המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש תקציר ידיעות מהמזה"ת 16.12.2010
16/12/2010

מה חדש תקציר ידיעות מהמזה"ת 16.12.2010

 

בתקציר: פרס טי וי: סעודיה העבירה את חגורות הנפץ לפיגוע ג'נדאללה * גנרל כוויתי לשעבר: תכנית הגרעין של איראן – צבאית * נורווגיה תשדרג את הנציגות הפלסטינית לרמה של שגרירות * המופתי של סוריה: המערב אחראי לטבח נוצרים ומוסלמים במזה"ת * ועדת המעקב: לא לחידוש המו"מ

 

ועדת המעקב של הליע"ר: מתנגדים לחידוש המו"מ

ועדת המעקב של יוזמת השלום הערבית הודיעה (15.12.10) על התנגדותה לחידוש המו"מ בין ישראל לפלסטינים כל עוד נמשכת הבנייה בהתנחלויות וכל עוד ארה"ב אינה מציגה הצעה רצינית, שתבטיח את סיומו של הסכסוך הישראלי-ערבי ושתכיר במדינה פלסטינית בגבולות 67'. הוועדה גם החליטה להיערך לפנייה למועה"ב כדי שזו תפרסם החלטה המחייבת את ישראל להפסיק את הבנייה בהתנחלויות. מזכ"ל הליע"ר, עמר מוסא, אמר כי השגרירים הערבים באו"ם התבקשו לפעול לכינוס מועה"ב כדי לדון בנושא הסכסוך הערבי-ישראלי כולו. יו"ר ועדת המעקב, ר"מ קטר, חמד בן ג'אסם, קרא בפגישה לפנות למועה"ב כדי שתכיר במדינה פלסטינית בגבולות 67' אם מאמציה של ארה"ב לחדש את המו"מ ייכשלו. מאוחר יותר אמר שנקיטת צעדים דיפלומטיים היא הדרך היחידה למניעת אלימות בעולם הערבי ויש לנקוט בה למרות ההתנגדות האמריקאית הצפויה במועה"ב. יצוין כי שה"ח הסורי וליד אל-מועלם, החבר בוועדת המעקב, לא נכח בישיבה.

ופא (רש"פ), 15.12.10; אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 16.12.10

 

כיהאן: "אל-ערביה" – רשת סעודית-עברית

היומון האיראני כיהאן טען ששידור הסדרה "סערה באיראן" (12.12.10), הדנה בדיכוי מהומות הבחירות באיראן, "ברשת הסעודית-העברית" אל-ערביה, היא המשך פעילותה האנטי-איראנית של הרשת וחתירתה של  סעודיה תחת המשטר באיראן. לדברי היומון, חוגים סעודים העניקו לתנועת המחאה באיראן סיוע של מיליארד דולר והמלך עבדאללה קיים התייעצויות עם מוחמד ח'אתמי, מראשי תנועת המחאה, בביקורו בסעודיה ערב הבחירות באיראן. 

כיהאן (איראן), 13.12.10

 

פרס טי וי: סעודיה העבירה את חגורות הנפץ לפיגוע ג'נדאללה

הטלוויזיה האיראנית בשפה האנגלית, פרס טי וי, טענה שסעודיה העבירה את חגורות הנפץ לידי ארגון האופוזיציה הסוני-בלוצ'י באיראן, ג'נדאללה, שביצע את פיגוע ההתאבדות בחבל בלוצ'יסטן (דר' מז' איראן), בו נהרגו למעלה מ-30 איש. בכירים איראניים טענו שהפיגוע הוא יוזמה מערבית שבאה ללבות את השסע השיעי-סוני באיראן. ג'נדאללה טען שהפיגוע הוא נקמה על הוצאתו להורג של מנהיג הארגון עבד אל-מאלכ ריגי ועל הרג 160 בלוצ'ים בידי המשטר לאחרונה. הארגון דרש מהמשטר לחדול מן הדיכוי הדתי של הסונים, לשחרר את אסיריו, ולהעביר השלטון במחוז לידי הבלוצ'ים, ולא – ימשיך בפיגועים. 

מהר, אל-עלאם, אילנא (איראן), אתר ג'נדאללה, www.lenziran.com, 15.12.10

 

איומי חזבאללה לקראת הסת הלוט מעל כתב האישום

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 16.12.10

 

גנרל כוויתי לשעבר: תכנית הגרעין של איראן - צבאית

צאבר אל-סוידאן, גנרל לשעבר בצבא כווית, אמר בהרצאה באוניברסיטת כווית (15.12.10), כי המתקנים  התת-קרקעיים של איראן, הנמצאים בעומק של 80 מטר, מלמדים כי מדובר בתכנית גרעין צבאית ולא אזרחית.

אל-סיאסה (כווית), 16.12.10

 

נורווגיה תשדרג את הנציגות הפלסטינית לרמה של שגרירות

שגריר תורכיה ברש"פ, שאכר תרונלארד, אמר כי תמיכתה של ארצו בפלסטינים היא היסטורית וכי תורכיה, שהייתה מבין המדינות הראשונות שהכירו במדינת פלסטין לאחר ההכרזה עליה באלג'יריה ב-1988, תמשיך לקדם הכרה בינ"ל במדינה הפלסטינית; במסיבת עיתונאים עם ר"מ הרש"פ סלאם פיאד באוסלו, אמר שה"ח הנורווגי יוהנס סטורה כי ארצו תעלה את דרג הייצוג הדיפלומטי של הפלסטינים לרמה של שגרירות, וקרא להמשך התמיכה הבינ"ל בהקמת מוסדות המדינה הפלסטינית.

www.wafa.ps, 15.12.10

 

המופתי של סוריה: המערב אחראי לטבח נוצרים ומוסלמים במזה"ת

"ועידת האחווה האסלאמית-נוצרית" בדמשק (.15.12.10), בה השתתפו כ-2000 אנשי דת מוסלמים ונוצרים מהעולם הערבי והאסלאמי, קראה לנוצרים באזור שלא להגר ממנו כיון שאין סכנה לחייהם בו. היומון הסורי אל-וטן דיווח כי המופתי של סוריה, אחמד בדר אל-דין חסון, טען כי המערב וארה"ב אחראים למעשי הטבח נגד מוסלמים ונוצרים באזור, כולל המתקפה על הכנסייה בבגדאד (31.10.10) וקרא  ללמוד מאווירת הדו קיום הקיימת בסוריה. פטריארך הכנסייה המרונית בלבנון, נאסרללה בטרס צפיר, הידוע בביקורתו על סוריה ותפקידה בלבנון, שיגר נציג לוועידה.   

אל-וטן (סוריה), 16.12.10

 

מנהל IHH בעזה: הפלסטינים עוד יבנו את בתיהם ביפו, בתל אביב ובחיפה

בטקס לחנוכת בניין מגורים שנפגע במבצע עופרת יצוקה ונבנה במימון הארגון התורכי IHH (ממארגני משט החירות) ובפיקוח משרד העבודות הציבוריות והמגורים של ממשל החמאס, אמר מנהל IHH בעזה, מוחמד כאיא, כי ארגונו מייצג את תורכיה ומטרתו איננה ספקת מזון לעם הפלסטיני, אלא תמיכה פוליטית בעמידתו מול אויביו ובדחיית תכתיביהם האימפריאליסטיים. כאיא אמר כי יבוא יום שבו הפלסטינים יבנו את בתיהם ביפו, בתל-אביב ובחיפה.

www.palestine-info.info, 15.12.10

 

טקס חנוכת הבניין בעזה: דגלי תורכיה ופלסטין והסמל של IHH