המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 6.2.2008
7/2/2008

מה חדש? סיכום יומי 6.2.2008

 

בתקציר: איום ברצח על חבר פרלמנט כוויתי * דיווח במגרב: ג'יהאדיסטים מאל-קאעדה עוברים לארגונים פחות רדיקליים * שה"ח הקטרי הגיש תביעה נגד עיתון כוויתי * מאמר בסוריה: המסרים מאחורי הפיגוע בדימונה * כוונה חמאסית לחטוף חיילים מצריים

 

שר ההגנה הסורי: אם איראן חזקה, גם סוריה חזקה

שר ההגנה הסורי, חסן תורכמאני, הצהיר כי "עוצמתה של איראן נחשבת לעוצמתה של סוריה."

אירנא (איראן), 29.1.08

 

תנועת אופוזיציה באיראן: מחוז אהואז הוא חלק מהאומה הערבית

מזכ"ל החזית העממית האהואזית הדמוקרטית, אבו שריף אל-אהואזי, אמר כי מחוז אהואז [חוזיסטאן, בדרום איראן] הינו חלק בלתי נפרד מהאומה הערבית הגדולה, למרות שנכבש בשנת 1936 ע"י  "מדינת הכיבוש הפרסי."

www.aafaq.org, 5.2.08

 

יומון איראני מזהיר את שכנותיה של איראן

מאמר המערכת ביומון האיראני ג'ומהורי-י אסלאמי הזהיר את השכנות הדרומיות של איראן  "מפני ההשלכות המסוכנות" של התייצבותן נגדה. לדברי היומון, עבדאללה מלך ירדן פועל כדי להסית מדינות אחרות נגד איראן ונגד השיעים במדינות ערב.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 6.2.08

 

כווית: איום ברצח על חבר פרלמנט התומך בחינוך מעורב

חבר הפרלמנט הכוויתי עלי אל-ראשד, קיבל איום טלפוני על חייו מאדם שטען כי הוא ממשרד ההגנה. האיום בא כתגובה להצעת חוק שהגיש אל-ראשד, עם עוד שני חברי פרלמנט, התומכת בביטול ההפרדה בין גברים לבין נשים במוסדות החינוך בכווית.

אל-ג'רידה (כווית) 6.2.08

 

דיווח במגרב: ג'יהאדיסטים מאל-קאעדה מצטרפים לאירגונים מתונים יותר

ג'יהאדיסטים שהסגירו עצמם לידי כוחות הביטחון האלג'יראים דיווחו כי מפקדים בארגון אל-קאעדה במגרב האסלאמי מתכוונים לנטוש את הארגון ולהצטרף לארגונים ג'יהאדיים מתונים יותר, כמו ארגון "מגיני ההטפה הסלפית". ארגון זה פרסם לאחרונה קריאה נגד פיגועי התאבדות.

 אל-שרוק אל-יומי (אלג'יריה), 5.2.08

 

החוק השלישי של ניוטון [חוק הפעולה והתגובה]

על הטיל: "הכיבוש" [הישראלי]; על המחבל: "ההתנגדות" 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-וטן (סעודיה), 6.2.08

 

שה"ח הקטרי תובע עיתון כוויתי על הוצאת דיבה

שה"ח הקטרי, השיח' חמד בן ג'אסם, הגיש תביעת דיבה נגד העיתון הכוויתי "אל-וטן" ונגד כתבו   פואד אל-האשם, בעקבות מספר דיווחים על קשר כלכלי בין ישראל וקטר ועל ביקורים של השר הקטרי בישראל. השר אמר כי הדיווחים פגעו בשמו הטוב וגרמו לו תחושת עלבון.

אל-ריאצ' (סעודיה) 6.2.08

 

  [ניצול נשים למטרות טרור] בעיראק

אח'באר אל-ערב (איחוד האמירויות), 5.2.08

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תשרין (סוריה), 6.2.08

 

 וליד ג'ונבלאט חושש מחיסולים נוספים בלבנון

וליד ג'ונבלאט אמר לערוץ הטלוויזיה הלבנוני הרשמיteleliban  כי כל עוד יש עימות בין השלטון הלבנוני לבין גופים טוטאליטריים כמו מפלגת חזבאללה וכמו משטרו של אסד, לא יהיו בלבנון שלום ויציבות. בעקבות פרסום איומים ביומון אל-אח'באר, המזוהה עם האופוזיציה, על הרמטכ"ל שוקי אל-מצרי, ועל ראש אגף המבצעים, הביע ג'ונבלאט חשש מפני חיסולים נוספים בלבנון.

אל-מסתקבל (לבנון), 6.2.08

 

הכוכבים מהדגל העיראקי עברו לדגל האמריקאי

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

פלסטין (רש"פ); אל-מדינה (סעודיה), 5.2.08

 

בעל טור סורי על המסרים מאחורי הפיגוע בדימונה

ח'אלד אל-אשהב, בעל הטור ביומון הסורי הממסדי אל-ת'ורה, טען במאמר שכתב, כי פיגוע ההתאבדות בדימונה העביר מספר מסרים והם: ההתנגדות הנה התשובה המוחצת והסופית של העם הפלסטיני לכיבוש; נטילות האחריות הרבות הוכיחו כי כל הפלגים הפלסטיניים רוצים בהתנגדות ומוכנים לבצעה בכל זמן ובכל מקום; אין להפריד בין הפלסטינים בעזה ובגדה וההתנגדות אינה מוגבלת למרחב של עזה.

אל-ת'ורה (סוריה), 6.2.08

 

עיראק: יימשך גיוס בני שבטים סונים למשטרה

ממשלת עיראק החליטה לכנות את אנשי "מועצות ההתעוררות" (בני השבטים הסונים שהכריזו מלחמה על ארגון אל-קאעדה בעיראק) המתגייסים למנגנוני הביטחון שלה "בני עיראק",  מתוך הכרה בתפקיד הלאומי שהם ממלאים. משרד הפנים העיראקי הודיע כי ימשיך בגיוס בני השבטים הסונים למשטרה, בכפוף למבחנים ולמבדקים המקובלים, עד לגיוסם של  12 אלף אנשים מהם.

אל-צבאח (עיראק), 5.2.08

 

מחלוקת בעיראק סביב הדגל  החדש

ראש ממשלת עיראק, נורי אל-מאלכי, הניף (5.2.08) בטקס ממלכתי את הדגל העיראקי החדש מעל משרדי הממשלה ב-Green Zone והצהיר שהצעד מבטא את העמקת האחדות הלאומית ומחיקת השפעות הפשעים שבוצעו תחת דגל משטר הבעת', שסמליו הוסרו מן הדגל החדש. דובר הממשלה, עלי דבאע', אמר כי הנפת הדגל היא אות פתיחה להנפתו במוסדות המדינה, הרשמיים והרשמיים למחצה. ואולם, ממשלת חבל כורדיסטן הודיעה כי היא ממתינה להוראות נשיא החבל בנושא זה, ופרנסי העיר אל-פלוג'ה, שבמחוז אל-אנבאר, אמרו כי לא יניפו את הדגל כלל.

אל-מדא (בגדאד), אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 6.2.08 

 

מודעות אבל ביומוני הרש"פ על המפגעים מתאבדים

יומוני הרש"פ פרסמו בעמודיהם הראשונים מודעות אבל מטעם משפחות המחבלים שביצעו את פיגוע ההתאבדות בדימונה.

אל-חיאת אל-ג'דידה, אל-איאם (רש"פ), 6.2.08

 

אלג'יריה: הפולמוס סביב הנצרות בקביליה בשידור הציבורי

ביום 5.2.08 שידר הערוץ השלישי האלג'יראי תוכנית על התפשטות הנצרות באזור קביליה, אזור בֶרבֶרי ממזרח לבירה אלג'יר. מן התכנית, שכללה ראיונות עם מתנצרים, עולה כי  בעת האחרונה הוקמו כ-20 כנסיות פרוטסטנטיות בקביליה. בתגובה, אמר השר לענייני דת, אבו עבדאללה ע'לאמאללה, כי אם לא יינקטו צעדי מנע, יתהווה מיעוט נוצרי משמעותי שיתעמת עם החברה וידרוש את זכויותיו.

אל-נהאר (אלג'יריה); אל-שרוק אל-יומי (אלג'יריה), 5.2.08

 

קביליה: עריפת הראש מפסלו של המשורר הברברי מטעוב לונס

בעיירה תיזי נ'תלתה שבאלג'יריה ערפו אלמונים את הראש מפסלו של המשורר והפעיל הבֶרבֶרי מטעוב לונס. הפגיעה בפסל נעשתה בשעה שחברי ארגונים להנצחת זכרו של המשורר אספו  תרומות כדי לתקן מעשה השחתה קודם. במהלך חייו לונס נורה ע"י כוחות הביטחון ונחטף ע"י אסלאמיסטים, עד שבשנת 1998 נרצח ע"י גורם אלמוני. דליל אמאזיע', מן האחראים על מפעל ההנצחה, אמר כי יימשך שימור אתרי הנצחתו של מטעוב לונס, "הממשיך להפריע לאויבי החרות והדמוקרטיה".

www.kabyle.com, 5.2.08


בעל טור סורי: "להדק חגורות נוכח מועמדותו של מק'קיין"

במאמר ביומון הסורי הממסדי תשרין, טען בעל הטור שארל כאמלה, כי בחירתו הצפויה של ג'ון מק'קיין לראשות המפלגה הרפובליקנית היא עדות מצערת לכך שהעם האמריקאי לא למד את הלקח הנדרש מתקופת כהונתו של ג'ורג' בוש. לדבריו, מק'קיין יהיה "נשיא של מלחמה", ועל העולם להדק חגורות בטיחות ולעמוד על המשמר נוכח אפשרות בחירתו.

תשרין (סוריה), 6.2.08 

 

כוונה של חמאס לחטוף חיילים מצריים

מקורות פלסטיניים בקהיר מסרו כי גדודי עז אל-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, מתכננים לחטוף חיילים מצריים כדי להחליפם באנשי החמאס שנלכדו בשטח מצרים כשברשותם נשק וחומרי נפץ.

www.elaph.com , 6.2.08

 

אנשי החמאס בשכם: על ההנהגה בעזה לחזור בה  מן ההפיכה 

בכירי חמאס בשכם קראו לאנשי תנועתם למסור את נשקם לרש"פ. כמו כן קראו להנהגת התנועה בעזה לחזור בה מן ההפיכה. בתגובה פרסמה הנהגת התנועה בעזה הודעה שההצהרות הללו אינן מייצגות את עמדת החמאס.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), אל-קדס (ירושלים), 6.2.08