המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 26.1.2011
26/1/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 26.1.2011

 

בתקציר: אל-מסתקבל: חזבאללה כפה את מיקאתי על לבנון * נאסרללה: כוחות ה-14.3 חותרים למונופול שלטוני * שה"ח הכוויתי: הכור האיראני – סכנה לסביבה * עזה: ממשל החמאס החרים ספרים בגין הפרת השריעה * עריקאת: אין הסכמות בנוגע לפליטים * שיח' אל-אזהר: בכוונת ישראל לפורר את העולם הערבי

 

סיעת אל-מסתקבל: חזבאללה כפה את מיקאתי על לבנון

גילוי דעת שהוציאה (25.1.11) סיעת אל-מסתקבל בראשותו של סעד אל-חרירי קובע, כי חזבאללה כפה את בחירתו של נג'יב אל-מיקאתי לר"מ לבנון על העם הלבנוני וכי זו 'פגיעה מתועבת' בלב הדמוקרטיה, המוכיחה שוב כי חזבאללה מפנה את נשקו כלפי פנים ולא כלפי ישראל. גילוי הדעת מבהיר שסיעת אל-מסתקבל לא תצטרף לממשלתו של אל-מיקאתי ומטיל את האחריות להפגנות הנוכחיות במדינה על כוחות ה-8 במרץ. במאמר בעיתון אל-מסתקבל טען בעל הטור פיצל סלמאן, כי אפשר וההפגנות יובילו לעימותים עממיים עדתיים שהמדינה טרם ידעה כמותם. לדברי היומון, איראן וסוריה אחראיות ל'הפיכה החוקתית' בלבנון. היומון אל-ספיר מסר שהאופוזיציה מעדיפה לשמור על שקט ולהימנע מעימותים אלימים.

אל-מסתקבל (לבנון), 25-26.1.11;  אל-ספיר (לבנון), 25.1.11 

 

נאסרללה תוקף את כוחות ה-14.3: הם חותרים למונופול שלטוני

כמה שעות לאחר שהטיל נשיא לבנון, מישל סולימאן על מועמד כוחות ה-8 במרץ לראשות הממשלה, נג'יב מיקאתי, את מלאכת הרכבתה, קרא מזכ"ל חזבאללה, חסן נאסרללה,ללבנונים לפעול ליציאה מן המשבר באמצעות ממשלת שותפות לאומית, והזהיר כי סירובם של כוחות ה-14.3 להשתתף בממשלה יעיד על רצונם הבלתי מתפשר למונופול שלטוני. נאסרללה הדגיש כי מטרתו היחידה של חזבאללה היא הגנה על לבנון, ומיקאתי, כמו ממשלתו שתקום, אינם של חזבאללה. הוא טען כי כוחות ה-14.3 קשרו קשר נגד ההתנגדות בשנת 2005, הסיתו למלחמה נגד חזבאללה ב-2006, והשתמשו בביה"ד הבינ"ל לרצח רפיק אל-חרירי כדי לפגוע בהתנגדות, מזימות שכולן נדונו לכישלון.

www.nowlebanon.com, 25.1.11

 

החוקה הלבנונית

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 26.1.11

 

כיהאן: ההתנגדות בהובלת איראן מנצחת את המערב בלבנון ובכל החזיתות

היומון האיראני כיהאן, המקורב למנהיג עלי ח'אמנאי, טען שמה שמתחולל במזה"ת הוא מלחמה חמה ורכה בין חזית ההתנגדות בהובלת איראן לשלטון היהירות (המערב בראשות ארה"ב) וכי חזית ההתנגדות מנצחת בלבנון, בעיראק, באפגניסטן, במצרים, בסודאן, בנוסף לניצחונה של איראן בשיחות הגרעין באיסטנבול. כיהאן קרא לסלק מן האזור את הכוחות המובסים, בני בריתם של המערב. 

כיהאן (איראן), 26.1.11

 

שר החוץ הכוויתי: הכור האיראני – מסכן את הסביבה

מוחמד צבאח, שר החוץ הכוויתי, אמר כי ארצו חוששת מאוד מכור הגרעין האיראני ומן הנזק שייגרם לסביבה במקרה של תקלה בכור. צבאח הביע גם חשש מפני האיום על הזהות האסלאמית-ערבית של מדינות שתה"פ במפרץ, שם הפכו האזרחים למיעוט בשל יבוא מוגזם של עובדים זרים.

אל-סיאסה (כווית), 26.1.11

 

איראן: פיקוח מיוחד על הגלישה באינטרנט

מפקד משטרת איראן, אסמאעיל אחמדי-מוקדם, אמר שארצו הקימה משטרת סייבר כחלק מהמאמץ לטפל בפשעי אינטרנט ולהגן על האינטרסים הלאומיים של המדינה.

פרס טי וי (איראן), 24.1.11

 

איראן: המשטר מאיים על חופש הגלישה באינטרנט

פארס (איראן), 26.1.11

 

עזה: ממשל החמאס החרים ספרים בטענה של הפרת השריעה

ממשל החמאס החרים שני ספרים, של סופר סורי וסופר מצרי, מחנויות הספרים בעזה, בטענה שהם מפרים את השריעה האסלאמית. המרכז הפלסטיני לזכויות אדם גינה את הצעד, הפוגע, לדבריו, בחופש הביטוי והפרסום. בעל הטור ביומון הרש"פ אל-חיאת אל-ג'דידה, עאדל עבד אל-רחמן, טען כי זהו חלק ממסע שהחמאס מנהלת בשנים האחרונות נגד התרבות והידע וקרא לתנועה התרבותית הפלסטינית לצאת נגד ההפרות שהתנועה מבצעת ולמען הגנה על הנאורות והדמוקרטיה.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 26.1.11; www.wafa.ps, 25.1.11

 

עריקאת: לא הגענו לשום הסכמה בנוגע לפליטים

ראש צוות המו"מ באש"ף, סאיב עריקאת, אמר כי פרסום מסמכי המו"מ ע"י ערוץ אל-ג'זירה הוא חרפה ללא תקדים בהיסטוריה הערבית ונועד להפיל את הרש"פ ולהענישה על עמידתה האיתנה במשך 18 שנות  מו"מ, בלא קבלת שום הצעה ישראלית. עוד אמר שמשרדו יציג את כל מסמכי המו"מ ויוכיח שמדובר בפרסומים שקריים, וכי הוא שוקל לתבוע לדין את הערוץ על הסתה לרצח [שלו ושל משפחתו]. עריקאת איים לפרסם מסמכים שיחשפו את המשטרים העומדים מאחורי הערוץ ויחסיהם עם ישראל וארה"ב והדגיש כי הרש"פ לא הגיעה לשום הסכמה עם ישראל בנוגע לפליטים וכי על ישראל לקבל אחריות על הפליטים לפי החלטה 194. לדבריו, הפליט הוא זה שיבחר אם לחזור לשטחי 48' או למדינת פלסטין. עוד טען כי מזרח ירושלים ומסגד אל-אקצא הם שטחים כבושים ומזרח ירושלים צריכה להיות בירת פלסטין.

www.alaahd.com, 25.1.11

 

המשטרים הדיקטטוריים במנוסה בעקבות ההפיכה בתוניסיה

אל-ערב אל-יום (ירדן), 23.1.11

 

שיח' אל-אזהר: בכוונת ישראל לפורר את העולם הערבי

שיח' אל-אזהר, ד"ר אחמד אל-טייב, הזהיר מפני תכניות ישראליות ומערביות לפורר את העולם הערבי, במטרה להפוך את ישראל למדינה הגדולה השולטת באזור. לדבריו, ההוכחה הטובה ביותר לכך היא מה שקורה בעיראק, סודאן, תימן ומדינות המגרב הערבי. אל-טייב הצר על הקריאות בחו"ל לפצל את מצרים ל-3 מדינות קטנות – מוסלמית, נוצרית ונובית, ואמר כי החברה המצרית היא המלוכדת בעולם.

אל-אהראם (מצרים), 25.1.11