המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 26.10.2010
26/10/2010


מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 26.10.2010

 

בתקציר: בעל טור מצרי: להוציא להורג את נורי אל-מאלכי בגין פשעי מלחמה * אסד: דלתותינו פתוחות בפני סעד אל-חרירי * עבאס: נוכל לחולל נס ולהקים מדינה תרבותית ואזרחית * יומון מצרי ממסדי: ישראל מהווה איום על עמי המזה"ת * בכיר איראני קורא לתיירים ומשקיעים מצריים לבוא לאיראן

 

שי לאבו מאזן: מפת פלסטין הכוללת את מדינת ישראל

בביקור במפעל נצאר לאבן ושיש בבית-לחם, אמר יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, כי הפלסטינים יכולים לחולל ניסים ולבנות מדינה תרבותית ואזרחית שתתחרה במדינות העולם. לדבריו, הרש"פ קיימה את כל התחייבויותיה להחלטות הבינ"ל ולמפת הדרכים, בעוד ממשלות ישראל לא מילאו אף התחייבות מאז 1995. נצאר נצאר, יו"ר מועצת המנהלים של קבוצת נצאר, העניק לעבאס (בתמונה למטה) מודל מאבן של מפת פלסטין, הכוללת את מדינת ישראל.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 26.10.10

 

עבאס זכי, מבכירי הפת"ח: אנו כה זקוקים לפתחי אל-שקאקי!

לרגל יום השנה ה-15 להתנקשות במייסד הג'יהאד האסלאמי, פתחי אל-שקאקי, אמר חבר הוועד המרכזי של הפת"ח, עבאס זכי, כי אל-שקאקי היה גיבור יחיד במינו שהתנזר מהכול פרט לשהאדה ולרוממות האומה. הוא ציין אותו לצדם של יאסר ערפאת וסגנו אבו ג'האד (חוסל ב-1988 בתוניס) כמנהיגים שפעלו למען העניין הפלסטיני, והוסיף: "אנו כה זקוקים לו לאחר 15 שנה, כשהעניינים מידרדרים. אנשים כאלה הם ניצוץ של תקווה."

www.paltoday.ps, 26.10.10

 

בעל טור מצרי: להוציא להורג את נורי אל-מאלכי בגין פשעי מלחמה

במאמר ביומון המצרי הממסדי אל-גומהוריה, קרא גמאל עבד אל-רחים להעמיד לדין את ר"מ עיראק, נורי אל-מאלכי, בגין פשעי מלחמה ולהטיל עליו עונש מוות, לאחר שהוכחה מעורבותו ברצח אלפי אזרחים עיראקיים סונים. לדבריו, פשעיו של אל-מאלכי, שחשף האתר "ויקיליקס" חמורים מאלו של נשיא עיראק לשעבר, סדאם חוסיין.

אל-גומהוריה (מצרים), 26.10.10 

 

אסד: דלתותינו פתוחות בפני סעד אל-חרירי

נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, אמר ליומון אל-חיאת כי אין כל  מתיחות בינו לבין ר"מ לבנון, סעד אל-חרירי, ודלתות דמשק פתוחות בפניו. לדבריו, אין לאופוזיציה הלבנונית כוונה לערוך שינויים בהרכב הממשלה ואל- חרירי הוא האדם הנכון לניהול המשבר הנוכחי במדינה, אשר טרם גובש לו פתרון. כן הכחיש דיווחים על דחיית פרסום כתב האישום בנושא רצח רפיק אל-חרירי. על מצרים אמר, כי מזה חמש שנים שהוא לא נפגש עם מי מבכיריה, בלא  שיבין את סיבת הנתק וקרא לה לנקוט יוזמה אם רצונה בחידוש היחסים. על איראן אמר אסד, כי אין עימה אחדות דעים לגבי כל הנושאים, אך דחה טענות לגבי מעורבותה בעיראק. הוא שב והדגיש את תמיכתו בהתנגדות ואמר כי אין תועלת במפגשים בינו לבין מי שאינם תומכים בה.     

אל-חיאת (לונדון), 26.10.10

 

חברי מג'לס באיראן: כמה כסף הועבר לקרזאי?

שבעה חברי מג'לס מסיעת המיעוט באיראן דרשו משה"ח, מנוצ'הר מותכי, להבהיר כמה כסף העבירה איראן ללשכת נשיא אפגניסטן, חמיד קרזאי, כסיוע בחמש השנים האחרונות.

ח'בר און ליין (איראן), 26.10.10

 

לבנון על סף פיצוץ

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 26.10.10/עמאד חג'אג'

 

יומון מצרי ממסדי: ישראל מהווה איום על עמי המזה"ת

מאמר המערכת ביומון המצרי הממסדי אל-גומהוריה טען כי חשיפת מתקן גרעיני ישראלי סמוך לנמל אשדוד מוכיחה שוב כי ישראל מהווה איום על עמי המזה"ת. לפי המאמר, ארה"ב לוחצת על סבא"א שלא תכפיף את מתקני הגרעין הישראליים לפיקוח ולאמנות בינ"ל, ועל כן נדרשת הקהילה הבינ"ל לפעול כדי למנוע מרוץ חימוש גרעיני באזור.

אל-גומהוריה (מצרים), 25.10.10

 

בכיר איראני קורא לתיירים ומשקיעים מצריים לבוא לאיראן

הנציג הכלכלי במשרד האינטרסים האיראניים בקהיר, מחמוד צאדקי, קרא לאנשי עסקים מצריים להשקיע באיראן, תוך הבטחה למתן סיוע והקלות. הוא גם קרא לקידום ביקורים של אזרחים מצריים באיראן, כתיירים או לצרכי מרפא, אך הבהיר כי ארצו איננה זקוקה לפועלים מצריים. להערכתו, חידוש הטיסות האזרחיות בין קהיר לטהראן יגדיל את היקף הסחר בין המדינות העומד היום על 100 מיליון דולר. צאדקי התלונן כי אנשי עסקים איראניים נתקלים בקשיים בקבלת אשרות כניסה למצרים.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 25.10.10

 

איראן: התנכלויות לגורמים סונים 

שלטונות איראן עצרו בזאהדאן (דר' מז' איראן) את חאג' עבד אל-רחים שאה-בח'ש, חתנו ואחיינו של עבד אל-חמיד זהי, איש דת סוני בכיר באיראן, ומנעו את יציאתם של אנשי דת סונים אחרים לוועידות אסלאמית בינ"ל בתורכיה ובקטר; האתר סוני און ליין קרא למשטר להעניש את תוקפי איש הדת הסוני שיח' מוחמד אסלאם מולא-זהי, בזאהדאן וטען שהאקרים איראניים תוקפים את האתר כדי להשביתו.

farsi.sunnionline.us,  18,20,22.10.10

 

יומון איראני משבח את חופש העיתונות בארה"ב בפרשת ויקיליקס

היומון השמרני-מתון אבתכאר התייחס בחיוב לאתר ההדלפות ויקיליקס ושיבח את חופש העיתונות בארה"ב, המאפיל אף על שיקולי ביטחון לאומי. לדברי היומון, עיתונות דינאמית ואמיצה באיראן, אולי תזיק לגורמים מסוימים בטווח הקצר, אך בטווח הארוך היא תקדם תרבות של נטילת אחריות ותגביר את הביטחון הלאומי. לצד זאת, רמז היומון, כי להדלפות לוויקיליקס אחראים גורמים דמוקרטיים בארה"ב, שביקשו לפגוע בממשל הרפובליקאי הקודם.

אבתכאר (איראן), 25.10.10

 

מצרים: ייפסל מועמד לבחירות שישתמש בסיסמאות דתיות

במסגרת ההנחיות שפרסמה הוועדה העליונה לבחירות במצרים לקראת הבחירות למועצת העם שייערכו ב-28.11.10, נכללת הנחייה לפיה ייפסל כל מועמד שישתמש בסיסמאות דתיות; שישה פעילי האחים המוסלמים נעצרו בעת שתלו כרזות הנושאות את סיסמת הבחירות של התנועה "האסלאם הוא הפתרון".

אל-אח'באר (מצרים), אל-מצרי אל-יום (מצרים), 25.10.10

 

ישראל, ארה"ב והערבים מחבלים ב"מאמצים לשיקום עזה"

אל-סביל (ירדן), 24.10.10  / יזיד עליא