המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
כותב ליבראלי: השלטון במדינות ערב – עסק משפחתי
16/2/2011

 

כותב ליבראלי: השלטון במדינות ערב – עסק משפחתי

 

במאמר שפרסם (29.1.2011) באתר הליבראלי  www.ahewar.org, תקף אחמד רג'ב, עיתונאי עיראקי החי בשבדיה, את הדיקטטורות והשחיתות השלטונית במדינות הערביות והאסלאמיות ואת תופעת הורשת השלטון במדינות אלו. כדוגמא, הוא הציג שורה של תפקידים מרכזיים בתימן המאוישים על ידי קרובי משפחתו של הנשיא עלי עבדאללה צאלח.

להלן תרגום המאמר:

 

רוב המדינות הערביות והמוסלמיות נוהגות במדיניות של דיקטטורה אווילית. הן מדכאות את עמיהן במעקבים משטרתיים, מעצרים, בתי סוהר, מחנות מעצר ועינויים בדרכים הנוראות ביותר, עד מוות. כל המעשים הפליליים האלה מתרחשים אל מול עיניהם של המטיפים לאסלאם אשר מפרסמים מעת לעת מילים נאלחות והערכות שגויות, שאותן הם מכנים 'פתוות', בעודם ניצבים בשורה אחת עם הדיקטטורים ועם השוביניסטים נגד ציפיות העמים. [אזכיר לדוגמה את] הרמאים שהם בעלי מעמד דתי גבוה – [השיח'ים העיראקים] [אבו-בסיר] אלטרטוסי [אידיאולוג בכיר של הזרם הסלפי-הג'יהאדי], חארת' אל-ד'ארי [מזכ"ל אגודת חכמי הדת המוסלמים בעיראק], עבד אל-כרים זידאן [מפקח תנועת האחים המוסלמים בעיראק לשעבר] וכנופיית הווהאבים, בעלי הגישות הכיתתיות ומוצצי הדם.

ההיסטוריה המודרנית של האנושות רושמת מספר רב של דיקטטורים ומוצצי דם של עמים כמו [רה"מ הקמבודי לשעבר] פול פוט, [נשיא הפיליפינים לשעבר] פרדיננד מארקוס, [שליט צ'ילה לשעבר] אוגיסטו פינושה, [שליט הרפובליקה המרכז-אפריקאית לשעבר] ג'אן בידל בוקאסה, [שליט רומניה לשעבר] צ'אוצ'סקו, [נשיא זאיר לשעבר] מובוטו ססה סקו, [נשיא מצרים] חוסני מובארכ, [נשיא סוריה] בשאר [אל-אסד], [נשיא סודאן] עומר חסן אל-בשיר, [שליט לוב] מועמר אל-קד'אפי , [נשיא עיראק לשעבר] סדאם חוסיין, [נשיא תימן] עלי עבדאללה צאלח, [נשיא תוניסיה לשעבר] עלי זין אל-עאבדין ואחרים. הרשימה של הפושעים האלה עוד ארוכה.

 

העמים התקוממו וטיטאו מעליהם דיקטטורים רבים: בעבר הקרוב העם התוניסאי הצליח להתקומם ולשים קץ לדיקטטור עלי זין אל-עאבדין, שברח לסעודיה כדי למצוא מקלט אצל חכמי הדת השוטים והממלוכים של משפחת המלוכה הסעודית. היום בני העם המצרי מתקוממים כדי לשים קץ לפנים המכוערות הקרויות חוסני מבארכ. מחר יגיע תורם של שליט סוריה הטיפש בשאר [אל-אסד], עומר אל-בשיר [שליט סודאן], עלי עבדאללה צאלח [נשיא תימן], מןעמר אל-קד'אפי [שליט לוב] ושל כל הבוגדים והמכורים באזור, משום שהסיבות שמובילות לפיצוץ ולהתקוממות קיימות בכל המדינות הערביות והמוסלמיות. הסיבה הראשית לכך היא היעדר דמוקרטיה בהן, שאת מקומה תופסת מדיניות הטרור והנקמה בנוסף לשחיתות המתעצמת בכל מוקדי הכוח של הממשלות הרודניות האלה.  

 

השליטים הדיקטטורים עושים כל דבר כדי להישאר בשלטון. בהגיעם למצב של תשישות וייאוש, הם פועלים כדי להוריש את השלטון לבניהם, אחיהם או קרובי משפחתם, ואם אלה אינם בנמצא - הם מנסים להעניק את השלטון לאחד מאנשי השבט שלהם...

 

הדיקטטורים האלה שצברו כוח באמצעות שפיכות דמים ואלימות מקדמים ומכשירים את בניהם על מנת שיהפכו לראשי המדינות לאחר לכתם. דוגמא לכך היא הורשתו של חאפט' אל-אסד לפני מותו את השלטון לבנו הפחדן בשאר ומינויו לנשיא, והכשרתו של סדאם חוסיין את בנו האומלל קוסיי לנשיאות.

 

[השליטים] החלשים משתמשים באמצעים אחרים: למשל, הם מבקשים משיח' מסוים פסיקה שתתיר להם להוריש את השלטון לבניהם,. כך פעל הדיקטטור חוסני מובארכ שהוריש את השלטון לבנו גמאל וכדי לבצע זאת פנה אל  איגוד נאמני הסונה במחוז דמנהור שפסקו כי מותר לו להוריש את השלטון לבנו גמאל.

 

בדומה פעל גם הדיקטטור מועמר אל-קד'אפי ששולט בלוב מאז 1968, כשבחר בבנו סיף אל-אסלאם אל-קד'אפי להיות יורשו; וכך גם הדיקטטור עלי עבדאללה צאלח - שעלה לשלטון בשנת 1978 לאחר מזימות רבות והרג הנשיאים אבראהים אל-חמדי ואחמד אל-ר'שמי – אשר בחר בבנו, הקולונל אחמד עלי עבדאללה צאלח, מפקד משמר הרפובליקה והכוחות המיוחדים, להיות לו ליורש... הדיקטטורות בכל המדינות הערביות והמוסלמיות הן דומות – בסוריה, ירדן, מצרים, סעודיה, איראן, תורכיה, סודאן, אלג'יריה, סומליה ומדינות נוספות.

 

לבסוף אני מזמין אתכם לגחך ולהכיר את האחים וקרובי המשפחה של הדיקטטורים באמצעות [הכרת] האחים וקרובי המשפחה של הדיקטטור עלי עבדאללה צאלח ולהבין מדוע המוני העם מתקוממים כדי לשים גבול למושחתים האלה ולגנבי המזון של העם :     

עלי עבדאללה צאלח (האב) - נשיא רפובליקת תימן

אחמד עלי עבדאללה צאלח (הבן) -  מפקד משמר הרפובליקה והכוחות המיוחדים

יחיא מוחמד עבדאללה צאלח (האחיין) - ראש הביטחון המרכזי

טארק מוחמד עבדאללה צאלח (האחיין) - מפקד המשמר המיוחד

עמאר מוחמד עבדאללה צאלח (האחיין) - מפקד מנגנון הביטחון הלאומי

עלי מוחסן צאלח אל-אחמר (האח למחצה) - מפקד האוגדה הראשונה

עלי צאלח אל-אחמר – מפקד חיל האוויר ומפקד חטיבת התעופה השישית

תופיק צאלח עבדאללה צאלח (האחיין)- החברה הלאומית לטבק ולגפרורים

אחמד אל-כחלאני (אבי אשתו הרביעית של הנשיא) - עבר מתפקיד ראש עיר הבירה למושל ואז לשר וכו'

עבד אל-רחמן אל-אכוע (אחי האישה השלישית) - עבר מתפקיד של שר למושל ואז ראש עיר הבירה וכו'
עמר אל-ארחבי (אחיו של החתן) - מנהל חברת הנפט התימנית

עבד אל-כרים אסמאעיל אל-ארחבי (דודו של החתן) - סגן רה"מ, שר התכנון, ראש הקרן החברתית לפיתוח

ח'אלד אל-ארחבי (החתן) - מנהל הארמונות הנשיאותיים

עבד אל-והאב עבדאללה אל-חג'רי (אחי האישה השנייה) - שגריר תימן בוושינגטון

ח'אלד עבד אל-רחמן אל-אכוע (אחי האישה השלישית) – מנכ"ל משרד החוץ

עבד אל-ח'אלק אל-קאד'י (בן דוד של הנשיא) – מנהל חברת התעופה התימנית

[עבדאללה] אל-קאד'י - מפקד חטיבת אל-מג'ד בתעז

מהדי מקולה (מכפרו של הנשיא) - מפקד פיקוד דרום

מוחמד עלי מוחסן (מכפרו של הנשיא) – מפקד פיקוד מזרח

צאלח אל-ד'נין (מכפרו של הנשיא) - המפקד לשעבר של כוחות ח'אלד

עלי אחמד דויד (החתן) - ענייני השבטים

נעמאן דויד (אחי החתן) - מושל מחוז צנעא ולפני כן מחוז עמראן, מנכ"ל מפעל לבטון בעמראן במשך עשר שנים

ג'בראן מג'אהד אבו שוארב (אחי החתן) - מושל עומראן

 

הרשימה עוד ארוכה ואיננו יכולים להזכיר את כל השמות הקשורים בקרבה משפחתית וייחוס [לנשיא], אשר שולטים בתימן, בצבאה, בתקשורת שלה ובדעת הקהל  ועומדים מאחורי קבלת ההחלטות. זאת בניגוד לחוקה של רפובליקת תימן הדנה בדמוקרטיה של הרפובליקה ולא באוטוקרטיה שלה.

ולבסוף נקרא יחדיו: שיפלו הדיקטטורים וייפול כל מי שמחזיק במושכות השלטון ומקורב לאח ולבן ולבית האב. שיפלו השחיתות, הייחוס והאפליה בכל מקום ובכל זמן.