המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 21.1.2011
21/1/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 21.1.2011

 

בתקציר: עזאם אל-אחמד: נפנה למועה"ב גם בנושא ייהוד ירושלים והכרה במדינה הפלסטינית * אתר איראני: אחמדי-נז'אד "מתיישר" עם ההפיכה בתוניסיה * יומון כוויתי: חזבאללה יממש תכניתו להשתלט על לבנון * מצרים וסעודיה: הממסד הדתי נגד מעשי התאבדות * אל-אזהר הקפיא הדיאלוג עם הוותיקן

 

שבועון ערבי-ישראלי: מובארכ פעל להשגת מקלט מדיני לנשיא תוניסיה בסעודיה

השבועון הערבי-ישראלי כול אל-ערב מסר מפי דיפלומט ערבי בכיר כי ערב עזיבתו את ארצו, ביקש נשיא תוניסיה, זין אל-עאבדין בן עלי, מקלט מדיני במצרים וכי הנשיא מובארכ נענה תחילה, אך נסוג מחשש לכעס הציבור המצרי שיפיל את שלטונו. בהמשך פעל מובארכ אצל המלך הסעודי עבדאללה כדי שיעניק לנשיא תוניסיה מקלט בתנאים מגבילים וזה, לאחר לבטים רבים, נענה לבקשה.

כול אל-ערב (ישראל), 21.1.11

 

עזאם אל-אחמד: נפנה למועה"ב גם בנושא ייהוד ירושלים והכרה במדינה הפלסטינית

חבר הוועד המרכזי של הפת"ח, עזאם אל-אחמד, אמר כי הפלסטינים לא יסתפקו בהצעת ההחלטה לגינוי ההתנחלויות – שהוגשה למועה"ב –  ויגישו הצעות נוספות, בנושא ייהוד ירושלים, ובנושא ההכרה במדינה הפלסטינית בגבולות 1967. לדבריו, ההצעות יוגשו בלא קשר לתוצאות ההצבעה בנושא ההתנחלויות.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 20.1.11

 

אתר איראני: אחמדי-נז'אד "מתיישר" עם ההפיכה בתוניסיה

האתר האיראני אינדה ניוז, הידוע בביקורתו על הנשיא אחמדי-נז'אד, לעג לברכתו של הנשיא, בנאום ביזד  (19.1.11), על המהפכה בתוניס ועל הדחת הדיקטאטור בן עלי. האתר ציין כי ממשלתו של אחמדי-נז'אד הזמינה את בן עלי פעמיים לביקורים בטהראן, ואף כי לא נענה, הוא היה בין ראשוני המברכים את אחמדי-נז'אד על בחירתו לכהונה שנייה.

אינדה ניוז (איראן), 20.1.11

 

יומון כוויתי: חזבאללה יממש את תכניתו להשתלט על לבנון

היומון הכוויתי אל-סיאסה דיווח כי ארגון חזבאללה החליט לממש את תכניתו להשתלט על מוסדות השלטון בלבנון, וכי מאות מפעילי הארגון, בלבוש אזרחי, ישתלטו על בניין הממשלה ומשרדיה וימנעו את הכניסה אליהם לתקופה של שבועות או חודשים.

אל-סיאסה (כווית), 21.1.2011

 

שה"ח המצרי: מצרים תומכת בעמדות חרירי

שה"ח המצרי, אחמד אבו אל-ר'יט, אמר כי מצרים מבינה את מצבו של ראש ממשלת לבנון, סעד חרירי, ומעריכה את עמדותיו. לדבריו, חרירי קיבל החלטות בונות וחיוביות לטובת לבנון בחודשים שחלפו, ולא ניתן לדרוש ממנו לנקוט עמדות יותר מרחיקות לכת.

אל-ראי (כווית), 21.1.11

 

מצרים וסעודיה: הממסד הדתי יוצא נגד מעשי התאבדות

עקב שישה ניסיונות של אזרחים מצריים להתאבד על רקע מצבם הכלכלי, כפי שעשה הצעיר התוניסאי מוחמד בועזיזי, הודיעה האקדמיה למחקרים אסלאמיים כי ההלכה המוסלמית אוסרת על אדם להרוג את עצמו, וקראה לצעירים שלא להביע את זעמם בדרך זו. שר ההקדשים המצרי הורה לדרשנים במסגדים להטיף נגד מעשי התאבדות מכל סיבה שהיא. גם המופתי הסעודי, עבד אל-עזיז אאל אל-שיח' אסר על "הרג עצמי" ואמר כי שריפה עצמית היא "פשע מביש."

אל-חיאת (לונדון), אל-אהראם (מצרים), 21.1.11; אל-מצריון (מצרים), 20.1.11  

 

איראן מתרגלת השתלטות על רחובות בירות

אל-וטן (סעודיה), 20.1.11

 

אל-אזהר הקפיא הדיאלוג עם הוותיקן

האקדמיה למחקרים אסלאמיים החליטה להקפיא את הדיאלוג בין אל-אזהר לבין הוותיקן עד להודעה חדשה, בתגובה לביקורת שמתח האפיפיור על יחס המוסלמים לנוצרים במזה"ת.

אל-אהראם (מצרים), 21.1.11

 

שה"ח הסעודי: סעודיה לא שינתה את עמדתה כלפי לבנון

בעקבות התגובות שעוררו דבריו של שר החוץ הסעודי, סעוד אל-פיצל, על הסרת היוזמה הסעודית-סורית, ועל שינוי עמדתה של סעודיה כלפי לבנון, הביע אל-פיצל אכזבה מכך שדבריו הוצאו מהקשרם וקיבלו פרשנויות מוטעות. לסוכנות הידיעות הסעודית אמר אל-פיצל: "אמירות אלה חסרות שחר ומה שהשתנה הוא הפסקת התיווך בין סוריה ללבנון... נמשיך לתמוך בלגיטימיות של לבנון כיסוד ליציבותה ולשמירה על ביטחונה". לדבריו, סעודיה תמשיך לתמוך ברוב בלבנון.

אל-וטן (סעודיה), 21.1.11

 

כוחות יוניפי"ל נוקטים אמצעי זהירות עקב המתיחות בלבנון

תת מזכ"ל האו"ם לכוחות משקיפי השלום, אלן לה-רואה, אמר כי כוחות יוניפי"ל נוקטים באמצעי זהירות מיוחדים נוכח ההתפתחויות המדאיגות בלבנון אך עד כה לא היתה לכך השפעה על פעילות הכוחות. הוא גם הביע את תקוותו שהאירועים בבירות לא ישפיעו על הדרום. היומון אל-נהאר מסר כי היחידה הצרפתית להתערבות מהירה, שלה סמכות לפעול בכל רחבי דרום לבנון, קיימה תמרון משותף עם צבא לבנון.

אל-ספיר, אל-נהאר (לבנון); 21.1.11

 

מנהיג האח"ס: התנגדות לשליט עריץ - הג'יהאד הטוב ביותר

בדרשתו השבועית קרא המדריך הכללי של האחים המוסלמים, ד"ר מוחמד בדיע, לשליטים הערבים והמוסלמים, לחדול מן השחיתות והעושק וטען כי האסלאם ציווה על המאמינים לצאת נגד העריצים, גם במחיר בחייהם, שכן זהו הג'יהאד הטוב ביותר.

www.ikhwanonline.com, 20.1.11

 

איתאללה איראני: לפעול נגד הפעילות הווהאבית באיראן

בכנס בסיג' בקום, הזהיר האיתאללה האיראני הבכיר נורי המדאני מפני הסכנה בפעילות הווהאבים, במימון סעודי, במחוז סיסתן-בלוצ'יסטן (דר'-מז' איראן), והגדירם 'אויביהם העיקשים של השיעים שביצעו פשעים רבים נגדם'. המדאני קרא למשטר לפעול לריסונם.

פארס (איראן), 19.1.11