המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 16.9.2010
16/9/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 16.9.2010

 

בתקציר: שר הנפט האיראני: בקרוב נוכל לייצא תזקיקי נפט * דיווח באל-קדס: עבאס איים לעזוב את השיחות * איראן ותורכיה: הידוק יחסים והגדלת הסחר ההדדי * אל-אזהר: תמיכה באיסור ללבוש רעלה במקומות ציבוריים בצרפת * שבועון משה"מ: סעודיה תומכת בעומר סלימאן לנשיאות מצרים

 

ראש מועצת המנהלים של MBC: טרם הספקתי לטפל בהתפטרות אל-ראשד

שיח' וליד בן אבראהים אל-בראהים, ראש מועצת המנהלים של "קבוצת MBC", בעלת ערוץ אל-ערביה, אמר כי עבד אל-רחמן אל-ראשד, מנכ"ל הערוץ, התפטר מעבודתו "בשל טעויות שהופיעו לאחרונה על המסך", אך ציין כי "לטעויות אלה יש לנו אחריות משותפת." לדבריו, הוא טרם הספיק לטפל בהתפטרות עקב שהותו בחו"ל ובכל מקרה אל-ראשד יהיה חלק מקבוצת MBC, גם אם לא כעורך אל-ערביה. בינתיים אמר אל-ראשד אמר לאתר www.shreet.com כי הוא מעכב את התפטרותו מאל-ערביה.

www.shreet.com , 16.9.10, www.alarabiya.net, 15.9.10

 

שר הנפט האיראני: בקרוב נוכל לייצא תזקיקי נפט

בנאום (31.8.10) בפני מנהיג איראן, עלי ח'אמנאי, מנה הנשיא, אחמדי-נז'אד, את הישגי ממשלתו וטען כי איראן אינה צריכה לייבא עוד תזקיקי נפט וביכולתה לספק את צרכיה בעצמה. שר הנפט, מסעוד מיר כאזמי, הוסיף כי איראן מייצרת כיום 66.5 מליון ליטר נפט מזוקק ביום ובקרוב תוכל אף לייצא תזקיקים. נראה כי מהלכים אלה של איראן נועדו לנטרל את השפעתן של הסנקציות עליה בתחום האנרגיה.

אילנא, שאנא (איראן), lenziran.com 15.9.10

כיהאן: תנאי לפיוס המוסלמים – שפיטת ראשי הממשל האמריקאי

היומון האיראני כיהאן, המקורב למנהיג עלי ח'אמנאי, טען כי כדי לפייס את המוסלמים בעולם, על מערכת המשפט האמריקאית להעניש את מחללי הקוראן וכן להעמיד לדין את הנשיא אובמה, מזכירת המדינה הילארי קלינטון, סגן הנשיא ג'ו ביידן, ואת ראשי הממשל הקודם, בשל הגיבוי שהעניקו למחללי הקוראן כדוגמת סלמאן רושדי והאינטלקטואל האיראני עבד אל-כרים סורוש.

כיהאן (איראן), 16.9.10 

 

דיווח באל-קדס: עבאס איים לעזוב את השיחות

היומון אל-קדס דיווח כי יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, איים לפרוש מן המו"מ (15.9.10) בתגובה לדברי ר"מ ישראל, בנימין נתניהו, כי הקפאת הבנייה בהתנחלויות לא תוארך, אך חזר בו בשל התערבות אמריקאית. עפ"י מקורות פלסטינים, האמריקאים הציגו הצעות ביניים כגון המשך בנייה בגושי ההתנחלויות בלבד; המשך ההקפאה בלא הצהרה על כך; המשך בניה עפ"י מכרזים ישנים, מבלי לצאת במכרזים חדשים.

אל-קדס (ירושלים),  אל-חיאת (לונדון), 16.9.10

 

שריפת הקוראן ע"י העולם הנוצרי, כמוה כפיצוץ כדוה"א

ג'ואן (איראן), 13.9.10/ חוסין כותשכאר

 

איראן ותורכיה: הידוק יחסים והגדלת הסחר ההדדי

בפגישתו עם סגן נשיא איראן, מוחמד רזא רחימי, המבקר בתורכיה, הביע הנשיא התורכי, עבדאללה גול, תמיכה בגרעין האיראני, וציין כי הידוק שתה"פ בין שתי המדינות יתרום רבות לביטחון האזור ויציבותו. רחימי אמר כי היקף הסחר בין המדינות יגדל ויגיע לגובה של 30 מיליארד דולר.

פארס (איראן), 16.9.10  

 

אתר איראני: עומאן תיווכה בשחרור האזרחית האמריקאית מאיראן

אתר איראני דיווח כי עומאן תיווכה בין ארה"ב לאיראן בשחרור האזרחית האמריקאית, שרה שראוד מהכלא האיראני. עומאן אף שילמה את הכופר בגובה חצי מיליון דולר, שדרשה איראן. משגרירות עומאן באיראן סירבו להגיב לדיווח.

עסר-י איראן (איראן), 15.9.10

 

אל-אזהר: תמיכה באיסור ללבוש רעלה במקומות ציבוריים בצרפת

כמה מחכמי אל-אזהר הביעו תמיכה באישור החוק בפרלמנט הצרפתי האוסר לבישת רעלה (ניקאב) במקומות ציבוריים והסבירו כי הלבוש הלגיטימי לנשים ע"פ השריעה הוא לבוש המסתיר את כל חלקי הגוף, זולת הפנים וכפות הידיים וכי הניקאב איננו קשור לאסלאם.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 16.9.10

 

אזהרה באיראן: המוסד הישראלי מגייס איראנים באיטליה

שבועון משמרות המהפכה באיראן, צבח-י צאדק הזהיר אזרחים איראנים המבקרים באיטליה מפני גיוסם למוסד וטען כי אזרחים איראנים המבקרים באיטליה מוזמנים לבקר בישראל מבלי שדרכונם יוחתם.

צבח-י צאדק (איראן), 13.9.10

 

שבועון משה"מ: סעודיה תומכת בעומר סלימאן לנשיאות מצרים

מאמר בשבועון משמרות המהפכה צבח-י צאדק טען כי סעודיה תומכת במועמדותו של ראש המודיעין המצרי, עומר סלימאן, בבחירות לנשיאות במצרים וכי סלימאן נפגש בחשאי עם ראשי משפחת המלוכה הסעודית. עוד טען המאמר כי סעודיה עומדת מאחורי הקמפיין "לא לג'מאל [מבארכ] ולאחים [המוסלמים], כן לעמר סלימאן" וכי תמיכתה של סעודיה בסלימאן – הנוטה לטובת ארה"ב וישראל - "מסוכנת".

צבח-י צאדק (איראן), 13.9.10

 

עורך יומון מצרי: ארה"ב - יצרנית הקיצוניות בעולם

עורך היומון המצרי אל-גומהוריה, מוחמד עלי אבראהים, כתב כי ארה"ב נלחמת בקיצוניות בעולם, שאותה היא מטפחת בעצמה וכי היא מערבת במתכון בין האסלאם לבין הטרור. הוא קרא למוסלמים להציג את האמת אודות האסלאם כתגובה לבורות הרווחת כלפיו וטען כי המוסלמים בעולם זועמים על תגובתו הרפה של הנשיא אובמה לפגיעה בקוראן.

אל-גומהוריה (מצרים), 16.9.10

 

דיסידנט איראני: להעמיד את שליטי איראן לדין

בטקס קבלת פרס 'גיבור חופש העיתונות' בווינה על עבודתו העיתונאית, אמר הדיסידנט האיראני, אכבר גנג'י, כי מנהיג איראן, עלי ח'אמנאי, הוא דיקטטור המונע חיים דמוקרטיים ומדכא את חופש הביטוי וקרא לדון את ראשי המשטר האיראני בביהמ"ש הבינ"ל על פשעיהם. הוא טען כי באיראן כלואים 26 עיתונאים ו-8 בלוגרים בגין פעילותם וקרא לבסס את החברה האיראנית על יסודות של דמוקרטיה וחילוניות. 

www.roozonline.com, 15.9.10

 

מסגד בקרבת הקוטב הצפוני

בעיירה אינוביק שבצפון קנדה, הסמוכה לקוטב הצפוני, יוקם מסגד עבור כ-80 מוסלמים תושבי המקום, בעלות של כ-750 אלף דולר. התרומות לבניית המסגד נאספו על ידי הרופא והעיתונאי הסעודי, ד"ר חוסין סעוד קסתי, החי בקנדה. המסגד נבנה כ-3000 ק"מ מהעיירה אינוביק והוא ישונע אליה במשאיות ענק.

www.alarabiya.net, 15.9.10