המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 17.2.2011
17/2/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 17.2.2011

 

בתקציר: ירדן: צעירים הפגינו בדרישה לרפורמות; הבדואים דורשים קרקעות * לוב: הפגנות ומעצרים לקראת "יום הזעם" *  ששה הרוגים במהומות בבחריין * חסן נאסרללה: המערך האמריקאי באזור מתפרק * ויכוח על זהותה הדתית של מצרים בחוקה החדשה * יומון איראני: הפתוא נגד סלמאן רושדי –  בתוקף

 

ויכוח על זהותה הדתית של מצרים בחוקה החדשה

בתגובה לדרישת מיעוטים במצרים, לתקן במסגרת השינויים הצפויים בחוקה גם את הסעיף השני – המגדיר את האסלאם כדת המדינה והשריעה כמקור החקיקה העיקרי – אמר שיח' אל-אזהר, ד"ר אחמד אל-טייב, כי קריאות אלה הן פתח לאנרכיה, ואין לגעת בסעיף זה. פעילים סלפים באלכסנדריה פתחו בקמפיין תקשורתי והפגינו בדרישה להותיר סעיף זה על כנו. במקביל, חתמו מאות משכילים על גילוי דעת הקורא לבטל את הסעיף השני, ולאמץ את עקרון שוויון הזכויות האזרחיות והפוליטיות מחוקת 1923.

אל-אהראם (מצרים); רוז אל-יוסף (מצרים), אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 17.2.11

 

ירדן: צעירים הפגינו בדרישה לרפורמות; הבדואים דורשים קרקעות

עשרות סטודנטים מתנועת צעירים למען שינוי [ג'איין] בירדן, הפגינו (16.2.11) מול ארמון המלך עבדאללה בעמאן, בדרישה לרפורמות פוליטיות, כלכליות וחוקתיות בממלכה שיביאו, בין היתר, להגבלת סמכויותיו של המלך. על השלטים שהניפו הצעירים נכתב "העם רוצה להרכיב בעצמו את ממשלתו" ו"רוצים רפורמה פוליטית וחוקתית מרחיקת לכת". חלק מהשבטים בממלכה ארגנו שביתות שבת בכמה אזורים בממלכה ואף חסמו כבישים בדרישה להשיב להם אדמות שנגזלו מהם. המלך הסעודי עבדאללה שוחח (16.2.11) עם עמיתו הירדני והביע את תמיכת ארצו בממשלה ובעם בירדן ובשמירה על בטחונה.

אל-קדס אל-ערבי, אל-חיאת (לונדון), www.aljazeera.net, 17.2.11 

 

יד הברזל באיראן לעומת לפיד החירות בתוניסיה ובמצרים

אל-וטן (סעודיה), 16.2.11

 

לוב: הפגנות ומעצרים לקראת "יום הזעם"

בלוב, בערים אל-בידאא ובנגאזי, פרצו (16.2.11) עימותים בין מפגינים - שקראו להפלת משטרו של השליט מועמר אל-קד'אפי ושרפו את תמונותיו - לבין כוחות הביטחון, במהלכם נהרגו לפחות ארבעה אנשים. מתנגדי המשטר הכריזו על היום (17.2.11) כ"יום זעם". היומון אל-שרק אל-אוסט דיווח כי שלטונות לוב ביצעו מעצרי מנע בקרב אינטלקטואלים, בלוגרים ועיתונאים וכי המודיעין הלובי ומשרד הפנים מארגנים הפגנות תמיכה באל-קד'אפי. מקורות רשמיים בלוב צופים הידרדרות ביחסי לוב-קטר בשל אופן סיקור המחאה בערוץ אל-ג'זירה.  

אל-קדס אל-ערבי, אל-חיאת, אל-שרק אל-אוסט (לונדון), www.aljazeera.net, 17.2.11

 

ששה הרוגים במהומות בבחריין

ההפגנות בבחריין נמשכות זה היום השלישי, ועד כה נהרגו בהן שישה אזרחים (ראו תמונה). במקביל נערכות תהלוכות תמיכה במלך הבחריני, חמד בן עיסא אאל ח'ליפה, שאמר כי למפגינים מותר להביע את דעתם בדרכים לגיטימיות ובהתאם לחוקה. האגודה הלאומית האסלאמית 'אל-ופאק', המייצגת את האופוזיציה השיעית בבחריין, הסלימה את ביקורתה והודיעה כי לא תיסוג מהחלטתה להשהות את חברותה בפרלמנט אם לא תוקם בבחריין מונרכיה חוקתית. האתר השיעי הסעודי ראצד דיווח מפי מקורבים לשר הפנים הסעודי, האמיר נאיף בן עבד אל-עזיז, כי סעודיה תתערב במצב בבחריין, אם העניינים יצאו מכלל שליטה.

אל-שרק אל-אוסט,  אל-קדס אל-ערבי , אל-חיאת (לונדון), 17.2.11; www.rasid.com, 16.2.11

www.elaph.com, 17.2.11

 

אחמדי-נז'אד: אובמה רוצה לנהל את העולם אך אינו יודע לכתוב את שמו

בנאום בפני פקידי המשטר בבושהר (דר'-מע' איראן), אמר נשיא איראן, אחמדי-נז'אד: "אובמה רוצה לנהל את העולם אך אינו יכול לשלוט ברגשותיו הקטנים ביותר. הוא אינו מבחין במה שקורה מתחת לאפו ואני חושב שאף אינו יודע לכתוב את שמו. כיצד הוא רוצה לתקן את העולם באמצעות רעיונותיו השטניים?"

אילנא (איראן), 17.2.11 

 

חסן נאסרללה: המערך האמריקאי באזור מתפרק

בטקס לזכרם של בכירי חזבאללה, בירך מזכ"ל חזבאללה, חסן נאסרללה, את העם המצרי על הפלתו של הנשיא מובארכ, האחראי, לדבריו, למותם של אלפים במצרים, בעזה ובלבנון, בשל תמיכתו בישראל ובארה"ב. הוא גם הודה לעם המצרי שאפשר את בריחתו של סאמי שהאב, מפקד חוליית חזבאללה שהיה כלוא במצרים בגין ניסיון לפגוע בביטחונה, ונכח בטקס. לדבריו, ארה"ב היא המפסידה הגדולה ממה שקורה באזור מאחר ומערך הדיקטטורות שהקימה בו מתרסק. נאסרללה טען שכוחות ה-14.3 מסיתים נגד רה"מ המיועד נג'יב מיקאתי וכי חזבאללה יתייחס לכתב האישום של ביה"ד הבינ"ל כאל זיוף וסילוף. נאסרללה קרא לאנשיו להיות מוכנים לשחרר את הגליל, אם ישראל תתקוף את לבנון, ואיים כי ארגונו ינקום את חיסולו שח עמאד מור'ניה, בפגיעה בבכירי צה"ל הנמצאים בחו"ל. 

www.moqawama.org, 16.2.11  

 

אל-סיאסה: סוריה סייעה לאסיר חזבאללה לברוח ממצרים

היומון הכוויתי אל-סיאסה, הידוע בעמדתו האנטי-סורית, דיווח כי ההנהגה הסורית נענתה לבקשת חזבאללה והנחתה את שגרירות סוריה בקהיר לסייע לסאמי שהאב, מפקד חוליית חזבאללה שברח מהכלא המצרי בעקבות המהומות במדינה, לצאת ממצרים. עפ"י הדיווח, השגרירות סיפקה לשהאב דרכון ומסמכים סוריים באמצעותם יצא דרך היבשה לסודאן, ומשם לסוריה וללבנון.  

אל-סיאסה (כוית), 17.2.11

 

אל-אח'באר: כך הכשיר מור'ניה את הפלגים הפלסטינים למאבק בישראל

במאמר לציון שלוש שנים לחיסולו של עמאד מור'ניה, מבכירי חזבאללה, סיכם אבראהים אל-אמין, יו"ר מועצת המנהלים של היומון הלבנוני אל-אח'באר, המקורב לחזבאללה, את חלקו של מור'ניה בהכשרת הפלגים הפלסטינים לעימות עם ישראל, שכלל העברת פעילים מפלסטין לאימונים בסוריה, בלבנון ובאיראן, שיגור אספקה, ציוד ופעילי חזבאללה לארגונים הפלסטינים, וכן הקמת יחידות חי"ר, הנדסה, צלפים ונ"ט בארגונים אלה.

אל-אח'באר (לבנון), 17.2.11

 

יומון איראני: הפתוא נגד סלמאן רושדי –  בתוקף

לרגל יום השנה ה-23 לפתוא שפרסם מייסד המשטר באיראן, איתאללה ח'ומיני, נגד סלמאן רושדי, המתירה את דמו בעקבות ספרו 'פסוקי השטן', טען היומון ג'ומהורי-י אסלאמי שהפתוא שרירה וקיימת והיא תרדוף את 'הגופה המתהלכת' רושדי עד יומו האחרון. לדברי היומון, אמר מנהיג איראן עלי ח'אמנאי, כי הפתוא של ח'מיני נגד רושדי היא חץ שנורה ולא ניתן לעצירה עד שיפגע במטרתו.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 17.2.11