המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 23.1.2011
23/1/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 23.1.2011

 

בתקציר: אל-אח'באר: על ה-8 במרץ לנהוג באיפוק מול יריביו; חזבאללה וסוריה שללו מינוי חרירי לר"מ * ג'עג'ע: ממשלת חזבאללה תהפוך את לבנון לעזה * סוריה: נעלם עיתונאי פלסטיני החוקר את החמאס * גילוי דעת מסעודיה ומהמפרץ לתמיכה בתוניסאים  *  מצרים שוקלת מתן מקלט לנשיא תוניס המודח

 

ראש צוות המו"מ הגרעיני של איראן: מוכנים לשיחות נוספות

ראש צוות המו"מ הגרעיני של איראן, סעיד ג'לילי, אמר לאחר כשלון השיחות מול ה-5+1, כי טהראן נכונה לשיחות נוספות בכל עת, ברוח הצעותיה. יצוין כי ה-5+1 דחו את תנאיה המוקדמים של איראן בשיחות איסטנבול, שכללו הסרה של הסנקציות והכרה מלאה בזכותה להעשיר אורניום על אדמתה מבלי שזה יימסר בתמורה למוטות דלק גרעיני מהמערב. חבר צוות המו"מ האיראני, עלי באקרי, טען שמעמדה של איראן טוב מבעבר וכיום היא זו המציבה תנאים מוקדמים למערב ולא להיפך. היומון כיהאן, המקורב למנהיג איראן ח'אמנאי, טען שאיראן ניצחה בסבב השיחות באיסטנבול הודות לדבקותה באסלאם ולמסר המהפכני של מייסד המשטר, איתאללה רוחאללה ח'ומיני. בנאום ברשת (צפ' איראן), קרא אחמדי-נז'אד למעצמות לחזור לשולחן המו"מ ותלה את כשלון השיחות באיסטנבול בלחץ ישראלי על ה-5+1.

אירנא, כיהאן, פרס טי וי (איראן), 23.1.11; פארס (איראן), 22.1.11 

 

אל-אח'באר: על ה-8 במרץ לנהוג במתינות עם יריביו; חזבאללה וסוריה שללו מינוי חרירי לר"מ

על רקע הסיכוי שמחנה ה-8 במרץ בלבנון ירכיב את הממשלה הבאה, הציע בעל הטור ג'אן עזיז ביומון הלבנוני אל-אח'באר, המזוהה עם חזבאללה, לאמץ את המלצותיו של מנהיג הדרוזים, וליד ג'ונבלאט, לנהוג במתינות עם ה"צד השני" ולא לפנות לרחוב, לא להפעיל אמצעי דיכוי או התנקשויות פוליטיות. מאמר אחר בעיתון קבע כי נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, ומזכ"ל חזבאללה, חסן נאסרללה, הביעו בפני קטר ותורכיה התנגדות נחרצת למועמדותו של אל-חרירי לראשות הממשלה הבאה, וכי דבר זה הכשיל את ניסיונותיהן של קטר ותורכיה להשיג הסדר בין הצדדים היריבים בלבנון.

אל-אח'באר (לבנון) 22.1.11

 

ג'עג'ע: ממשלת חזבאללה תהפוך את לבנון לעזה

סמיר ג'עג'ע, ראש הכוחות הלבנוניים, אמר כי אם חזבאללה ירכיב את הממשלה אזי זרועו הארוכה של המודיעין הסורי תחזור ללבנון, ומצבה הבינלאומי יידמה מאוד למצבה של עזה, מאחר ולא תהיה לה תמיכה – לא מן העולם ולא ממדינות ערב, זולת מסוריה. חה"פ הלבנוני המקורב לכוחות ה-14 במרץ, נהאד אל-משנוק, טען כי בלבנון מתחוללת "הפיכה איראנית" והביע תקווה ש"ערביותו" של הנשיא הסורי, אסד, תגרום לו לפעול למען יציבותה של המדינה. לדבריו, איראן וארה"ב רואות בלבנון שדה עימות ביניהן.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), אל-מוסתקבל (לבנון),  23.1.11

 

לבנון על סף פיצוץ

אל-וטן (סעודיה), 23.1.11

 

סו"י איראנית: צעירים תוניסאים מקימים מפלגה בשם חזבאללה

סו"י האיראנית פארס דיווחה כי עם פרוץ 'המהפכה האסלאמית' בתוניסיה, הודיעו  צעירים וסטודנטים במדינה על כוונתם להקים מפלגה עממית בשם חזבאללה. אחד הפעילים, סטודנט בשם ג'מיל בן עלוי, אמר שהמפלגה תאמץ את דפוסי הפעולה של חזבאללה בלבנון.

פארס (איראן), 22.1.11

 

סוריה: נעלם עיתונאי פלסטיני החוקר את החמאס

אמצעי התקשורת של הרש"פ והפת"ח דיווחו כי מוהיב אל-נואתי, עיתונאי פלסטיני שמשפחתו מתגוררת בעזה ובנורבגיה, נעלם ב-5.1.11 בסוריה, כמה ימים לאחר הגעתו לשם במטרה להשלים מחקר על החמאס ולאחר שביקש להיפגש עם ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס. מקורב לאל-נואתי טען כי הלשכה המדינית של החמאס היא שאחראית להיעלמותו. הרש"פ, אגודת העיתונאים הפלסטינים ושגרירות נורבגיה בדמשק ממשיכות בחיפושים אחר העיתונאי.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), www.palvoice.com, 22.1.11

 

המחאות הכלכליות מתפשטות למדיניות ערביות נוספות

המחאה על המצב הכלכלי שהחלה בתוניסיה והובילה למהפך פוליטי, התפשטה למדינות ערב אחרות: בעיר סואץ שבמצרים השתתפו כאלפיים איש בהפגנה נגד משטרו של הנשיא מובארכ ותנועות אופוזיציה מצריות נערכות להפגנה המונית (ב-25.1.11) במחאה על המצב הכלכלי; בירדן התגברו המחאות, בין השאר בעיר זרקאא', בה נטלו חלק גם אסלאמיסטים, ובעיר הדרומית מעאן. ההפגנות כללו קריאות  להתפטרות הממשלה; בצנעא בירת תימן הפגינו מאות סטודנטים זה השבוע השני וקראו להתפטרות הנשיא, עלי עבדאללה צאלח; באלג'יר דווח על עשרות פצועים בהפגנה שארגנה תנועת אופוזיציה.

אל-חיאת, 23.1.11; אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 21.1.1

 

צבא לבנון מגביר את אמצעי הביטחון במדינה

צבא לבנון הודיע כי הוא החל לנקוט באמצעי זהירות ביטחוניים מיוחדים בכל המדינה, הכוללים הקמת מחסומים קבועים וניידים, עריכת סיורים ממונעים ורגליים וכן הקמת נקודות תצפית ופיקוח. זאת במטרה לשמור על הביטחון והיציבות ולהיאבק בפשע המאורגן על סוגיו השונים.

אל-ספיר (לבנון), 22.1.11

 

גילוי דעת מסעודיה ומהמפרץ לתמיכה בתוניסאים 

עשרות אינטלקטואלים ומשפטנים מסעודיה ומכמה ממדינות המפרץ פרסמו גילוי דעת המברך את העם התוניסאי "על הניצחון ההיסטורי המזהיר שהשיג על כוחות הרשע, הדיכוי והעריצות...". בין החתומים על גילוי הדעת: פעילת זכויות הנשים הסעודית, וג'יהה אל-חוידר ועמיתתה פוזיה אל-עיוני. האגודה לזכויות אזרחיות ופוליטיות בסעודיה פרסמה גילוי דעת דומה המביע אף הוא תמיכה בהפיכה בתוניסיה. 

www.menber-alhewar4.org, 21.1.11; www.acpra16.org, 21.1.11

 

מצרים שוקלת מתן מקלט לנשיא תוניס המודח

מקורות מדיניים מסרו כי השלטון המצרי בוחן בקשה להעניק מקלט מדיני לנשיא תוניס המודח, זין אל-עאבדין בן עלי וכי מנגנוני הביטחון במדינה הציבו מעקב אחר אזרחי תוניס השוהים במצרים והם פועלים למניעת הפגנות מחאה מצדם, במסגרת היערכותם לאפשרות בואו של בן-עלי.

אל-מצריון (מצרים), 21.1.11

 

איראן: ישראל מעורבת בשיווק משחקי מחשב אלימים לאיראן

ראש האגודה הלאומית למשחקי מחשב באיראן, בהרוז מינאי, טען כי ישראל מעורבת בשיווק משחקי מחשב אלימים לאיראן, אליהם מתמכרים הצעירים, כחלק מהמתקפה המערבית נגד הדור הצעיר באיראן.

מהר (איראן), 22.1.11