המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 2.1.2011
2/1/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 2.1.2011

 

בתקציר: הניה למשלחת צבאית ירדנית: קורא לירדן לפעול לשיקום עזה * פת"ח ביום השנה להקמתה: נאבק לשיבת הפליטים ושחרור המקומות הקדושים * תגובות ממצרים ומהעולם הערבי לפיגוע בכנסיה באלכסנדריה * משחק מחשב באיראן: כך תפגעו בראשי תנועת המחאה * אחמדי-נז'אד מוכר את מכוניתו

 

תגובות ממצרים ומהעולם הערבי לפיגוע בכנסיה באלכסנדריה

נשיא מצרים, חוסני מובארכ, גינה את פיגוע הטרור (1.1.11) סמוך לכנסיית אל-קדיסיין באלכסנדריה  וטען למעורבותן של "אצבעות זרות" במעשה. הוא ציין כי הטרור פגע במוסלמים כמו בקופטים, והבטיח להעניש את האחראים; שיח' אל-אזהר, ד"ר אחמד אל-טייב, גינה את המעשה, שלל אפשרות למעורבות של יד מצרית וציין כי האסלאם מחייב את המוסלמים להגן על הכנסיות כמו על המסגדים; שיח' יוסף אל-קרדאוי אמר כי האסלאם אוסר פגיעה באנשים הסוגדים לאל בעת חג דתי, וכי על המוסלמים להגן על בני החסות; באתר היומון אל-אהראם, בשפה האנגלית בלבד, הופיע מאמר של הקופטי האני שכראללה, המאשים את ממשלת מצרים בטיפול כושל בקיצוניות האסלאמיסטית; את הציבור המוסלמי בהסתה נגד הקופטים ואת האינטלקטואלים הליברלים בעמידה מנגד; היומון הסעודי אל-וטן רמז למעורבות ישראלית בפיגוע, כחלק מהרצון להגביר את המתח בין נוצרים למוסלמים בעולם הערבי; עורכת היומון הסורי תשרין, סמירה אל-מסאלמה, טענה כי לישראל יש את האינטרס הבולט ביותר בליבוי הקנאות הדתית והעדתית בעולם הערבי ובפגיעה באחדותה של מצרים.

אל-אהראם, אל-שורוק (מצרים),http://english.ahram.org.eg/, 1.1.11; אל-וטן (סעודיה), תשרין (סוריה), 2.1.11

 

הניה למשלחת צבאית ירדנית: קורא לירדן לפעול לשיקום עזה

בפגישה בעזה עם משלחת ירדנית בראשות מחמוד פריחאת, ראש אגף המבצעים בצבא ירדן ונציגו של הרמטכ"ל הירדני, הודה ראש ממשל החמאס, אסמאעיל הניה, למלך עבדאללה על מאמציו לטובת העניין הפלסטיני, ושלל את רעיון המולדת החלופית ולפתרון הבעיה הפלסטינית על חשבון ירדן. הוא קרא למלך עבדאללה לפעול לשיקום עזה ולמנוע תוקפנות ישראלית. פריחאת שיבח את עמידתם האיתנה של הפלסטינים במלחמה האחרונה בעזה והבטיח שירדן תמשיך לפעול לשיקום הרצועה. בראיון ליומון הירדני אל-דוסתור קרא הניה להידוק היחסים בין ממשל החמאס לממשלת ירדן למול איומי ישראל. הוא הודה לירדן על פעילותה בשימור מסגד אל אקצא ומילוי הוואקום בירושלים, וקרא לה למלא תפקיד בהגנה על המקומות הקדושים. לדבריו, חמאס תמשיך בהתנגדות עד לסיום הכיבוש והרגיעה הנוכחית נובעת מנסיבות אובייקטיביות [מצרכי השעה].

אל-דוסתור (ירדן), www.maannews.net, 30.12.10

 

הניה (מימין) מעניק לראש המשלחת הירדנית מגן מעוטר במסגד אל-אקצא

www.maannews.net,  30.12.10

 

תגובה צוננת בסוריה למינוי שגריר ארה"ב בסוריה

בתגובה למינוי שגריר ארה"ב בסוריה (רוברט פורד) לאחר הפסקה של חמש שנים, אמר שגריר סוריה בלבנון, עלי עבד אל-כרים, כי הדבר נעשה באיחור רב והביע תקווה לשינוי במדיניות ארה"ב באזור. יצוין כי העיתונות הממסדית בסוריה דיווחה על הנושא בצמצום רב, בהסתמכה על סו"י צרפתית. 

אל-מסתקבל (לבנון), אל-ת'ורה (סוריה), 31.12.10

 

פת"ח ביום השנה להקמתה: נאבק לשיבת הפליטים ושחרור המקומות הקדושים

בגילוי דעת ליום השנה ה-46 להקמתה, הבטיחה תנועת הפת"ח להמשיך במאבק למען מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה ירושלים, שיבת הפליטים לבתיהם והבטחת זכויותיהם, שחרור המקומות הקדושים לנצרות ולאסלאם ושחרור האסירים. התנועה הביעה סיפוק מהצלחתה לפתח שיטות מאבק עממי חדשות, תוך הפיכת הפדאא'י [מחרף נפש] עם הכאפייה הפלסטינית לסמל לאומי, ערבי ועולמי של ההתנגדות. יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, אמר בנאום טלוויזיוני כי הרובה שהפלסטינים הניפו במהפכתם "לא היה עיוור", אלא אחד מהכלים ששימשו לסיום הכיבוש, שיבת הפליטים והקמת מדינה עצמאית. בטקס ברמאללה אמר מזכ"ל הוועד המרכזי של הפת"ח, אבו מאהר ר'נים, כי העם הפלסטיני הולך בדרכם של השהידים של המהפכה שרשמו בדמם את זכויותיו הקבועות של העם. חבר הוועד, מחמוד אל-עאלול, הדגיש את חשיבותו של יום זה כיום שבו הושק המאבק המזוין הפלסטיני.

אל-איאם, אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), אל-קדס (ירושלים), 1.1.11; www.wafa.ps, 30.12.10

 

אחמדי-נז'אד מוכר את מכוניתו לטובת הנזקקים

במסגרת המאמץ הלאומי לסיוע לשכבות החלשות באיראן, מציע נשיא איראן אחמדי-נז'אד את מכוניתו הפרטית, פג'ו 504, ש.י. 1977 בצבע לבן, למכירה פומבית באתר  www.Ahmadinejad-car.com.

אילנא (איראן), 1.1.11

 

אתר איראני: מוסוי וכרובי צפויים להיעצר

האתר האיראני לנזאיראן העריך כי נאומו האחרון (29.12.10) של מנהיג איראן עלי ח'אמנאי, בו האשים את ראשי תנועת המחאה באחריות למהומות 2009, והתבטאויות בכירי הרשות השופטת לאחרונה נגד ראשי תנועת המחאה נבשרים את מעצרם הקרוב של מיר חוסין מוסוי ומהדי כרובי.

www.lenziran.com, 30.12.10

 

משחק מחשב באיראן: כך תפגעו בראשי תנועת המחאה

היומון האיראני הנפוץ ביותר, 'איראן' שבבעלות המדינה, הציג באתרו משחק מחשב חדש בו השחקנים מתבקשים לירות במנהיגי תנועת המחאה. המשחק ניתן לצפייה באתר היומון.

איראן (איראן), 2.1.11