המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 22.10.2010
22/10/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 22.10.2010

 

בתקציר: חוסני מובארכ מועמד המפל"ד לנשיאות מצרים בבחירות 2011 * דיווחים: התקרבות בין איראן לסעודיה * הרש"פ איתרה מחסן תחמושת של חמאס ברמאללה * פעילי "עורק החיים 5": עזה עצרה את הסרטן הציוני * דרישה בפת"ח לפיטורי יאסר עבד רבה * מדינות ערביות פעלו לביטול ביקור פרס במרוקו

 

פלטמן הכחיש הסכם חשאי עם איראן על מינוי אל-מאליכי לר"מ

תת-שרת החוץ האמריקאית לענייני המזרח הקרוב, ג'פרי פלטמן, הכחיש קיומו של הסכם חשאי בין איראן לארה"ב בדבר מינויו של נורי אל-מאליכי לקדנציה שנייה של ר"מ עיראק. 

אל-חיאת (לונדון), 22.10.10

 

חוסני מובארכ מועמד המפל"ד לנשיאות מצרים בבחירות 2011

מזכיר התקשורת של המפלגה הלאומית דמוקרטית במצרים (מפלגת השלטון), ד"ר עלי אל-דין הלאל, אמר בראיון טלוויזיוני כי חוסני מובארכ הוא מועמדה לבחירות הבאות לנשיאות ב-2011.  

אל-אהראם (מצרים), 22.10.10

 

דיווחים: התקרבות בין איראן לסעודיה

סוכנות הידיעות האיראנית אירנ"א דיווחה כי בשיחתו עם עבדאללה מלך סעודיה (20.10.10), עמד נשיא איראן, אחמדי-נז'אד, על הצורך לחזק את אחדות לבנון ולהביע סולידאריות עמה, ואמר שביקורו בלבנון  שירת מטרות אלה. מקורות דיפלומטיים ערביים מסרו שהשיחה הביאה לפריצת דרך בין המדינות וכי אפשר שבקרוב ייערכו ביקורים הדדיים רמי-דרג. יצוין כי גם העיתונות הסעודית סיקרה בחיוב  את המגעים  ואף פרסמה תמונה של שני המנהיגים כשהם מחייכים.

אירנא (איראן), אל-מדינה (סעודיה), 21.10.10; אל-ספיר (לבנון), 22.10.10

אל-מדינה (סעודיה), 21.10.10

 

הרש"פ איתרה מחסן תחמושת של חמאס ברמאללה

מקורות פלסטיניים מסרו כי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים איתרו לאחרונה מחסן תחמושת גדול של החמאס ברמאללה כולל פצצות אר.פי.ג'י.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 22.10.10

 

פעילי "עורק החיים 5": עזה עצרה את הסרטן הציוני

כ-350 פעילי שיירת "עורק החיים 5" נכנסו לרצועת עזה דרך מעבר רפיח (21.10.10) עם סיוע בשווי חמישה מילוני דולרים, וישהו בה עד יום ראשון (24.10.10). ראש המשלחת הירדנית בשיירה, עבד אל-פתאח אל-כילאני, אמר כי מדובר בסיוע סמלי וכי המטרה האמיתית היא לשבור את המצור, וציין כי אנשי עזה הם "חוד החנית שעצר את הסרטן הציוני" ושאין מקום למו"מ אלא רק "להתנגדות, לשחרור ולניצחון"; השיח' הסורי, חסן אל-צארי, אמר כי אנשי עזה השיבו לאומה את כבודה וכי אדמת פלסטין תישאר ערבית ואסלאמית; יו"ר הוועדה הבינ"ל לשבירת המצור, מוחמד צואלחה, אמר כי מטרת השיירה להודיע לעולם שבני החורין כולם עומדים לצד עזה, שמובילה את המאבק העולמי לחירות, והביע תקוותו ל"התפוררות המדינה הגזענית"; ראש המשלחת הכוויתית, ד"ר ואא'ל עבד אל-ג'אדר, אמר כי המצור כבר נשבר וכי בעוד רגעים או חודשים מעטים הניצחון יתרחש.

www.palestine-info.info, www.alresalah.ps, 21.10.10

 

בפת"ח דורשים לפטר את יאסר עבד רבה

ארבעים חברי המועצה המהפכנית של פת"ח שיגרו איגרת ליו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, ובה תבעו לפטר את יאסר עבד רבה מתפקידו כמזכיר אש"פ ולהרחיקו מצוות המו"מ, בטענה כי אינו ראוי לתפקידו, בשל היותו מזוהה עם יוזמת ז'נבה ובשל הסכמות להכיר במדינה יהודית (דבר שהוכחש על ידו).

www.kofiapress.com , 21.10.10

 

ביקורת על סגירת ערוצי לווין ערביים

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 22.10.10 / אבו מחג'וב

 

אום אל-פחם: "אנצאר אל-תוחיד" נטלה אחריות על ירי אל מטה המפלגה הקומוניסטית

אתרי האינטרנט והעיתונים של ערביי ישראל דיווחו כי קבוצה בשם "אנצאר אל-תוחיד" [תומכי אמונת הייחוד] נטלה אחריות על ירי לעבר מטה המפלגה הקומוניסטית באום אל-פחם (11.10.10) ולעבר חנויות בגדים ותכשיטי נשים בעיר, וזאת כתגובה "למי שסוטים מדרך הישר, מובילים את חלשי האמונה לשולחנו של השטן ומביאים שחיתות אל עירנו, ורק דרך הכוח תשיבם מעוולתם." מזכיר המפלגה הקומוניסטית בעיר, זיאד מחאמיד, הדגיש כי פעולות כאלה לא יסיטו את המפלגה מדרכה וכי ירי כזה, מצד כל קבוצה שהיא, הוא חסר אחריות. לדבריו, על ירי דומה שבוצע בעבר, פורסמה נטילת אחריות של קבוצה בלתי ידועה, במטרה לחפות על מעשה פסול.

פאנוראמא (ישראל), 22.10.2010  

 

משה"ח המצרי החרים ועידת התיירות של ה-OECD בירושלים

דובר משה"ח המצרי אמר כי מצרים לא תשתתף בוועידת התיירות של ה-OECD הנערכת בימים אלה בירושלים, לאות התנגדות לניסיונותיה של ישראל להציג את הכינוס כהכרה בינ"ל בירושלים כבירת מדינת ישראל. לדבריו, היה על ה-OECD לשנות את מיקום הוועידה או לבטלה.

אל-גומהוריה (מצרים), 22.10.10

 

מקורות בלי"ער: מדינות ערביות אחראיות לביטול ביקור פרס במרוקו

מקורות בליע"ר דיווחו כי סעודיה, סוריה ולוב אחראיות לביטול ביקורו של הנשיא פרס במרוקו, לאחר שדרשו ממלך מרוקו מוחמד השישי למנוע את הזמנתו לכנס הכלכלי העולמי במרוקו בסוף חודש זה.

אל-דאר (כווית), 20.10.10