המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות יומי מהמזה"ת 14.10.2010
14/10/2010

מה חדש? תקציר ידיעות יומי מהמזה"ת 14.10.2010

 

בתקציר: שבועון משה"מ: אירוע ביטחוני גדול צפוי בקרוב בלבנון מול ישראל * עבאס: וטו של איראן והאח"ס מנע מחמאס להסכים לפיוס * ראש וועדת מחנה פליטים טול-כרם: שוללים יישוב פליטים בארה"ב * איראן: גל מעצרים חדש בקרב מתנגדי אחמדי-נז'אד * מצרים: נסגרו ארבעה ערוצי לוויין

 

ביקור אחמדי-נז'אד בלבנון

ביקורו של נשיא איראן, אחמדי-נז'אד בלבנון, נפתח (13.10.10) בחתימה על 16 הסכמים במגוון תחומים ובראשם האנרגיה והכלכלה. לדברי מוחמד רזא שיבאני, עוזר שה"ח האיראני, איראן מוכנה לסייע ללבנון בכל אתגר בתחום הצבאי והביטחוני והצדדים דנים בנושא זה. במסע"ת לאחר פגישתו עם אחמדי-נז'אד, אמר נשיא לבנון, מישל סלימאן, כי ארצו פועלת כדי לכפות על ישראל את יישום החלטה 1701 ושומרת על זכותה להשיב את כל אדמותיה בכל הדרכים האפשריות והחוקיות. מקורות בכירים בלבנון ציינו כי סלימאן הדגיש את חשיבותה של האחדות הפנימית בלבנון בפני אחמד-נז'אד, וזה אמר כי ארצו מוכנה לסייע במניעת המלחמה הפנימית. בנאומו בקבלת הפנים ההמונית שערכו ארגוני חזבאללה ואמל לנשיא איראן בדרום בירות, הדגיש נאסרללה את אמונתו בשלטון חכם ההלכה, וקרא לערבים להתרחק מן "השטנים"- ישראל וארה"ב, ושיבח את אחמדי-נז'אד על קריאתו להפסקת קיומה של ישראל.

אל-מסתקבל, אל-אח'באר (לבנון), 14.10.10

 

תמונה של אחמדי-נז'אד בגבול לבנון-ישראל;  בכיתוב - כן אנו יכולים

Inn.ir, 12.10.10

 

הקונגרס האמריקאי: הסיוע לצבא לבנון לא יופשר בגין ביקור אחמדי-נז'אד

מקורות בקונגרס האמריקאי מסרו כי קבלת הפנים הרשמית והחמה שערכה לבנון לנשיא איראן, הניעה את הווארד ברמן, ראש ועדת יחסי החוץ, וניטה לואי, יו"ר ועדת המשנה להקצבות חוץ של בית הנבחרים, להשאיר על כנה את הקפאת ההליכים להעברת כספי הסיוע לצבא לבנון.

אל-נהאר (לבנון), 14.10.10

 

שבועון משה"מ: אירוע ביטחוני גדול צפוי בקרוב בלבנון מול ישראל

מאמר בשבועון משמרות המהפכה צבח-י צאדק רמז על  אירוע ביטחוני גדול הצפוי להתרחש בקרוב בין לבנון לישראל. המאמר הזהיר כי המשך האשמת אנשי חזבאללה בפרשת אל-חרירי "יהפוך את פעילותה של ממשלת לבנון לבלתי אפשרית."

צבח-י צאדק (איראן), 11.10.10

 

עבאס: וטו של איראן והאח"ס מנע מחמאס להסכים לפיוס

מקורות פלסטיניים חשפו כי במהלך הפסגה הערבית בסרת (9.10.10), אמר יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס:  המצאנו את ההתנגדות, הכשרנו אחרים והקרבנו שיירות של שהידים ואם הערבים יבחרו במלחמה - נהיה עימם, אך שלא ילחמו באמצעותנו. לדבריו, חמאס לא חתמה על הסכם הפיוס עקב וטו מצד איראן ומצד האחים המוסלמים.

אל-איאם (רש"פ), 14.10.10      

 

בעל טור ברש"פ: אפילו גבלס היה מתבייש במעשי ממשלת ישראל 

בתגובה לביקורתו של שה"ח הישראלי, אביגדור ליברמן, באזני שרי החוץ הצרפתי והספרדי על ותרנותה  של אירופה כלפי היטלר בנושא סיפוח צ'כוסלובקיה לגרמניה בשנת 1938, טען עדלי צאדק, בעל טור ביומון הרש"פ אל-חיאת אל-ג'דידה, כי הקבוצה השלטת בישראל פועלת כמו היטלר, בהסתמכה על עקרון הגזע ומגמת ההתפשטות. הוא הוסיף כי מצבם של הפלסטינים מול "הקיצוניות המשוגעת", דומה למצבם של הצ'כים מול הנאצים וכי התנהגותה של ממשלת ישראל הנוכחית גסה מזו של השלטון הנאצי ב-1938, משום שהיא מכשירה בחוק את פעילותה, השוללת את חופש ההשתייכות והאמונה. לדבריו, אפילו יוזף גבלס היה מתבייש במעשים אלה.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 12.10.10

 

ראש וועדת מחנה פליטים טול-כרם: שוללים יישוב פליטים בארה"ב

פיצל סלאמה, ראש הוועדה העממית של מחנה הפליטים טול כרם, השייכת לאש"פ, דחה בתוקף את רעיון יישובם של הפליטים מחדש והבהיר כי הפליטים הפלסטיניים שוללים תכניות לקלוט מאה אלף מהם בארה"ב במסגרת פתרון בעיית הפליטים.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 14.10.10

 

אחמדי-נז'אד זולל את עוגת השלטון הלבנונית

.

www.roozonline.com, 1310.10/ ניק-אהאנג כות'ר

 

ג'מהורי אסלאמי: ארה"ב מכשילה הקמת ממשלה בעיראק

היומון האיראני ג'ומהורי-י אסלאמי טען כי ארה"ב הזהירה את נורי אל מאלכי - שלאחרונה הוסכם בין הגורמים השונים בעיראק על  מינויו לראשו הממשלה - לבל יצרף לממשלה שיקים את מפלגתו של השיעי, מוקתדא צדר. לדברי היומון, בכך שבה וחשפה ושינגטון את מעורבותה ההרסנית בפוליטיקה הפנים עיראקית המונעת אפשרות להקים שם ממשלה חדשה.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 14.10.10

 

איראן: גל מעצרים חדש בקרב מתנגדי אחמדי-נז'אד

התובע הכללי של טהראן, עבאס ג'עפרי דולת-אבאדי, הודיע כי מהדי האשמי, בנו של האשמי רפסנג'אני,   שנחשב בחוגי הנשיא אחמדי-נז'אד כמי שעומד מאחורי תנועת המחאה, ייעצר מיד עם שובו לאיראן, אותה עזב לפני כמה חודשים מחשש לביטחונו;  שלטונות איראן עצרו את הסופר והרופא האיראני, מהדי ח'זעלי – שכבר נעצר במהומות 2009 – לאחר שמתח ביקורת בבלוג שלו על הנשיא אחמדי-נז'אד. כן נעצרו ארבע נשים מארגון "אמהות מתאבלות", הפועל למען שחרור האסירים הפוליטיים באיראן, באשמת שת"פ עם ארגון האופוזיציה מג'אהדין ח'לק נגד המשטר.

פארס, אפתאב, ח'בר און ליין (איראן), 13.10.10

 

ביקור נשיא איראן בלבנון – חטיפתה של לבנון

אח'באר אל-ח'ליג' (בחריין), 14.10.10 / עבדאללה מחרקי

 

מצרים: נסגרו ארבעה ערוצי טלוויזיה בלוויין

ביוזמת שר התקשורת המצרי, אנס אל-פקי, חתמו חברות הלוויין נייל סאט ונור סאט על איסור לשדר תכנים הכוללים הפצת שנאה, הסתה או זריעת פילוג על רקע דתי, עדתי או אתני. נייל סאט כבר סגרה זמנית ארבעה ערוצים, בהם הערוץ האסלאמי אל-נאס, והזהירה עוד שניים שלא עמדו בתנאי הרישיון.

אל-אהראם (מצרים), 13.10.10; אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 14.10.10

 

דיווח באיראן: הנשיאים מובארכ וח'אתמי דנו בחידוש היחסים

דיפלומט לשעבר במשרד האינטרסים של איראן בקהיר, חג'תאללה ג'ודכי, חשף כי נשיא מצרים, מובארכ, ונשיא איראן לשעבר, מוחמד ח'אתמי, נפגשו בז'נבה בתקופת נשיאות ח'אתמי (1997-2005), ודנו בחידוש היחסים בין שתי המדינות. לדבריו, הניסיון כשל בשל חשיפת רשת ריגול איראנית במצרים.

ח'בר און ליין (איראן), 14.10.10  

 

תכנית סעודית לשיח בין תרבויות באונסק"ו

שר החינוך הסעודי, האמיר פיצל בן עבדאללה, הודיע (12.10.10) על הקמת "תכנית עולמית לתרבות השיח והשלום של עבדאללה בן עבד אל-עזיז" באונסק"ו, במטרה לקדם את השיח בין התרבויות. סעודיה הבטיחה מימון בהיקף של חמישה מיליון דולר לתכנית.

אל-ריאד (סעודיה), 13.10.10

 

ועידה בנושא חינוך ותעסוקת נשים בסעודיה

האוניברסיטה האסלאמית ע"ש האמאם מוחמד בן סעוד בריאד, תפתח ב-19 בחודש את "ועידת האישה הסעודית", שתתקיים בחסות המלך עבדאללה ותעסוק בפיתוח והתאמת תחומי הלימוד של האישה הסעודית לצורכי שוק העבודה.

אל-ג'זירה (סעודיה), 12.10.10

 

אל-גומהוריה: יו"ר ועדת המעקב פסל הצעות החלטה של עבאס

היומון המצרי אל-גומהוריה דיווח כי הוויכוח בין הנציג הסורי בוועדת המעקב של יוזמת השלום הערבית לבין יו"ר הועדה, רה"מ ושה"ח הקטרי, חמד בן ג'אסם, בעת כינוס הוועדה בלוב (8.10.10) פרץ לאחר שר"מ קטר מחק כמה סעיפים מן ההחלטה המסכמת, עפ"י דרישתו של יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס ובהם: הצגת צעדיה הלא-חוקיים של ישראל בביה"ד הבינ"ל לצדק, מועהב"ט, מועצת זכויות האדם ובעצרת  האו"ם; קריאה למועהב"ט להכיר במדינת פלסטין; בקשה מארה"ב שתימנע מווטו לטובת ישראל.

אל-גומהוריה (מצרים), 13.10.10

 

איראן: הפיצוץ בבסיס משמרות המהפכה – תאונה

ציר המג'לס האיראני, רזא רחימי-נסב, הכחיש דיווחים לפיהם הפיצוץ (12.10.10) בבסיס משמרות המהפכה בח'רם אבאד (מע' איראן), בו נהרגו 18 חיילי משה"מ, מקורו בפיגוע וטען כי מדובר בתאונה.

ח'בר און ליין (איראן), 13.10.10

 

איראן: ג'נדאללה פרסם תמונת "מדען הגרעין האיראני" החטוף

ארגון האופוזיציה הסוני-בלוצ'י באיראן, ג'נדאללה, פרסם ביומון אל-שרק אל-אוסט את תמונתו של אמיר חוסין שיראני, שלדברי הארגון הוא מדען גרעין איראני שחטף באצפהאן. הארגון הבהיר כי לא יסגיר את החטוף לידי ארה"ב ולבעלות בריתה, והציע לשחררו בעבור 200 פעילי ג'נדאללה העצורים באיראן. פקידי המשטר האיראני הכחישו בתוקף כי החטוף הוא מדען גרעין.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 11.10.10; פארס, כלמה (איראן), 9.10.10; www.alarabiya.net, 8.10.10