המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 15.11.2010
15/11/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 15.11.2010

 

בתקציר: אל-ספיר: הבנות סוריות-סעודיות לפתרון המשבר בלבנון  * יומון איראני: "השטן הגדול" הודה באחריותו לטרור העולמי * עריקאת: מתנגדים להצעה האמריקנית *  נסיגה בשיחות הפיוס בין פת"ח לחמאס * עורך אל-קדס אל-ערבי: איום מרומז לאל-חרירי * מאבטח של ערפאת: הוא הורעל אך לא במזון

 

יומון איראני: "השטן הגדול" הודה באחריותו לטרור העולמי

היומון האיראני ג'ומהורי-י אסלאמי טען כי "הודאתה ההיסטורית" של מזכירת המדינה האמריקאית, הילרי קלינטון, בראיון לרשת ABC (9.11.10), כי ארה"ב הקימה ומימנה את המג'אהדין האפגנים, ובכלל זה את אוסמה בן לאדן, כדי שיילחמו בבריה"מ באפגניסטן בשנות השמונים, מוכיחה את צדקת הטענה האיראנית  שהפוליטיקאים האמריקאים הם ראשי הטרוריסטים ושארה"ב מייצאת טרור לעולם בשירות האינטרסים שלה, ומאשימה בכך אחרים. לדברי היומון, כל איש בעולם יודע עתה מהי חובתו כלפי "השטן הגדול."

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 15.11.10 

 

אל-ספיר: הבנות סוריות-סעודיות לפתרון המשבר בלבנון

היומון הלבנוני אל-ספיר דיווח על הבנות סוריות-סעודיות להבטחת היציבות בלבנון לקראת פרסום כתב האישום בנושא רצח רפיק אל-חרירי. לפי הסכם זה, רה"מ סעד אל-חרירי יזכה את חזבאללה מאשמת הרצח וישבח את תפקידו בהגנה על לבנון ושחרור אדמותיה. כמו כן התקבלה עמדת כוחות ה-14 במרץ לדחות את הטיפול במה שמכונה 'עדי השקר' עד לאחר פרסום כתב האישום. לדברי היומון, רה"מ אל-חרירי ומזכ"ל חזבאללה, חסן נאסרללה, מודעים לפרטי ההסכם שיישומו יחל לאחר חג הקורבן.     

אל-ספיר (לבנון), 15.11.10

 

שה"ח הסורי: פועלים עם סעודיה לגיבוש פתרון בלבנון

שה"ח הסורי, וליד אל-מעלם, אמר כי יציבותה וביטחונה של לבנון חשובים לביטחונה של סוריה, הפועלת יחד עם סעודיה לגיבוש פתרון כולל לפילוגים בלבנון. הוא רמז כי מצרים מנסה להכשיל מאמצים אלה וצפה שהיא תיכשל בכך. לדבריו, ביה"ד הבינ"ל בנושא רצח אל-חרירי הוא עניין לבנוני שלסוריה אין נגיעה בו ואיש לא יתנגד לכתב האישום, אם יהיה מבוסס על הוכחות חותכות. הוא תיאר את יחסי סוריה-איראן כאסטרטגיים, מתפתחים ומשרתים את עניינה של סוריה והדגיש את התנגדותה של סוריה לנשק גרעיני.

אל-וטן (סוריה), 15.11.10

 

עריקאת: אנו מתנגדים להצעה האמריקנית 

ראש מחלקת המו"מ באש"פ, סאיב עריקאת, אמר כי אם נכונות הידיעות שמועברות בסוכנויות הידיעות בנושא ההתנחלויות "אנו מתנגדים לגמרי להצעה האמריקנית".

www.palvoice.com , 14.11.10

 

שה"ח האפגני: על איראן להיות פעילה יותר באפגניסטן

בפגישתו בטהראן עם מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי באיראן, סעיד ג'לילי, קרא שה"ח האפגני, זלמאי ראסול, לטהראן להגביר את מאמציה לכינון ביטחון ויציבות באפגניסטן. ג'לילי מצידו תקף את הנוכחות הצבאית של המערב באפגניסטן ואמר שטרקטורים ולא טנקים יביאו רווחה וביטחון לאפגניסטן.

איסנא (איראן), 14.11.10

 

רמטכ"ל צבא איראן: למשטר הציוני מצפה רק מוות

רמטכ"ל צבא איראן, חסן פירוזאבאדי, אמר שישראל היא זרע המלחמות באזור ולכן הצהרותיה התוקפניות כלפי איראן אינן מפתיעות. לדבריו, למשטר הציוני מצפה רק המוות.

פארס (איראן), 15.11.10

 

ביה"ד הבינ"ל לרצח רפיק אל-חרירי במרדף אחרי חזבאללה 

אל-ראיה (קטר), 14.11.10 / פארס קרהבית

 

נסיגה בשיחות הפיוס בין פת"ח לחמאס

העיתון אל-אהראם חשף כי בישיבת הפיוס בדמשק בימים (9-10.11.10) היו מחלוקות בין פת"ח לחמאס גם בנושאים שהצדדים כבר הסכימו לגביהם ואלה נוספו למחלוקות שהיו על רוב סעיפי הפרק הביטחוני. תנועת הפת"ח טענה כי הרש"פ היא הגוף הבלעדי שיהיו לו כוחות חמושים בגדמ"ע ובעזה ואסור שיהיו מיליציות צבאיות. כמו כן דרשה הפת"ח שהארגון מחדש במנגנוני הביטחון יהיה בעזה בלבד  ושאנשי מנגנוני הביטחון ששירתו בהם בעת השתלטות החמאס על עזה יוכלו לשוב ולשרת בהם.  

אל-אהראם (מצרים), 14.11.10,  www.maannews.net 15.11.10

 

עורך אל-קדס אל-ערבי משגר איום מרומז לאל-חרירי

עבד אל-בארי עטואן, עורך היומון הלונדוני, אל-קדס אל-ערבי, המזוהה עם מחנה ההתנגדות בעולם הערבי, טען כי ר"מ לבנון, סעד אל-חרירי, נכנע ללחציה של  ארה"ב וקרא לו לדאוג לאינטרסים של לבנון והערבים כולם, ולשים בצד את רגשות הנקם שלו, בדיוק כפי שעשה וליד ג'ונבלט. לדבריו, אם יפעל כך הוא יזכה למקום של כבוד בהיסטוריה ואם לא- הוא ייכנס להיסטוריה בצורה אחרת, "המוכרת לו היטב."

אל-קדס אל-ערבי (לונדון),   15.11.10

 

חמאס "חוץ" נזפה באל-זהאר על התבטאויות אנטישמיות ונגד המערב

לשכת ההסברה של תנועת החמאס בדמשק נזפה בחומרה בבכיר החמאס מחמוד אל-זהאר בשל ההתבטאויות האחרונות שלו נגד המערב ונגד היהודים העלולות להזיק למאמצים להתקרב למערב ולמסר שאֵיבת החמאס אינה מכוונת כלפי היהודים או היהדות אלא כלפי כובשי אדמת הפלסטינים.

www.palpress.ps , 15.11.10

 

מאבטחו של ערפאת: ערפאת הורעל אך לא באמצעות המזון

בראיון ליומון אל-חיאת טען מאבטחו האישי של יאסר ערפאת, עמאד אבו זכי, כי ערפאת הורעל אך לא באמצעות המזון, מכיוון שמאבטחיו נהגו לאכול לפניו כל מזון שהוגש לו.

אל-חיאת (לונדון), 14.11.10

 

עריקאת: נבקש להצטרף לאו"ם באופן מלא כמדינה כבושה

ראש המשלחת הפלסטינית למו"מ עם ישראל, סאיב עריקאת, אמר כי בכוונת הרש"פ להגיש שתי בקשות למועצת הביטחון: האחת – גינוי להתנחלויות, הטלת אחריות על ישראל להכשלת המו"מ ויישום אמנת ז'נבה בנושא הגנה על אזרחים בזמן מלחמה; השנייה – קבלה של פלסטין כחברה מלאה באו"ם כמדינה כבושה בגבולות 67 שבירתה מזרח ירושלים. יצוין כי בשבוע שעבר ביקש יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, כינוס  דחוף של מועצת הביטחון כדי לדון בנושא הבנייה בהתנחלויות והנציגות הפלסטינית באו"ם פועלת לקידום כינוס כזה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), www.wafa.ps, 13.11.10 

 

כווית: משרד החוץ קרא לבנקים ליישם את הסנקציות נגד איראן

הבנק המרכזי של כווית שלח חוזר לבנקים, לחברות ההשקעה ולחברות החלפנות במדינה, ובו בקשה ליישם את הסנקציות הבינ"ל החדשות נגד איראן. לחוזר צורף מכתב ממשרד החוץ הכוויתי המסביר את הצעדים הנדרשים לפי החלטה 1929 של האו"ם מיוני 2010, הכוללים הקפאת מקורות כספיים הקשורים לתוכנית הגרעין האיראנית ואיסור פתיחת סניפים חדשים של מוסדות פיננסיים איראניים בכווית ולהיפך.

אל-ראי (כווית), 12.11.10

 

ספר הזיכרונות של בוש

עכאט' (סעודיה), 12.11.10 / אל-שפיע מחמד צאדק

 

אל-אח'באר: עוצר לילי באיזור המפקדה הכללית של כוחות בטחון הפנים של לבנון

היומון הלבנוני אל-אח'באר, המזוהה עם חזבאללה, דיווח כי המפקדה הכללית של כוחות ביטחון הפנים של לבנון הטילה עוצר לילי באזורי המגורים הסמוכים למפקדה, מחשש למתקפה לילית של חזבאללה.

אל-אח'באר (לבנון), 13.11.10 

 

איראן: הבסיג' יגביר את השפעתו בתקשורת

מפקד הבסיג' (מליציה סמי צבאית) באיראן, מחמד רזא נקדי, הודיע על הקמת ארגון "הבסיג' והתקשורת" שיגביר את השפעתו של הבסיג' בתקשורת באיראן אך הכחיש כל כוונה להשתלט עליה. לדבריו, הארגון, בראשו עומדים תומכי אחמדי-נז'אד, יפעל להפצת האמונה בשלטון חכם ההלכה ולהחלפת סדרות שקריות  כגון ספיידרמן, המשרתות את המלחמה הרכה נגד איראן בסדרות מתוצרת איראן המפארות את המשטר.

www.roozonline.com, 13.11.10; סהאם ניוז (איראן), 12.11.10

 

ביקורת באיראן: הממשלה מסייעת לאחרים על חשבון אזרחינו

האתר האיראני כלמה, המזוהה עם מיר חוסין מוסוי, מראשי תנועת המחאה, טען כי אין הצדקה לסיוע של ממשלת אחמדי-נז'אד למדינות כלבנון וונצואלה, שם התל"ג המוצע לאזרח גבוה מזה שבאיראן. כמו כן נטען שבניגוד לדיווחי הממשלה, האבטלה באיראן מגיעה לכ-30% ויש גידול ביבוא הנפט המזוקק. גם האתר אינדה, המתנגד לממשלה, תהה מדוע זו מסייעת לאיי קומורו בעת שאזרחי איראן סובלים ממצוקה.

אינדה (איראן), 13.11.10; כלמה (איראן), 12.11.10