המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 18.2.2011
18/2/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 18.2.2011

 

בתקציר: השיח' אל-קרדאוי בכיכר אל-תחריר: מתפלל לכיבוש אל-אקצא * שה"ח של הרש"פ: וטו אמריקאי על גינוי ההתנחלויות – מעשה חמור *  אתר איראני: נשיא תורכיה הביע תמיכה במפגינים בטהראן * אל חיאת: מפקד צבא לבנון דן בדמשק באיומים הישראליים * הרוגים ופצועים בהפגנות בתימן

 

השיח' אל-קרדאוי בכיכר אל-תחריר: מתפלל לכיבוש אל-אקצא

בהפגנת ענק בכיכר אל-תחריר, בהשתתפות כמיליון אנשים, נערכה תפילת יום השישי בהנהגתו של ראש איחוד חכמי הדת המוסלמים, השיח' יוסף אל-קרדאוי, לראשונה מזה שנים רבות. בדרשתו, הוא הביע הערכה לצעירי מצרים על הישגיהם במהפכה נגד "פרעה העריץ" מובארכ, וטען כי המהפכה שייכת לכל המצרים - מוסלמים ונוצרים כאחד. אל-קרדאוי קרא לצעירים לתרום לבניית המדינה, לשמור על אחדותם ולמנוע את חטיפת המהפכה מידיהם, ושיבח את הודעות התמיכה של הצבא בדמוקרטיה ובבחירות ובהקמת ועדה לשינוי החוקה. הוא ביקש מהצבא לפזר את הממשלה החדשה ולשחרר את העצורים הפוליטיים והבטיח כי הצבא המצרי לא יהיה פחות פטריוטי מצבא תוניסיה. לשליטים הערבים הוא קרא  להקשיב לרצון העם, שהרי איש לא יוכל לשנות את גלגלי ההיסטוריה. בהתייחסו המיוחדת לנושא פלסטין,  ביקש אל-קרדאוי מצבא מצרים לפתוח את מעבר רפיח לרווחה והתפלל לכיבוש מחדש של ירושלים על ידי המוסלמים, כדי שהוא והמוסלמים יתפללו במסגד אל-אקצא בבטחה. קטע זה זכה לתשואות ההמון.

אל-ג'זירה TV (קטר), 18.2.11

 

מצרים: בכירים ממשטר מובארכ נעצרו בחשד לשחיתות

התובע הכללי במצרים הורה לעצור את שר הפנים לשעבר, חביב אל-עאדלי; את מזכיר המפלגה הלאומית הדמוקרטית (המפל"ד) לשעבר, אחמד עז; את שר התיירות לשעבר, זוהיר גראנה; ואת שר השיכון לשעבר, אחמד אל-מר'רבי, למשך 15 יום לצורך חקירות בחשד לניצול סמכויותיהם ולהלבנת כספים.

אל-אהראם (מצרים), 18.2.11

 

דובר משרד הפנים הבחריני: נמצאו דגלי חזבאללה בקרב המפגינים

שרי החוץ של מדינות מועצת שתה"פ במפרץ הזהירו בפגישת חירום שקיימו בבחריין (17.2.11) מפני התערבותן של "מדינות באזור" במשבר בבחריין. שה"ח הבחריני, ח 'אלד בן אחמד אאל ח'ליפה, הבהיר כי ארצו לא נעזרה בצבא של מדינה שכנה בפיזור ההפגנות; צבא בחריין מסר בהודעה ראשונה שלו כי הוא  פועל כדי לשמור על הסדר והביטחון. דובר משרד הפנים הבחריני, טארק אל-חסן, אמר כי כוחות הביטחון מצאו אצל המפגינים נשק קל, תחמושת, סכינים ודגלי חזבאללה. אגודת ההסכמה הלאומית האסלאמית, נציגתם הראשית של השיעים בבחריין, טענה כי המשטר החליט לפעול נגד הצעירים המפגינים ללא אלימות.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 18.2.11; www.alarabiya.net, 17.2.11

 

הרוגים ופצועים בהפגנות בתימן

הרוגים ופצועים בהפגנות הנמשכות זה היום החמישי בתימן. אתר אל-ג'זירה נט דיווח על שלושה הרוגים בהפגנות בעדן של בדלנים אשר קראו להיפרדות דרום תימן ולהפלת משטרו של הנשיא עבדאללה צאלח. היומון אל-חיאת דיווח על פצועים – רובם סטודנטים -  בעימותים בין תומכי הנשיא למתנגדיו בבירה צנעא ובערים נוספות. כן דווח כי האופוזיציה בתימן התנערה מההפגנות והודיעה על נכונותה לחדש את הדיאלוג עם מפלגת השלטון. היומון אל-שרק אל-אוסט מסר כי בפגישתו של הנשיא עם מנהיגי שבטים באזור  צנעא הוא הביע את מיאוסו מן השלטון וקרא למי שרוצה להחליפו להתמודד על כך בבחירות.

אל-חיאת, אל-שרק אל-אוסט (לונדון), www.aljazeera.net , 18.2.11   

 

אי בהירות לגבי כמות הנפגעים בהפגנות בלוב

היומון אל-חיאת דיווח על 19 הרוגים במחאות של מתנגדי המשטר ברחבי לוב וציין כי אמצעי התקשורת הרשמיים בלוב, דיווחו רק על הפגנות תמיכה בשליט לוב. האתר אל-ג'זירה נט דיווח על עשרות הרוגים, אך הדגיש כי אין מידע ברור בנושא. לפי דיווחים של גורמי אופוזיציה במדינה, שליט לוב, מועמר אל-קד'אפי, גייס בריונים וציידם בנשק על מנת "לטבוח" במפגינים בעיר בנגאזי.

אל-חיאת (לונדון), www.aljazeera.net  ,18.2.11

 

רמאללה: הפגנה למען סיום הפילוג וביטול הסכם אוסלו

סו"י המקורבת לחמאס דיווחה כי בהפגנה ההמונית שהתקיימה (17.2.11) ברמאללה, בדרישה לסיום הפילוג הפנים-פלסטיני, קראו המשתתפים להקמת ממשלת אחדות ברצועה ובגדה, לבניית משטר של התנגדות, להשבת המפעל הלאומי הפלסטיני ולביטול הסכם אוסלו, בטענה שמהפכת העמים הפילה את אופציית המו"מ. המפגינים שרפו דגלים של ארה"ב בטענם כי מדיניותה מכשילה את הפיוס. בגילוי דעת שחולק בהפגנה נמסר כי בשבוע הקרוב יתקיימו פעולות מחאה בדרישה לסיום הפילוג, כולל פריסת שרשרת אנושית ממטה המועצה המחוקקת ברמאללה עד המוקאטעה בעיר.

www.palestine-info.info, 17.2.11

 

איראן מברכת על המהפכה במצרים ורומסת את הדרישה לשינוי בתוכה

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 17.2.11

 

שה"ח של הרש"פ: וטו אמריקאי על גינוי ההתנחלויות – מעשה חמור

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, יכנס (18.2.11) את הועה"פ של אש"פ ואת הוועד המרכזי של פת"ח לישיבה דחופה בהמשך לשיחתו עם הנשיא ברק אובמה, בנושא ההצעה לגנות את ישראל במועצת הביטחון בגין הבנייה בהתנחלויות. שה"ח של הרש"פ, ריאד אל-מאלכי, אמר כי וטו אמריקאי על ההצעה פירושו תמיכה בצעדיה הבלתי חוקיים של ישראל.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), אל-חיאת (לונדון), 18.2.11

 

אל חיאת: מפקד צבא לבנון דן בדמשק באיומים הישראליים

היומון הלונדוני אל-חיאת דווח מפי מקורות ביטחוניים לבנוניים, כי מפקד צבא לבנון, ג'אן קהוג'י, ביקר לפני כמה ימים בדמשק במסגרת שתה"פ הצבאי בין המדינות ודן עם בכירי צבא סוריים בהתפתחויות בדרום לבנון לאור התגברות האיומים מצד ישראל ובתפקידו של צבא לבנון מול תוקפנות ישראלית.

אל-חיאת (לונדון); 18.2.11

 

חמאס נאבקת בהתארגנות בפייסבוק

המרכז הפלסטיני לזכויות אדם פרסם דו"ח על אמצעי דיכוי שמפעילה חמאס נגד צעירים שקראו בפייסבוק לסיום הפילוג בין פת"ח לחמאס. כן דווח על מעצרם של עיתונאים וחקירתם של אנשי פת"ח על פעילותם ברשתות החברתיות, כולל הפעלת אלימות כלפיהם ודרישה להימנע מהתאגדויות אסורות.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 18.2.11

 

אתר איראני: נשיא תורכיה הביע תמיכה במפגינים בטהראן

האתר האיראני משרק ניוז, המקורב לתומכי אחמדי-נז'אד, טען שנשיא תורכיה, עבדאללה גול, חרג מכללי הדיפלומטיה בביקורו בטהראן, כשמתח ביקורת על המשטר בעת קיומה של הפגנת תנועת המחאה בעיר. לטענת האתר, גול מתח ביקורת על ניתוק הרשת האלחוטית בעיר ושלל פעולה נגד העם, בהסבירו כי ממילא "הטלוויזיה מראה הכל." בדברי ביקורתו על משטרים אוטוריטאריים, טען גול שקיימים בהם חוסר צדק, שחיתות כלכלית, וחוסר מחויבות של נבחרי העם לבוחריהם. האתר קרא  לדרוש מגול להתנצל על דבריו עוד בטרם יעזוב את המדינה.

www.dadna.ir, www.sedaghatnews.ir, 15.2.2011

 

מצרים: המצב בסיני אינו מאפשר חידוש הזרמת הגז לישראל

מקור בכיר במשרד הדלק המצרי אמר כי מצרים לבדה תקבע את מועד חידוש אספקת הגז לישראל, בהתאם לנסיבות וכי לא ניתן יהיה לחדש את הזרמת הגז, טרם הרגעת המצב הביטחוני בסיני.

אל-גומהוריה (מצרים), 18.2.11