של טוני בלייר, שהתאסלמה לשיעה לפני כמה חודשים, ברכה על הגידול בשיעור המוסלמים בבריטניה ואמרה שהמשך מגמה זו תועיל לה. היא הוסיפה כי מאז שהתאסלמה מעמדה בחברה מצוי בעלייה וכי אחותה שרי, בניגוד לבעלה טוני בלייר, מעריכה את דת האסלאם.

שיעה און ליין (איראן), 15.2.11