המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 4.10.2010
4/10/2010

 

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 4.10.2010

 

בתקציר: בכיר במשה"מ: סיכוי גבוה למתקפה אמריקאית * פרשן אל-ג'זירה יערוך את היומון הסעודי אל-וטן * סוריה: צווי מעצר למקורבי אל-חרירי בנושא ביה"ד הבינ"ל  * בכיר באש"ף: אקים גוף ערבי שיתמוך בהתנגדות פלסטינית חמושה * נשיא איראן: האנושות חבה לנשיא בשאר אל-אסד חוב גדול

 

שגריר סוריה בלבנון: לתמוך בהתנגדות

בטקס פתיחת תצוגת אומנות בנבטיה שבדר"ל קרא שגריר סוריה בלבנון, עלי עבד אל-כרים, לכל הערבים ולידידי הצדק והחופש לתמוך בהתנגדות בלבנון ובאזור ושיבח את ראשי ההתנגדות בלבנון וגיבוריה.

אל-חיאת (לונדון), 4.10.10

 

סוריה: צווי מעצר למקורבי אל-חרירי בנושא ביה"ד הבינ"ל

ג'מיל אל-סיד, שהיה עצור כארבע שנים בחשד למעורבות ברצח רפיק אל-חרירי, הודיע כי בעקבות תלונה שהגיש, הוציאו שלטונות סוריה צווי מעצר ל-33 אישים מלבנון ומדינות אחרות -  רובם מקורבים למשפחת חרירי, בכירים בממסד הלבנוני, שרים ובכירים מכוחות ה-14 במרץ, ועיתונאים לבנונים ואחרים - בחשד שזייפו את ההאשמות נגדו. כן הוצאו צווי מעצר ליו"ר לשעבר של ועדת החקירה של האו"ם ועוזרו, הגרמנים דטלב מהליס וגרהארד לימאן. מקורות סוריים מסרו ליומון אל-אח'באר שהמהלך, שהוא סמלי בעיקרו, נועד להאיץ בר"מ לבנון, סעד אל-חרירי, למלא את התחייבויותיו כלפי סוריה ולבדוק את תלונותיו של חסן נאסרללה בדבר עדי השקר בפרשה.

אל-אח'באר (לבנון), 4.10.10

 

בכיר במשה"מ: סיכוי גבוה למתקפה אמריקאית

בראיון לאתר האיראני ח'בר און ליין, אמר מפקד כוחות משמרות המהפכה במחוז טהראן, חוסין המדאני, כי בניגוד להערכת הממשלה, הדרג הצבאי באיראן סבור שקיים סיכוי גבוה למתקפה אמריקאית אווירית נגד איראן אשר תתממש במקרה וארה"ב תעריך כי קיים קרע באיראן בין המשטר לעם.

ח'בר און ליין (איראן), 2.10.10

 

לאריג'אני: הסכסוך בין איראן לארה"ב - אסטרטגי

בנאום במחוז מזנדראן (צפ' איראן), אמר יו"ר המג'לס, עלי לאריג'אני, כי הסכסוך בין איראן לארה"ב הוא אסטרטגי וכי הצעתה של ארה"ב לניהול מו"מ עם איראן נועדה להסיח את דעת המשטר מדרכו. לדבריו, איראן חסינה מפני הסנקציות והיא כבר הוכיחה את נכונותה לשלם ברבע מיליון הרוגים (במלחמה נגד עיראק) למען מטרותיה.

אתר המג'לס (איראן), 3.10.10

 

"התולעת" הישראלית מכרסמת בגלובוס

ג'ואן (איראן), 3.10.10/ חוסין כותשכאר

 

מינוי עורך חדש של היומון הסעודי אל-וטן

העיתונאי הסעודי ג'אסר אל-ג'אסר, שעבד בעבר בכמה יומונים סעודיים וניהל את משרדי היומון הסעודי אל-ריאד, מונה לעורך היומון הסעודי אל-וטן. אל-ג'אסר יחליף את סלימאן אל-עוקילי שהיה עורך היומון כחמישה חודשים בלבד לאחר התפטרותו של קודמו, ג'מאל ח'אשוקג'י.

www.elaph.com, 2.10.10

 

אחמדי-נז'אד: ישראל - "כלב פראי" ששחררו האמריקאים

נשיא איראן אחמדי-נז'אד אמר בעת חנוכת פרויקט שיכון בעיר כרג', מערבית לטהראן, כי האמריקאים גררו את כל העולם לבוץ וכי מזה שישים שנה הם מאיימים על מדינות האזור ומשתמשים בתירוץ 'השואה' - הם אף שחררו "כלב פראי" [הכוונה לישראל] -  כזי לבזוז את משאביו. לדבריו, האמריקאים השתמשו בתירוץ של אירועי 11.9 כדי לתקוף את האזור ולאיים עליו ותבע מהם לחקור עד תום את סיבתם של  אירועים אלה כדי לרדת לחקר האמת "ולהשיב על השאלות שיש לנו בנוגע למבצעי הפיגועים...". אחמדי-נז'אד גם קרא למדינות המערב לעזוב את האזור מיוזמתן, ולא - "מדינות האזור יעיפו אתכן מכאן."

איסנא, ניוז און ליין, (איראן), 3.10.10

 

בכיר באש"ף: אקים גוף ערבי שיתמוך בהתנגדות פלסטינית חמושה

חבר הוועה"פ של אש"ף המתגורר בירדן, מוחמד זוהדי אל-נשאשיבי, אמר לעיתון המקוון אל-מסתקבל אל-ערבי, כי בכוונתו להקים גוף ערבי להגנה על זכות העם הפלסטיני להתנגדות חמושה לכיבוש, בהתאם לאמנת האו"ם ולחוקים המתירים זאת, ותקף את יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, על פירוז נשק ההתנגדות ותשתיותיה במסגרת מפת הדרכים, בעוד ישראל לא חדלה לבנות בהתנחלויות. עוד אמר כי הוא יבקש מעורכי דין בירושלים לפעול משפטית להשבת נדל"ן ערבי במערב העיר לבעליו בתוקף מסמכי טאבו מלפני שנת 1948, בדומה לפסיקות שהשיגו היהודים במזרח ירושלים, ובמיוחד בשיח' ג'ראח.

www.almustaqbal-a.com, 1.10.10

 

נשיא איראן: האנושות חבה לנשיא אסד חוב גדול

נשיא איראן, אחמדי-נז'אד, העניק לנשיא סוריה, בשאר אל-אסד, המבקר בטהראן, את עיטור הכבוד הרם ביותר, כהערכה לתמיכתו בשלום ובביטחון העולמיים וטען שהאנושות חבה לאסד חוב גדול. בפגישה בה דנו הנשיאים בהידוק היחסים בין  מדינותיהם ובמצב בעיראק ובלבנון קרא אחמדי-נז'אד לחיזוק חזית ההתנגדות לישראל, בראשותן של סוריה ואיראן, ולהצטרפותן של עוד מדינות לחזית זאת. לדבריו, אלמלא הקרבתה ועמידתה של סוריה בחזית ציר ההתנגדות לישראל לא היתה מדינה בטוחה אחת באזור ולא היה נותר מפלסטין דבר. הנשיא אסד טען שהמו"מ הישראלי-פלסטיני נועד לצרכיו הפנימיים של הנשיא אובמה וכי לא חלה בו כל התקדמות. במהלך הביקור נחתם הסכם סחר חופשי בין סוריה לאיראן.

אל-וטן (סוריה), אל-חיאת (לונדון), 3.10.10

www.iridplomacy.ir, 3.10.10