המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 10.12.2010
10/12/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת  10.12.2010

 

בתקציר: ג'ונבלאט: ביה"ד הבינ"ל – מכשיר לחיסול חשבונות עם איראן וחזבאללה *  נפרץ אתר של יומון לבנוני המקורב לחזבאללה * היחידה האיטלקית ביוניפי"ל העניקה לצבא לבנון ציוד צבאי * משרד האסירים של הרש"פ הוקיר אסירים שתקפו חיילים ישראלים * עונשי מאסר נגד טרוריסטים בלבנון

 

מחמוד אל-זהאר: ג'יהאד ומסירת הנפש עד לשחרור כל פלסטין

חבר הלשכה המדינית של החמאס, מחמוד אל-זהאר, אמר בהפגנה לרגל יום השנה ה-23 להקמת החמאס, כי הג'יהאד ומסירת הנפש יימשכו עד לשחרור ירושלים וכל פלסטין, וכי נשק ההתנגדות מכוון אל אויבי האומה, כדי להצית את האדמה מתחת לרגליהם ולסלק את הדיכוי. הוא קרא לפת"ח להצטרף להתנגדות החמושה ולמנגנוני הרש"פ בגדה לשחרר את ההתנגדות, שהיא היחידה שיכולה להביא ביטחון. הוא הדגיש שאדמת פלסטינים מקודשת ואינה כפופה למשאל עם ולא למקח וממכר.

www.alqassam.ps, 10.12.10; www.palestine-info.info, 9.12.10

 

אל-זהאר שורף את דגל ישראל שעליו כתוב: ישראל תחדל מלהתקיים

www.alresalah.ps, 9.12.10

 

נפרץ אתר של יומון לבנוני המקורב לחזבאללה

האתר של היומון הלבנוני אל-אח'באר, המקורב לחזבאללה, נפרץ (9.12.10). היומון אל-קדס אל-ערבי טען כי האחראים לכך הם האקרים סעודיים, ורמז כי זו תגובה לפרסום מסמכי ויקיליקס על ידי היומון.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 10.12.10

 

השגריר האמריקאי בתימן: מוכנים להגדיל את תמיכתנו במנגנוני הביטחון של תימן

שר הפנים התימני ושגריר ארה"ב בתימן דנו בפגישתם בשיתוף הפעולה הביטחוני בין המדינות בתחום הלחימה בטרור. השגריר הביע את נכונותה של ארצו לחזק את תמיכתה במנגנוני הביטחון של תימן, באימונם ובהכשרתם.

www.moi.gov.ye, 9.12.10

 

עונשי מאסר נגד טרוריסטים בלבנון

בית המשפט הצבאי בלבנון דן לשלוש שנות מאסר שני לבנונים ושני פלסטינים, וגזר עבודת פרך לכל החיים על שני פלסטינים אחרים, שלא בנוכחותם. העונשים הם על ניסיון התנקשות בחיי איש הדת, הסייד מוחמד חוסיין פד'לאללה, בשנת 2008 ובחיי חברי פרלמנט ושרים לבנונים; ועל הנחת מטעני חבלה כדי לשבש את הבחירות לפרלמנט. בחקירה ראשונה הם הודו במעשיהם, אך חזרו בהם בדיון בבית המשפט.

אל-חיאת (לונדון),  9.12.10

 

היחידה האיטלקית ביוניפי"ל העניקה לצבא לבנון ציוד צבאי

היומון הלבנוני הפרו סורי, אל-ספיר, דיווח כי היחידה האיטלקית בכוחות יוניפי"ל מסרה לצבא לבנון ציוד צבאי כשי, וכי לכבוד האירוע נערכה מסיבה בעיר צור, בהשתתפות מפקד איזור דרום הליטאני בצבא לבנון ומפקד הכוח האיטלקי ביוניפי"ל.

אל-ספיר (לבנון), 10.12.10

 

ג'ונבלאט: ביה"ד הבינ"ל – מכשיר לחיסול חשבונות עם איראן וחזבאללה

בראיון לרשת אל-ערביה הסעודית, אמר (9.12.10) חבר הפרלמנט הלבנוני וליד ג'ונבלאט, כי בית הדין לרצח אל-חרירי הוא פוליטי ומשמש מכשיר לחיסול חשבונות עם חזבאללה ואיראן.

אל-ספיר (לבנון), 10.12.10

 

משרד האסירים של הרש"פ הוקיר אסירים שתקפו חיילים ישראלים

לרגל יום זכויות האדם הבינ"ל קיים משרד האסירים של הרש"פ טקס הוקרה לאסיר המבוגר ביותר בישראל – סאמי יונס (81) מהכפר עארה בישראל, שהואשם בהשתייכות לפת"ח, בתקיפת חייל ישראלי ובניסיון לחטוף את נשקו ב-1983; לאסירה הצעירה ביותר – הדיל אבו תורכי (15) מחברון, שנעצרה לפני כחודש, לאחר שכבר נעצרה בעבר בעקבות ניסיון לדקור חייל ישראלי בקרבת מערכת המכפלה ב-2009. שר האסירים, עיסא קראקע, קרא לחקירה בינ"ל של ההפרות הישראליות נגד האסירים, ולא להיכנע לדרישות הישראליות בנושא גלעד שליט ולכלול בעסקה את כל האסירים של מז' ירושלים ושטחי 48'.

אל-איאם (רש"פ), 10.12.10

 

שר האסירים מעניק תמונה של מפת פלסטין לאשתו של אסיר כאות הוקרה

אל-איאם (רש"פ), 10.12.10

 

אסד בצרפת: עבאס צריך להיאבק על כל האדמה, לא רק בהתנחלויות

במהלך ביקורו בפריס (9.12.10) מתח הנשיא אסד ביקורת על ראש הרש"פ, מחמוד עבאס, בנוגע להתניית המו"מ בהקפאת ההתנחלויות ואמר כי מי שרוצה תהליך שלום  צריך לדבר על נסיגה מהאדמה הכבושה ולא על ההתנחלויות. בנוגע לגולן אמר, כי סוריה מדברת על האדמה ולא על ההתנחלויות, משום שהגולן ישוב לסוריה עם או בלי ההתנחלויות שבו. ערב הביקור כתב שוכת אבו פח'ר ביומון אל-בעת', כי לביקור יש חשיבות רבה והוא עשוי לחזק את שתה"פ והדיאלוג בין סוריה לצרפת. עורכת היומון הסורי הממסדי תשרין, סמירה אל-מסאלמה, טענה כי מאז ביקורו הראשון של אסד בצרפת, היחסים בין המדינות פנו לכיוון הנכון וכי סוריה רואה בצרפת מדינה חשובה מאוד המבינה היטב את המציאות באזור ואת הסכסוך הערבי-ישראלי. לדבריה, שתה"פ בין סוריה לצרפת יצר שלב חדש ביחסיהן וביחסי צרפת עם הערבים בכלל. במקביל, תקף מאמר המערכת באותו יומון, את תמיכת ארה"ב בסירוב הישראלי לשלום.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 10.12.10; תשרין, אל-בעת' (סוריה), 9.12.10 

 

דיווחים בלבנון: טרם הושג הסדר בין הצדדים היריבים

על רקע  התקרבות מועד פרסום כתב האישום בפרשת אל-חרירי, מדווחת התקשורת הלבנונית כי טרם גובשה הבנה בין סעודיה וסוריה בעניין לבנון. עפ"י הדיווחים, אמר נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, לאחר פגישתו בפריס עם עמיתו הצרפתי, כי צרפת, סוריה וסעודיה מתאמות ביניהן עמדות, אך הפתרון צריך לבוא מתוך לבנון. עם זאת, שגריר סעודיה בלבנון אמר, כי מגעי סוריה-סעודיה לא קשורים לכתב האישום.

אל-מסתקבל (לבנון), 10.12.10

 

אמריקה לפני ואחרי ויקיליקס: דורכת על זכויות האדם באפגניסטן ובעיראק

אל-אהראם אל-מסאאי (מצרים), 10.12.10

 

איראן: מעצרים בקרב תומכי תנועת המחאה

באיראן דווח על מעצרם של ארבעה חברי מערכת היומון שרק, התומך בראשי תנועת המחאה, יחד עם אחד הספונסרים של היומון. כן נעצר עלי שכורי-ראד בכיר רפורמיסטי ממפלגת מושרכאת, התומך בתנועת המחאה. בכנס במזנדראן בצפ' איראן, הזהיר ראש המרכז למחקרים מדיניים במשמרות המהפכה, סימאכ גרמאבדרי, שהמחאה לא דוכאה באופן סופי ו"האפר של הפיתנה עדיין רותח." מאמר באתר האינטרנט האיראני אלף, המזוהה עם ציר המג'לס, אחמד תואכלי, קרא למשטר "לשלוח לגיהנום" את שלושת ראשי תנועת המחאה, "הבוגדים מוכרי המולדת", מהדי כרובי, מיר חוסין מוסוי ומחמד ח'אתמי ותהה מדוע השלושה טרם נעצרו והוצאו להורג.

מהר, עסר-י איראן (איראן), 9.12.10; איסנא (איראן) 8.12.10; אלף (איראן), 7.12.10

 

בכיר איראני: השיחות בז'נבה – ניצחון גדול לאיראן

דובר ועדת המג'לס לביטחון לאומי, כאט'ם ג'לאלי, אמר כי איראן השיגה ניצחון גדול בסבב שיחות הגרעין עם ה- ה-1+5 בז'נבה, בכך שסירבה לכל ערעור על זכותה הגרעינית. מקור איראני אמר לסו"י פארס כי אם קתרין אשטון, נציגת ה-1+5, תוסיף לטעון שאיראן הסכימה לדון בסבב השיחות הבא בתכניתה הגרעינית, איראן תפרסם קלטת של השיחות בז'נבה, שתפריך את טענתה של אשטון.  

מהר (איראן), פארס (איראן), 8.12.10 

 

מאבקן של ארה"ב, אנגליה וישראל בגרעין האיראני – חסר סיכוי

פארס (איראן), 9.12.10

 

יומון איראני: הסיוע התורכי לישראל - בגידה

היומון האיראני ג'ומהורי-י אסלאמי טען שהסיוע שהגישה תורכיה לישראל בכיבוי השריפה על הכרמל הוא מעשה בגידה שבעקבותיו היא לא תוכל להציג עצמה כמתנגדת לישראל וכמגנה על הפלסטינים. לדברי היומון, הסיוע התורכי לישראל מלמד ששתי המדינות ממשיכות בקשריהן האסטרטגיים, כיוון שתורכיה, כחברה בנאט"ו, אינה יכולה לסגת מתמיכתה בישראל והצהרותיה האנטי-ישראליות הן למראית עין בלבד.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 7,9.12.10

 

אמין ג'ומיל הוזמן לאיראן

מנהיג הפלנגות בלבנון, אמין ג'ומיל, אמר כי הוא הוזמן לבקר באיראן וכי מועד הביקור יתואם עם השלטון שם. הוא ציין כי איראן זוכה לאמון בלבנון לא רק של השיעים, והביע תקווה שהיא תסייע ליציבות ולדיאלוג בלבנון.

אל-מסתקבל (לבנון), 9.12.10

 

יועצו של נשיא איראן לביקור בירדן

אספנדיאר רחים משאי, יועצו של נשיא איראן אחמדי-נז'אד, יבוא (11.12.10) לירדן, לפגישות עם בכירים בממלכה. הביקור בא בהמשך לדיונים שקיימו שרי החוץ של המדינות בשולי הועידה הביטחונית בבחריין (6.12.10) שעסקו במצב בעיראק, בלבנון ובנושא הפלסטיני.

איסנא (איראן), 8.12.10