המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 7.2.2010
7/12/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 7.2.2010

 

בתקציר: עבאס בתורכיה: מודה לתורכיה על תמיכתה העיקשת בפלסטינים * ועידת האסירים באלג'יריה: בכיר בחמאס קרא לחטוף חיילים ישראלים * כווית מזמינה את אחמדי-נז'אד * איראן: המג'לס פועל לצמצום היחסים עם איחוד האמירויות הערביות * סעודיה: נחסם אתר האינטרנט אילאף

 

אחמדי-נז'אד: מוכנים לשיחות בתמורה להכרה בזכותנו הגרעינית

בתום סבבי השיחות בג'נבה בין איראן ל-5+1 הוחלט לקיים סבב נוסף באיסטנבול בסוף ינואר 2011. נציגי איראן מסרו כי לא התקיימו דיונים בנושא הגרעין וכי הצדדים התמקדו בקביעת מסגרת לשיחות בעתיד. הנשיא אחמדי-נז'אד אמר בנאום באראכ )מרכז איראן) כי ארצו מוכנה לשיחות בתנאי שהמערב יכיר בזכויות הגרעין שלה שאינן ניתנות לערעור ויבטל את הסנקציות נגדה.

פרס טי וי, איסנא, אל-עלאם (איראן), 7.12.10 

 

עבאס בתורכיה: מודה לתורכיה על תמיכתה העיקשת בפלסטינים

במסע"ת בתורכיה, המשותפת לו ולנשיא עבדאללה גול, אמר יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס כי הנושא הפלסטיני נמצא בראש סדר העדיפויות של תורכיה והודה לה על תמיכתה העיקשת בעם הפלסטיני ועל שיירת הרכבים שיצאה (6.12.10) מתורכיה לרמאללה ובה סיוע לתלמידים בעזה ובגדה. השגריר הפלסטיני בתורכיה, נביל מערוף, מסר כי רה"מ ארדואן הורה להעביר עשרה מיליון דולר להשלמת בנייתו של אזור התעשייה בג'נין, וכי תורכיה נכונה לפעול בקרב המדינות עימן היא קשורה להשגת תמיכה בהקמת מדינה פלסטינית בגבולות 67'; בתוך כך, התכנסה לאחרונה באנקרה הוועדה הפלסטינית-התורכית להפעלת הסכם הסחר החופשי בין הצדדים, ודנה בחיזוק הקשרים הכלכליים ביניהם ובהסרת המכשולים שמציבה ישראל בפני יישום ההסכם. יו"ר המשלחת הפלסטינית, זיאד טועמה, מסר כי סוכם בוועדה על קיום ועידה בינ"ל להשקעות והקלה על המסחר הפלסטיני, וכי התורכים הסכימו לסייע לפלסטינים לקראת הצטרפותם לארגון הסחר העולמי ולמנוע יבוא מוצרי התנחלויות לתורכיה.

www.wafa.ps, 6.12.10

 

ועידת האסירים באלג'יריה: בכיר בחמאס קרא לחטוף חיילים ישראלים

הסגן הראשון של יו"ר המועצה המחוקקת הפלסטינית מטעם החמאס, אחמד בחר, קרא בוועידה בינ"ל למען האסירים בישראל, שהתקיימה באלג'יריה, לפרלמנטים הערביים והאסלאמיים לחוקק חוקים שיאפשרו להביא לדין בכירים ישראלים שנכנסים לכל מדינה ערבית, בגין ביצוע פשעי מלחמה נגד העם הפלסטיני והאסירים. בחר הדגיש כי ההתנגדות לא תשחרר את גלעד שליט ללא עסקת חילופי אסירים מכובדת, וקרא לפלגים הפלסטיניים לשבות חיילים נוספים כדי לאלץ את ישראל לשחרר את כל האסירים. יצוין כי אלג'יריה ביטלה את השתתפות המשלחת של ערביי ישראל בוועידה מכיוון שחבריה נושאים דרכונים ישראליים, דבר הנחשב לנורמליזציה עם ישראל.

www.palestine-info.info, 7.12.10; אל-חיאת (לונדון), 4.12.10

 

כווית מזמינה את אחמדי-נז'אד

שגריר כווית בטהראן, מג'די אל-ט'פירי, מסר לאספנדיאר רחים משאי, יועצו של הנשיא אחמדי-נז'אד, הזמנה לנשיא איראן לביקור בכווית, כדי להשתתף בטקס לציון יום עצמאותה החמישים. אל-ט'פירי אמר שכווית רוצה בהרחבת יחסיה עם איראן, שלה יש תפקיד בביטחון האזור. משאי אמר שלמדינות המפרץ גורל משותף. בפגישה הוחלט על הקמת ועדה שתדון בפיתוח היחסים בין שתי המדינות.

אתר מוסד הנשיאות (איראן), 6.12.10  

 

איחוד האמירויות תרכוש מערכות הגנה טילית

איחוד האמירויות הערביות מתכוונת לחדש את מערכות ההגנה הטילית שלה ולצרפן ליתר מדינות המפרץ. בנוסף, מסר בכיר צבאי במדינה, כי בקרוב יירכשו מערכות הגנה נגד טילים ארוכי טווח.

www.gulfinthemedia.com, 6.12.10

 

איראן: המג'לס פועל לצמצום היחסים עם איחוד האמירויות הערביות

שגריר איראן בסין, מהדי ספארי, קרא לה להעדיף את יחסיה עם איראן על יחסיה עם מדינות המפרץ, שאינן שותפות אמינות כטהראן, והוסיף כי לסין ולאיראן אינטרסים משותפים במאבק בטרור. חבר וועדת המג'לס למדיניות חוץ, חשמתאללה פלאחת-פישה, אמר שהמג'לס מקדם הצעת חוק לצמצום היחסים עם איחוד האמירויות הערביות. לאחרונה סגרה האמירויות חשבונות בנקים איראניים במסגרת הסנקציות נגד איראן.

טהראן אמרוז, פרדא ניוז (איראן), 7.12.10

 

סעודיה: נחסם אתר האינטרנט אילאף

משרד התקשורת הסעודי חסם (6.12.10) את הגישה לאתר האינטרנט הליברלי בבעלות סעודית www.elaph.com, המופעל מלונדון. האתר, הקיים כעשר שנים, נחסם בסעודיה כמה פעמים בעבר.

סבק (סעודיה), 6.12.10

 

השיחות בז'נבה בין המערב לאיראן

אל-מוסתקבל (לבנון), 7.12.10