המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 11.11.2010
11/11/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 11.11.2010

 

בתקציר: לבנון: דיון בהעברת משימות יוניפי"ל לצבא הלבנוני * מקורות פלסטיניים: משלחת מצרית-ערבית לעזה, לקידום הפיוס הפלסטיני * סרט טלוויזיה נורבגית: איראנים מכשירים פעילות טרור במסגדי אוסלו * שר הפנים הסעודי: ביטחון תימן – ביטחוננו * מצרים: הגבלות על יציאת אנשי תקשורת לחו"ל

 

שר הפנים הסעודי: ביטחון תימן - ביטחוננו

שר הפנים הסעודי, הנסיך נאיף בן עבד אל-עזיז, אמר כי ארצו לא תאפשר לפגוע בביטחונם של עולי הרגל, ותטפל בנחישות ובכוח בכל איום, מצד ארגון אל-קאעדה או מצד גורמים אחרים. עוד אמר כי סעודיה דואגת למצב הביטחוני בתימן כשם שהיא דואגת לביטחונה שלה וכי קיים שת"פ ביטחוני הדוק בין המדינות. לדבריו, סעודיה לא תהסס לעזור לתימן לעקור את אל-קאעדה מן  השורש.

אל-וטן (סעודיה), 11.11.10

 

בכיר איראני: להשיב את שראוד לאיראן בעזרת האינטרפול

חבר ועדת המג'לס לענייני ביטחון לאומי באיראן, ג'ואד ג'האנגירזאדה, קרא למשטר להיעזר באינטרפול כדי להביא לאיראן את האזרחית האמריקאית, שרה שראוד, ולהעמידה לדין בעוון ריגול. התובע הכללי של טהראן, עבאס ג'עפרי דולת-אבאדי, אמר שאם שראוד לא תתייצב למשפט, יפדה המשטר את הערבות של חצי מיליון דולר שהופקדה בגין שחרורה ממניעים הומניטאריים בספטמבר. שראוד היא אחת משלושה מטיילים אמריקאיים שנתפסו ביולי 2009 בגבול עיראק, בטענה של ריגול נגד איראן.

ג'ומהורי-י אסלאמי, פארס (איראן), 10.11.10  

 

לבנון: דיון בהעברת משימות יוניפי"ל לצבא הלבנוני

היומון אל-מוסתקבל דיווח כי רמטכ"ל צבא לבנון, ג'אן כהוג'י, (10.11.10) דן בפגישתו עם מפקד יוניפי"ל, אלברטו אסרטה, ועם יועצו לענייני תקשורת  ופוליטיקה, מילוס שטרוגר, בתהליך העברה הדרגתי של  משימות יוניפי"ל לצבא לבנון.   

אל-מוסתקבל (לבנון), 11.11.10

 

בעל טור לבנוני: על ממשלת חרירי להתפטר

בציון שנה לכהונת ממשלת האחדות הלאומית בראשות סעד אל-חרירי, קרא ח'אלד חדאדה, בעל טור ביומון הלבנוני אל-ספיר, המקורב לאופוזיציה, לממשלה להתפטר בשל טיפולה הכושל בבעיות הכלכליות והחברתיות ובשל אדישותם של כמה מחבריה לאפשרות שתפרוץ מלחמת אזרחים עם פרסום כתב אישום בנושא רצח רפיק אל-חרירי.    

אל-ספיר (לבנון), 11.11.10

 

מקורות פלסטיניים: משלחת מצרית-ערבית לעזה, לקידום הפיוס הפלסטיני

מקורות פלסטיניים בקהיר מסרו כי משלחת מצרית-ערבית רמת דרג צפויה לבוא בקרוב לרצועת עזה  לביקור של כשבוע, כדי לדון עם חמאס וכמה פלגים פלסטיניים בהסרת המכשולים בפני הפיוס הפלסטיני. המשלחת תכלול נציגים של המזכירות הכללית של הליע"ר, אקדמאים ומומחים לנושא הפלסטיני.

אל-מצריון (מצרים), 11.11.10

 

"טרוריסטים בעיראק": "הכניסה [לקבר] בחינם"  

אל-ביאן (אמירויות), 10.11.10 / עאמר אל-זעבי

 

בכיר חמאס: לא נסכים לכניסת האסכולה השיעית לפלסטין

חבר הלשכה המדינית של החמאס, ח'ליל אל-חיה, אמר ליומון אל-חיאת, כי תנועתו הודיעה לאיראן שלא תתיר כניסה של האסכולה השיעית לפלסטין, גם לא תמורת תמיכה איראנית בתנועה וכי חמאס תמנע  כניסת כל עדה שהיא לפלסטין – פרט לסונה. הוא קרא לערבים להתיר לתנועה לבצע התנגדות נגד הכיבוש הישראלי מתוך שטחי פלסטין והכחיש כי היא החליטה לחדול מפעולות מסירת הנפש, בהסבירו כי היא מבצעת התנגדות נגד הכיבוש והמתנחלים כשזה מתאפשר. לדבריו, חמאס רואה בפלסטין מדינה אסלאמית אחת מהים לנהר, שרק ליהודים שהיו בה לפני מלחמת העולם הראשונה יש זכות [קיום] בה.

אל-חיאת (לונדון), 11.11.10

 

מזכ"ל הפרלמנט הערבי: כתב אישום בפרשת אל-חרירי יפיל את המשטר בלבנון

עדנאן עמראן, מזכ"ל הפרלמנט הערבי ושר ההסברה הסורי לשעבר, הזהיר בהרצאה שנשא, כי פרסום כתב אישום בנושא רצח רפיק אל-חרירי עלול להוביל להפלת המשטר הלבנוני או להקמת ממשלה חלופית. עמראן כינה את מדיניות ארה"ב במזה"ת 'ישראלית' וטען כי האיחוד האירופאי הוא ענק כלכלי, אך גמד מדיני הכנוע לרצונה של ארה"ב.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 10.11.10 

 

סרט טלוויזיה נורבגית: איראנים מכשירים פעילות טרור במסגדי אוסלו 

האתר האיראני משרק טען כי סרט התעודה ששידרה הטלוויזיה הנורבגית, לפיו אנשים מטעם המשטר האיראני, הקשורים לאגודה האיראנית-שיעית 'אהל אל-בית', נושאים דרשות במסגדי אוסלו המעודדות מעשי טרור נגד המערב – איננו אמין וכי שגרירות איראן בנורבגיה טענה כי הסרט הוא מזימה ישראלית. האתר גם דיווח כי ממשלת נורבגיה הודיעה שלא תתיר לאיראן להכשיר את הקרקע לטרור ולשטיפת מוח בשטחה. האתר האיראני סהאם ניוז, המזוהה עם תנועת המחאה באיראן, טען כי שר המשפטים הנורבגי האשים את איראן בפעילות חבלנית בנורבגיה ואמר כי ארצו תקשיח את יחסה לאנשי הדת האיראנים. 

משרק, סהאם ניוז (איראן), 11.11.10

 

איראן: רכיבה על אופניים אסורה לנשים; מחנות עבודה לאסירים

בכיר במשטרת איראן אמר שהשלטונות יענישו נשים שירכבו על אופניים ואזרחים שישחקו קלפים בפארקים ויטיילו עם כלביהם, הנחשבים לחיה טמאה באיראן. ראש היחידה למאבק בסמים במשטרת איראן, חמיד רזא חוסין-אבאדי, אמר שהמשטר יקים בקרוב מחנות עבודה בשולי הערים, שם יועסקו אסירים בעבודות כפייה קשות, כדי להרתיעם מפני חזרה לסורם בתום תקופת המאסר. לדבריו, הקבוצה הראשונה שתישלח למחנות העבודה תהיה של סוחרי סמים.

 אילנא (איראן), 10.11.10; איסנא (איראן), 9.11.10

 

ציר מג'לס: הממשלה מדכאת בשיטתיות את מבקריה

ציר המג'לס באיראן, קדרתאללה עלי-ח'אני, המתנגד לאחמדי-נז'אד, טען כי הממשלה מפעילה דיכוי חסר תקדים נגד מבקריה וכי סגן שר התרבות, מוחמד עלי ראמין, מנופף בחרב על העיתונות וחופש הביטוי. כדוגמא הוא הציג את חסימת הגישה לאתר של הנשיא לשעבר, מוחמד ח'אתמי, ע"י הממשלה.

www.parlemannews.ir, 10.11.10

 

מאמר באל-אח'באר: חזבאללה עלול לפגוע באנשי יוניפי"ל

בהתייחסו לתגובת חזבאללה למקרה ויואשם ברצח רפיק אל חרירי, טען פדא עיתאני, בעל טור ביומון   הלבנוני אל-אח'באר, המקורב לחזבאללה, כי די בהוראה אחת של הארגון כדי שתושבי הדרום, שעליהם נמנים החשודים ברצח, יוציאו את זעמם על אנשי יוניפי"ל, ובעיקר על אלה שמארצות המערב.
אל-אח'באר (לבנון), 10.11.10

 

עריקאת: על העולם להכיר בפלסטין בגבולות 67', כתגובה להמשך הבנייה

ראש המשלחת הפלסטינית למו"מ עם ישראל, סאיב עריקאת, גינה את החלטת ממשלת ישראל להמשיך לבנות בהתנחלויות ובמזרח ירושלים וקרא לארה"ב ולקהילה הבין-לאומית להגיב על כך בהכרה במדינת פלסטין בגבולות 67' שבירתה ירושלים.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 10.11.10  

 

קריקטורה: המבנה הבסיסי של המשטר הציוני

מקור: פארס (איראן), ללא תאריך/שהראם רזאי 

 

וליד ג'ונבלאט: אצביע עם האופוזיציה בפרשת עדי השקר

היומון הלבנוני אל-אח'באר, המקורב לחזבאללה, דיווח כי המנהיג הדרוזי וליד ג'ונבלאט הודיע כי יתמוך בדרישת כוחות ה-8 במרץ, להביא את עדי השקר בפרשת רצח רפיק אל-חרירי, למשפט בפני מועצת הצדק – מוסד משפטי הכפוף לפרלמנט. בעל הטור ביומון זה, נקולא נאציף, טען שאת החלטתו זו קיבל ג'ונבלאט בעקבות ביקורו האחרון בדמשק, שם נפגש עם עוזרו של סגן נשיא סוריה, מוחמד נאציף.

אל-אח'באר (לבנון), 10.11.10

 

יומון איראני: הפערים בין איראן ל-1+5 ימנעו התקדמות במו"מ

בהתייחסו לשיחות הצפויות בין איראן למדינות ה-5+1, הצהיר הנשיא אחמדי-נז'אד כי ארצו לא תקיים מו"מ על נושא הגרעין, אך היא מוכנה לסייע להביא שלום וביטחון לעולם. היומון אבתכאר העריך כי עומק הפערים בין איראן לבין ה-5+1 ימנע כל התקדמות במו"מ בין הצדדים.

מהר, אבתכאר (איראן), 10.11.10

 

מצרים: שר התקשורת מגביל יציאת אנשי תקשורת לחו"ל

שר התקשורת המצרי, אנס אל-פקי, החליט להגביל בצורה ניכרת את יציאתם לחו"ל של כל העובדים, ובמיוחד הבכירים, במשרד התקשורת, באיחוד הרדיו והטלוויזיה וברשות המידע ולהתיר את הנסיעה רק כאשר היא הכרחית, נעשית לטובת הכלל, ולאחר הצגת הנימוקים לנסיעה בפני השר עצמו.

אל-גומהוריה (מצרים), 10.11.10