המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 8.2.2011
8/2/2011

 

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 8.2.2011

 

בתקציר: שגריר איראן בלבנון: חובתנו לסייע למאבק העממי במדינות ערב * נאסרללה: הלוואי ויכולתי למסור נפשי למען המהפכה במצרים * האם קם מנהיג למהפכת הצעירים במצרים?  * רל"ש אחמדי-נז'אד בדמשק: המהפכה האיראנית היא מהפכה אלוהית * מצרים: אוסאמה אלבאז השתתף בהפגנות

 

מצרים: מובארכ ממשיך לאחוז במושכות; ההפגנות להדחתו נמשכות

בעוד ההפגנות בקהיר הקוראות להסתלקותו של הנשיא מובארכ נמשכות, קיים הנשיא דיונים עם ראשי השלטון על דרכי טיפול במצב וצפויים דיונים נוספים במשך היום (8.2.11). סגן הנשיא, עמר סלימאן, מסר כי מובארכ חתם על החלטה נשיאותית להקמת ועדה לטיפול בתיקונים הנדרשים בחוקה והורה לאפשר למפגינים חופש ביטוי. סלימאן הדגיש כי קיים לוח זמנים להעברת השלטון.

אל-אהראם (מצרים), אל-קדס אל-ערבי (לונדון), www.alarabiya.net, 8.2.11

 

תוצאות ההצבעה בסודאן: פיצול המדינה לדרום וצפון

אל-ג'רידה (כווית), 7.2.11

 

נאסרללה: הלוואי ויכולתי למסור נפשי לטובת המהפכה במצרים

בעצרת הזדהות עם העם המצרי בדאחיה (7.2.11), הביע מזכ"ל חזבאללה, חסן נאסרללה, את כמיהתו להיות ברחובות מצרים ולמסור נפשו למען מטרות המהפכה, והבטיח להעמיד לרשות העם המצרי את כל משאביו. לדבריו, המהפכה במצרים - הסוחפת את העם המצרי על כל מרכיביו, ללא מעורבות חיצונית, אמריקאית או איראנית - שקולה בחשיבותה למלחמת לבנון 2006 ולמלחמת עזה ב-2008, והיא תשנה את פני האזור ותשפיע על מאזני הכוח בעולם. הוא ציין כי בעצה עם הידידים המצרים, הוחלט לדחות את הבעת התמיכה במפגינים כדי שלא יטענו כלפיהם שהם זרוע של חזבאללה ואיראן וטען כי ארה"ב מנסה לשפר את תדמיתה בעולם הערבי והאסלאמי ע"י ניכוס המהפכה, למרות שהיתה התומכת הגדולה של "הדיקטטורה הגרועה ביותר באזור." לדבריו, המניע היחיד לתמיכתה של ארה"ב במשטר כלשהו, הוא מידת נאמנותו לאינטרסים שלה ושל ישראל ולא זהותו או אופיו. הוא הזהיר את אנשי הדת שיצטרכו לתת דין וחשבון בפני אללה, אם לא יתמכו במפגינים.

www.moqawama.org, 7.2.11

 

מצרים: אוסאמה אלבאז השתתף בהפגנות

יועצו המדיני של הנשיא מובארכ, ד"ר אוסאמה אלבאז (בתמונה, במרכז), שנעדר מהזירה הפוליטית בחודשים האחרונים, הצטרף לשורות המפגינים בכיכר אל-תחריר.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 8.2.11

 

האם קם מנהיג למהפכת הצעירים במצרים?  

הבלוגר ואיל ר'נים – עובד חברת גוגל במצרים הנחשב למקים דף הפייסבוק "כולנו ח'אלד סעיד", ועל כן ליוזם הפגנות המחאה הנרחבות – שוחרר מן הכלא המצרי לאחר שנעלם ערב הפגנות ה-25.1.11. עשרות אלפים הצטרפו לדף פייסבוק הקורא לר'נים לשמש דוברם הרשמי של הצעירים בפני המשטר.

אל-שורוק (מצרים),  www.facebook.com, 8.2.11

 

רל"ש אחמדי-נז'אד בדמשק: המהפכה האיראנית היא מהפכה אלוהית

רל"ש נשיא איראן, אספנדיאר רחים משאי, אמר בביקור במחנה פליטים פלסטיני בדמשק כי המהפכה האסלאמית של איראן היא מהפכה אלוהית השייכת לכל שוחרי החירות בעולם ולא לאיראנים בלבד, וכי עוצמתה של איראן נובעת מכוחו של האסלאם ופחות מרגשות לאומיים. על תמיכת טהראן בפלסטינים אמר שהיא חזקה ולא בת חלוף. ביריד טכנולוגיה איראנית בדמשק, בהשתתפות כמאה חברות מאיראן, אמר משאי כי ארצו רוצה שסוריה תהנה מטכנולוגיה מתקדמת ושהנוכחות האיראנית הרבה בדמשק היא במסגרת שתה"פ ביניהן. כן דווח שחברות התעופה של שתי המדינות חתמו על חמישה הסכמי שת"פ.

פרס טי וי (איראן), 8.2.11 ; תשרין (סוריה), 8.2.11 www.sns.sy, 7.2.11

 

שגריר איראן בלבנון: חובתנו לסייע למאבק העממי במדינות ערב

שגריר איראן בלבנון, רזנפר רכנאבאדי אמר כי ממשלתו של 'חכם ההלכה' מוציאה לפועל את צווי האל וכי טהראן משתפת פעולה עם כל הצדדים בלבנון, אך לא עם מי שמשת"פ עם ישראל. הוא דחה את הטענה כי דברי המנהיג עלי ח'אמנאי על מצרים הם התערבות בענייניה, ואמר כי תמיכת טהראן במאבקם של עמים באזור נגד העושק והעריצות נובע מחובה דתית ומוסרית וכדי להזהירם מפני מעורבות של ארה"ב בענייניהם. הוא ציין כי היחסים עם סעודיה ומדינות המפרץ תקינים וכי הסחר עם איחוד האמירויות עולה על 15 מליארד דולר. לדבריו, טהראן פועלת כדי לבלום את מאמצי ארה"ב לחבל באחדות העיראקית.

www.almustaqbal.com (לבנון), 7.2.11; www.annahar.com (לבנון (לבנון), 6.2.11

 

אל-מוסקבל: דיונים על שת"פ צבאי בין תורכיה ללבנון

היומון הלבנוני אל-מסתקבל  דיווח על פגישה בבירות (7.2.11) בין מפקד צבא לבנון, הגנרל ג'אן קהוג'י,  לשגריר התורכי והנספח הצבאי התורכי בלבנון, בה נדון הידוק שתה"פ בין הצבאות של שתי המדינות.

אל-מסתקבל (לבנון); 8.2.11

 

טהראן: כנס על השפעותיה השליליות של הוליווד

בטהראן התקיים כנס (6-7.2.11) "הוליווד והקולנוע" בהשתתפות 27 במאים ממדינות שונות, בהן שווייץ אוקראינה, אוסטרליה ולבנון, שדן בהשפעתה השלילית של הוליווד וקשריה עם הציונות, הטרור, כת השטן והאסלאמופוביה ונטען כי הוליווד היא חוד החנית בקידום השקפות מטריאליסטיות. ראו קליפ ב -פרס טיוי

פרס טי וי (איראן), 7.2.11

 

נקבע מועד לבחירות המקומיות ברש"פ

דובר ממשלת הרש"פ, ר'סאן אל-ח'טיב, מסר כי הבחירות המקומיות בגדה וברצועה יתקיימו ב- 9.7.11 וכי הממשלה הורתה לוועדת הבחירות להיערך בהתאם. לדבריו, אם החמאס תסרב לקיים את הבחירות, הן ייערכו בגדה בלבד. יצוין בקיץ 2010 החליטה הממשלה לדחות את הבחירות שנקבעו לאותה העת, אולם לפני כחודשיים קבע בית משפט העליון הפלסטיני כי החלטה זו איננה חוקית.

www.maannews.net, 8.2.11