המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
יומון קטרי לרש"פ: אין תכלית למו"מ; לשוב להתנגדות מזוינת
28/10/2010

יומון קטרי: על הרש"פ להפסיק את המו"מ ולשוב להתנגדות מזוינת

 

ב-23.10.2010 פרסם היומון הקטרי אל-שרק מאמר מערכת שכותרתו "עד מתי ימשיכו עם הכישלון?", הקורא  לרש"פ להודיע על כישלון המו"מ ולחזור להתנגדות עממית ומזוינת, ולכלל הערבים שלא לגבות את הפלסטינים במו"מ עם ישראל. יצוין כי קטר מכהנת כעת כנשיאת ועדת המעקב ליוזמת השלום הערבית, ומתוקף מעמדה זה היא נתנה לפלסטינים אור ירוק להיכנס למו"מ עקיף וישיר עם ישראל בשנה האחרונה. בפגישתה ביום 8.10.2010 בלוב, העניקה הוועדה בראשות קטר לארה"ב ארכה של חודש כדי לשכנע את ישראל להמשיך את הקפאת הבניה בהתנחלויות ולאפשר את המשך המו"מ. שבועיים לפני תום הארכה, סותם אל-שרק את הגולל על המו"מ הישראלי-פלסטיני.

 

להלן תרגום המאמר.

 

"הבנייה בהתנחלויות באזורים רבים של הגדה המערבית הכבושה, במיוחד בירושלים וסביבותיה, הואצה. הדבר קשור לסיום מה שנודע כארכה של עשרת חודשי [ההקפאה], שממשלת הימין בראשות בנימין נתניהו התיימרה לקיים... במועד זה חשו עדרי המתנחלים חופשיים כדי לבנות מחוץ להתנחלויות, לצד מכרזי [הבניה] בתוך ההתנחלויות, שעליהם ממשלת ישראל הכריזה וממשיכה להכריז.

 

הפשע הישראלי לא עצר כאן, אלא אף הרחיק לכת: לפני מספר ימים נחשפה תוכנית חדשה, שאותה מבצעת עיריית ירושלים הכובשת, שנועדה לחשוף את ההיקף הגדול של המנהרות מתחת למסגד אל-אקצא ובסביבתו, לחברן זו לזו ולשייך את האזור המיועד להיסטוריה עברית מדומה. הדבר אף החל לאיים על [יציבות] המבנה של אל-אקצא, בשל החללים הגדולים באדמה מתחת למסגד המבורך, מצידו המערבי.

 

לאור ניסיונות שלטונות הכיבוש לקבוע עובדות גיאו-דמוגרפיות בשטח בכל רחבי אדמת פלסטין ההיסטורית, מתגברת יותר מאי פעם דרישת העם הפלסטיני שהנהגתו תודיע על כשלון מסלול המו"מ ואופציית ההסדר כדרך להשבת הזכויות הפלסטיניות. בהמשך יש לפתוח בדיאלוג לאומי, כנה ומעשי, אשר ישיב לבית הפלסטיני הפנימי את אחדותו וכוחו, המתגלמים בהתנגדות העממית והמזוינת, לפי תוכנית מאבק השואבת את השראתה מן העבר הקרוב...

 

יש לומר בגילוי לב שהתהליך המדיני [כבר] הגיע למבוי סתום והוא מוביל [למבוי סתום], ולכן יש להכיר בכך שהעתיד שייך להתנגדות. על הערבים לקרוא נכון את משוואת המאבק ולהתייצב כאיש אחד עם הפלסטינים ולמנוע מן הנושא ונותן הפלסטיני גיבוי למו"מ עם ישראל. מטרתו של מו"מ זה לא ניתנת להשגה ויש להפסיקו. על הנשיא מחמוד עבאס להודיע על כשלון האופציה הזאת ולאמץ אסטרטגיה אחרת, שתשמש לו מוצא.

 

חיי העמים אינם משחק ולא שפני ניסויים, ואין הגיון שהעם הפלסטיני יישאר במשך כל השנים האלה בדרך המו"מ. ישנן אופציות אחרות. העיקשות הישראלית מקרבת את הפלסטינים לפיוס [פנימי] ולצורך לבנות עמדה שתזכה להסכמת הכלל [הפלסטיני], במקביל לבניית אסטרטגיה לאומית הדבקה בעקרונות."[1]

 



[1] אל-שרק (קטר), 23.10.2010. במאמר מערכת ב-19.10.10 קרא העיתון למחמוד עבאס לדבוק בעקרונות הפלסטיניים, בחוקים הבינ"ל ובהחלטות ועדת המעקב הערבית, לא לקיים מו"מ כל עוד נמשכת הבניה בהתנחלויות, ולהשאיר את כל האופציות פתוחות, כולל פירוק הרש"פ ושיבה להתנגדות.

תגיות