המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
בעלת טור: הפייסבוק שינה את כללי המשחק בעולם הערבי
4/2/2011


בעלת טור ערבית: הפייסבוק שינה את כללי המשחק בעולם הערבי

 

בעלת הטור ביומון הלונדוני, אל-שרק אל-אוסט, סוסן אל-אבטח', פרסמה מאמר אודות תפקידו של האינטרנט בארגון המחאות במצרים ובתוניסיה והדגישה כי הבסיס למחאות במצרים כבר קיים זמן רב ברשת החברתית. אל-אבטח' טענה כי בשונה מן העבר, במחאות הנוכחיות נאבקים המפגינים למען ערכים כגון צדק חברתי ודמוקרטיה ולא ממקדים את זעמם בישראל. הכותבת השוותה מחאות אלה גם ל"מהפכת הארז" בלבנון שהתרחשה בשנת 2005, והביעה תקווה כי בני הנוער בעולם הערבי בשלים יותר להגשים את חלומותיהם מאשר בני הנוער הלבנונים, אשר הציבו בשעתם שיקולים עדתיים לפני שיקולים לאומיים.

להלן קטעים מתוך המאמר:

"אנו נמצאים בנקודת מפנה היסטורית. לראשונה, הערבים כועסים ומתקוממים למען דמוקרטיה וצדק חברתי. המפגינים בתוניסיה ובקהיר לא שרפו דגלים של ישראל, לא קראו קריאות למען הערביות בצורה גורפת. הם סירבו שיאמרו כי המהפכה שלהם היא נגד העוני ולמען הלחם. הם עמדו על כך כי ה[מהפכה] שלהם היא בבחינת צעקה למען החירות והכבוד. זוהי שפה מרעננת היוצאת מן הלב. היא גרמה  לדינוזאורים של האופוזיציה היהירים ביותר לחוש בושה בסיסמאותיהם... 'נראה שאנחנו באים מתקופה אחרת' אמר אחד השמאלנים הותיקים, [והוסיף]: 'עלינו להתחדש כדי למשוך את הצעירים'...

 

23 מיליון מצרים משתמשים ברשת האינטרנט, קרי רבע מהעם [המצרי], פי כמה מאלה אשר יצאו לרחובות. ביטול אמצעי התקשורת בצורה כוללת, לראשונה מאז ההיסטוריה של האינטרנט, לא ביטל את המהפכה, הוא [רק] שיבש את מהלכה והאריך את חיי המשטר בכמה שעות.

 

הבלוגים ודפי הפייסבוק עדים לכך שהמהפכה המצרית היתה מוכנה באופן [וירטואלי] זמן רב לפני שהפכה למציאות... עולם אחר צמח בחלל האלקטרוני, במקביל [לעולם] שהמשטר חשב שהוא אוחז בו בגרונו...

 

הצעירים תכננו כל דבר לפני פרוץ המחאות: הם הכינו מפות, הפיצו הוראות, החליפו ביניהם תסריטים. הם ידעו מה הם רוצים. ביום השני של ההפגנות, בעוד הדיון בין הפוליטיקאים לבין הפרשנים נסב על הרפורמות שהמוחים דורשים לבצע, יצאה הבלוגרית המפורסמת נוארה נג'ם ואמרה בנחישות: ' ברור שלא מבינים אותנו. המטרה שלנו אינה להטריד את המשטר... אנחנו נמשיך עד אשר נשמע את המילים: אנחנו מבינים אתכם. זוהי בקשתנו הסופית, ולא נוריד את סף דרישתנו. זוהי התייחסות של אחת מהמנהיגים של מורדי הפייסבוק לדבריו האחרונים של הנשיא התוניסאי המודח, זין אל-דין בן עלי, לפני כמה שבועות [למפגינים בארצו].

 

דבריה של נוארה לפני כמה ימים בלבד נראו סוריאליסטים, [כאילו] יצאו מן ההקשר, ואולם אני רואה כי התוכנית האינטרנטית עלתה אפילו מעל לדמיונו של מייסד הפייסבוק עצמו, מרק צוקרברג, אשר רצה להפוך את האתר שלו לעולם [וירטואלי], הדומה למציאות... צוקרברג, בגן העדן האמריקאי שלו לא שיער, לבטח, שהאתר שלו ישפיע בצורה כזו על חברות משוללות חירויות, ואשר את קולן מזייפים בקלפיות.         

 

מבלי להתייחס להשלכות המחאות הנוכחיות ומי יקטוף את הפירות וכיצד, חוקי המשחק הפוליטי בעולם הערבי השתנו, לאחר שהשד יצא מהבקבוק של המכשירים האלקטרוניים. זהו שד שוחר שלום, עדין, אשר משתמש בשריריו החזקים רק על מנת ללחוץ על המקשים ולשחרר צעקות מהגרונות. בנחישות. זהו שד עקשן, והוא הולך לקראת מטרתו כמו חץ.

 

יצוין כי 'מהפיכת הארז' הלבנונית אשר פרצה ב-2005 [לאחר רצח אל-חרירי], לא היתה שונה ממה שראינו בתוניסיה ובמצרים  מבחינת רוח הנעורים שלה, סגנונה המושך, ודרישתה לחירות ולדמוקרטיה... אולם, מהפכת הארז  נחטפה מידי הצעירים משום שהם איבדו את הכיוון שלהם, הם שבו ונאספו סביב המנהיג במקום [סביב] העיקרון, והעדיפו את העדה על פני המולדת. מכאן שניתן  לומר כי בעוד שלבנון יצאה מ [דפי] ההיסטוריה, הערבים החליטו להיכנס [לדפי ההיסטוריה], בתקווה שהחלומות של הצעירים במצרים ובתוניסיה בשלים יותר מהתודעה של בני 'מהפכת הארז' אשר נגדעה באיבה..."[1]



[1] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 3.2.2011